• 0

Paar vragen mbt financial lease

Hoi mensen,

 

Ik zit met een paar vragen waar jullie vast meer van weten dan ik.

Werk sinds 10 jaar als freelancer/zzp'er. Omzet tussen de 40-60k per jaar.

In 2011 heb ik zakelijk een nieuwe (personen)auto aangeschaft voor mijn woon-werkverkeer. Ik werk bij mijn opdrachtgevers op locatie. Rij er ook privé mee, dus betaal ook bijtelling etc.

 

De huidige auto heeft inmiddels bijna 2 ton gelopen, is afgeschreven en er zitten flinke kosten aan te komen die ik er niet meer in wil steken. In plaats daarvan wil ik een nieuwe. Ben al bij een dealer wezen kijken. Het exemplaar wat ik wil kost rond de 20.000 ex btw. Dat is ook qua bijtelling voor mij het beste.

Ik zit goed in de opdrachten en zou hem in december cash kunnen betalen.

 

Dat zou dan echter wel en flinke knauw uit mijn liquide middelen zijn. Nu zag ik bij mij bank online de mogelijkheid tot financial lease, en heb ik een aanvraag gedaan die geaccepteerd is.

 

Ik heb de volgende berekening gemaakt:

 

Waarde nieuwe auto 21.000 euro ex btw

Eigen inbreng 10.000 euro

Looptermijn 36 maanden

Btw meefinancieren, ja voor 3 maanden

Slottermijn 3000 euro

 

De auto komt dan op de balans te staan en wordt afgeschreven.

Hoe zit dat met de rente van die financial lease? In totaal kost het rond de 400,00 rente per jaar. 1200,00 dus over 3 jaar.

 

Vervroegd aflossen mag niet, want het is geen normale lening. De auto is onderpand. Die moet je gedurende de looptijd houden.

 

Is het bij deze constructie misschien slim om 24 maanden looptijd te nemen en een hogere slottermijn? Korter dan 24 maanden kan niet. Je zit er dus minimaal 2 jaar aan vast.

 

Wel is het zo dat je extra af mag lossen. Dat gaat dan van de slottermijn af.

Stel dus dat je een slottermijn van 5000 euro opgeeft en een looptijd van 2 jaar. Als je dan per jaar 2500 extra aflost heb je helemaal geen slottermijn meer over.

 

Of denk ik nu te makkelijk? En hoe is dit fiscaal het beste? Hoor het graag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal maakt het weinig uit hoe je dit precies doet. De betaalde rentebedragen zijn gewoon bedrijfskosten.

 

Als je het waard vindt om 1.200,- aan rente te betalen om 15.000,- extra liquide middelen tot je beschikking te hebben in de komende 3 jaren (wordt weliswaar elk jaar minder, maar het geeft natuurlijk wel 'lucht') dan denk ik dat je dit het beste bij de aankoop kan regelen (je moet niet achteraf proberen om een extra krediet los te peuteren, als het toch krapjes blijkt te zijn - want dat is veel duurder).

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 454 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.