Jump to content
FreeBee
Verberg

Paar vragen mbt financial lease

vraag

Hoi mensen,

 

Ik zit met een paar vragen waar jullie vast meer van weten dan ik.

Werk sinds 10 jaar als freelancer/zzp'er. Omzet tussen de 40-60k per jaar.

In 2011 heb ik zakelijk een nieuwe (personen)auto aangeschaft voor mijn woon-werkverkeer. Ik werk bij mijn opdrachtgevers op locatie. Rij er ook privé mee, dus betaal ook bijtelling etc.

 

De huidige auto heeft inmiddels bijna 2 ton gelopen, is afgeschreven en er zitten flinke kosten aan te komen die ik er niet meer in wil steken. In plaats daarvan wil ik een nieuwe. Ben al bij een dealer wezen kijken. Het exemplaar wat ik wil kost rond de 20.000 ex btw. Dat is ook qua bijtelling voor mij het beste.

Ik zit goed in de opdrachten en zou hem in december cash kunnen betalen.

 

Dat zou dan echter wel en flinke knauw uit mijn liquide middelen zijn. Nu zag ik bij mij bank online de mogelijkheid tot financial lease, en heb ik een aanvraag gedaan die geaccepteerd is.

 

Ik heb de volgende berekening gemaakt:

 

Waarde nieuwe auto 21.000 euro ex btw

Eigen inbreng 10.000 euro

Looptermijn 36 maanden

Btw meefinancieren, ja voor 3 maanden

Slottermijn 3000 euro

 

De auto komt dan op de balans te staan en wordt afgeschreven.

Hoe zit dat met de rente van die financial lease? In totaal kost het rond de 400,00 rente per jaar. 1200,00 dus over 3 jaar.

 

Vervroegd aflossen mag niet, want het is geen normale lening. De auto is onderpand. Die moet je gedurende de looptijd houden.

 

Is het bij deze constructie misschien slim om 24 maanden looptijd te nemen en een hogere slottermijn? Korter dan 24 maanden kan niet. Je zit er dus minimaal 2 jaar aan vast.

 

Wel is het zo dat je extra af mag lossen. Dat gaat dan van de slottermijn af.

Stel dus dat je een slottermijn van 5000 euro opgeeft en een looptijd van 2 jaar. Als je dan per jaar 2500 extra aflost heb je helemaal geen slottermijn meer over.

 

Of denk ik nu te makkelijk? En hoe is dit fiscaal het beste? Hoor het graag.

 

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Fiscaal maakt het weinig uit hoe je dit precies doet. De betaalde rentebedragen zijn gewoon bedrijfskosten.

 

Als je het waard vindt om 1.200,- aan rente te betalen om 15.000,- extra liquide middelen tot je beschikking te hebben in de komende 3 jaren (wordt weliswaar elk jaar minder, maar het geeft natuurlijk wel 'lucht') dan denk ik dat je dit het beste bij de aankoop kan regelen (je moet niet achteraf proberen om een extra krediet los te peuteren, als het toch krapjes blijkt te zijn - want dat is veel duurder).


"What, me worry?"

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 97 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept