• 0

Bedrijfspand van box 3 naar bedrijfsbalans

Beste leden,

Ik heb 10 jaar geleden een bedrijfspand aangekocht voor 100k von en 19k belasting. Ik heb het pand gekocht om een eigen onderneming op te starten. Dit is er niet van gekomen (door komst van kinderen/ de crisis etc was het niet het juiste moment om te starten). Nu wil ik toch gaan starten.

Ik heb het pand nooit te huur aangeboden. Ik heb het pand verbouwd en tussenvloer geplaatst.

 

Hier mijn vraag.. is het mogelijk alsnog de BTW af te trekken van het aankoopbedrag?. Moet ik het pand laten taxeren voor waardering op de balans, de belastingdienst gaat uit van aankoopkosten. Maar dan zit er direct een winst in de balans. Ik heb in box 3 altijd de WOZ waarde gehanteerd... deze ligt waarschijnlijk lager dan een taxatiewaarde. Krijg ik hier dan problemen mee?

Kan ik de aankoop als investeringsaftrek meenemen? Op de belastingsite staat van niet, misschien mis ik iets... Misschien is de conclusie dat ik beter in een ander onderkomen kan beginnen.

Alvast bedankt..

Groeten, Martijn Hoffman

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hier mijn vraag.. is het mogelijk alsnog de BTW af te trekken van het aankoopbedrag?

Nee. Dat lijkt me te lang geleden.

 

Omgekeerd was hetzelfde gebeurd overigens. Stel dat je het voor de omzetbelasting meteen zakelijk had bestempeld, dan had je te maken gehad met een herzieningsperiode van 9 jaar na ingebruikname. In dat geval had je elk jaar de btw voor 1/10e moeten corrigeren. In dat geval had je ook de btw helemaal zelf moeten betalen.

 

Moet ik het pand laten taxeren voor waardering op de balans, de belastingdienst gaat uit van aankoopkosten. Maar dan zit er direct een winst in de balans.

Voor zover ik weet gaan ze uit van de waarde in het economisch verkeer. Het pand komt dus voor de waarde in het economisch verkeer (WEV) op je balans. Je boekt dat waarschijnlijk in via 'privé'. De balans komt er wel heel anders uit te zien, maar per saldo gebeurt er niets in termen van winst of verlies.

 

Je mag overigens vervolgens wel afschrijven (zo'n 2 à 4% per jaar) op het pand, als de WEV hoger is dan 50% van de WOZ. Binnenkort mag je alleen nog afschrijven tot 100% WOZ.

 

Kan ik de aankoop als investeringsaftrek meenemen? Op de belastingsite staat van niet, misschien mis ik iets...

Volgens mij niet. Je hebt op zich wel recht op investeringsaftrek als je investeert in een bedrijfspand, maar vervalt dat als je er niet binnen 3 jaar gebruik van maakt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.