shoptillyoudrop

Legend
  • Aantal berichten

    1238
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

shoptillyoudrop won de laatste dag op 11 maart 2020

shoptillyoudrop had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke info

  • Land
    Nederland

Bedrijfsinfo

  • Vestigingsplaats
    Lutjebroek
  1. Waarschijnlijk - maar dat is natuurlijk niet te zien zonder de factuur te bekijken - heeft de leverancier Nederlandse BTW berekend. En dan (wederom waarschijnlijk) omdat zij menen een soort digitale dienst geleverd te hebben in NL en dat zij daarom de BTW in NL afdragen. Dus als hun factuur aan de wettelijke eisen voldoet (er wordt o.a. een BTW nummer vermeld enz.) dan kan je zelf de BTW als voorbelasting terugvragen in je aangifte - wanneer je zelf met BTW belaste prestaties verricht dan wel te verstaan. (In dat geval geef je uiteraard verder niets aan voor deze inkoop bij rubriek 4a of 4b in de BTW aangifte!)
  2. Hier wordt dit onderwerp behandeld (dus normaal gesproken niet óók nog als "bedrijfspand" op de balans van de BV). Kan trouwens ook als "deelneming" (het aandeel in de VOF dus).
  3. Nou, die conclusie klopt niet helemaal... Met een PPL (Private Pilot Licence) kan je wel als gezagvoerder vluchten leiden en dus daar ook geld voor vragen. Alleen moet het (dit in tegenstelling tot een CPL - Commercial Pilot Licence) "visual", dus niet op instrumenten vliegen zonder dat je met eigen ogen kan zien wat er gebeurt, zeg maar. En volgens mij (als ik mij het goed herinner dan) mocht het alleen maar met een eenmotorig vliegtuig. Maar op zich kan je wel met een PPL vluchten organiseren als privé-piloot (meen ik mij te herinneren van de KLS). Als je dat maar "visual" doet en met het juiste vliegtuig (en als je je brevet hebt!).
  4. Zoals ik het begrijp gaat het hier over B2C en dan is (volgens mij) ook van belang hoe je de diensten verkoopt aan de consument: https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consumenten/klantenservice/bedenktijd
  5. Of heb je per ongeluk jezelf aangemeld voor die 'onzalige' KOR...? Want dan kan je inderdaad geen voorbelasting terugvragen.
  6. Klein toelichtingkje: Dit is natuurlijk weer zo'n simplistische stelling door de BD. Het hoort eigenlijk te staan "als de omzet niet met BTW belast is", i.p.v. "betaalt". Dat is dus wanneer de omzet vrijgesteld is van BTW (zoals b.v. bij medische diensten e.d.). En export is gewoon belast, maar wel met 0%.
  7. Naar de aandeelhouder natuurlijk. Dat is de holding (tenminste als dit goed opgezet is!). Je kan toch niet "dividend" zomaar aan een derde (aan jou dus) uitkeren.
  8. TS heeft niet precies begrepen hoe het werkt, dus hij is in de veronderstelling dat er een 'voordeel' is.
  9. Dus jij wil zelf "goodwill" claimen... Tja, dan zal je toch dat moeten afspreken met je (straks ex-) vennoot. Althans als er niet iets geregeld is wat dat betreft in een soort VOF overeenkomst. Of de overblijvende vennoot daarna wel/niet als 'eenling' verder wil of met een 'nieuweling' is voor jou eigenlijk irrelevant.
  10. Het feit dat een vennoot (zegt) veel tijd in 'de zaak' gestoken te hebben betekent niets qua goodwill. Overigens: wat moet je nou met goodwill? De VOF houdt toch op te bestaan als ik het goed begrijp, dus er moet een slotbalans opgemaakt worden. Daar staat dan geen goodwill op - behalve als jullie een soort afspraak gemaakt hebben dan en daar zeg je verder niets over.
  11. Je haalt het een klein beetje door elkaar, vind ik. Als je de auto voor de BTW tot het bedrijfsvermogen rekent (dat is dus "zakelijk etiketteren voor de BTW") dan zijn er twee manieren om hier mee om te gaan wanneer het privégebruik gratis is (en dat zal vast het geval zijn hier!): A. Forfaitaire regeling: je trekt alle betaalde BTW af als voorbelasting en je corrigeert het privégebruik in het laatste tijdvak met 2,7% wanneer hier z.g. 'aanschaf-BTW' bij betrokken is gedurende de eerste vijf jaren en daarna met 1,5% van de cataloguswaarde. Als er geen 'aanschaf-BTW' is (bijvoorbeeld omdat het een 'marge-auto' betrof), dan is de correctie meteen 1,5% van de cataloguswaarde, vanaf het eerste jaar dus. B. Wettelijke regeling: Je houdt de zakelijke en privé-kilometers bij en je trekt de voorbelasting af naar rato. De eerste vijf jaren neem je dan 20% van de 'aanschaf-BTW' mee, wanneer dat van toepassing is. Je maakt dus een splitsing in 'zakelijk betaalde' BTW (vraag je terug) en 'privé-BTW' (kan je niet terugvragen). En als je de auto verkoopt ben je inderdaad dan BTW verschuldigd. Ongeacht of er sprake was van 'aanschaf-BTW' of niet. Want je bent geen handelaar en kan dus zelf niet gebruik maken van de 'margeregeling'. Overigens is bij B. een opmerking op zijn plaats: het woon-werkverkeer geldt voor de BTW als privévervoer.
  12. Dan komt ook 50% van het pand in box 1 lijkt mij, met alle gevolgen van dien. Overigens is box 3 in de toekomst ook geen 'pretbox' meer (waarschijnlijk), dus misschien is het geen gek idee eigenlijk.
  13. Valt wel mee: Ierland is een land (een republiek) binnen de EU. Noord-Ierland is een onderdeel van de UK (Verenigd Koninkrijk, "Great Britain") en maakt geen deel uit van de EU.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.