• 0

BTW corrigeren en investeringsaftrek

Hallo allemaal,

 

Helemaal nieuw hier, en zie in de onderwerpen dat dit een handig forum kan zijn om zaken op te zoeken.

Heb al veel gelezen over correctie van de vorige BTW aangifte en investeringsaftrek maar kan het precieze antwoord niet vinden en ben nogal van zekerheid dat ik het goed doe.

Hoop dat jullie mij kunnen adviseren:

- Investeringsaftrek : klopt het dat je dat alleen kunt aftrekken in het jaar dat je de investering doet?

Ofwel iets in 2017 gekocht betekent investeringsaftrek in 2017, niet mogelijk investeringsaftrek toe te passen in 2018?

In 2017 ben ik nl officieel nog resultaatgenieter en geen ondernemer, maar vanaf 2018 wel.

 

- BTW correctie vorige aangifte:

s correctie van uw aangifte(n) nodig? En blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen? Dan mag u deze verwerken in de eerstvolgende aangifte. Verwerk de correcties in de juiste rubrieken van de aangifte. Houd er rekening mee dat u dan geen teruggaafbeschikking of naheffingsaanslag krijgt.

Dit zal wel een hele domme vraag zijn, maar wil het toch graag zeker weten.. Als ik al 1500 euro terug ontvang aan BTW bijvoorbeeld, en nu door correctie 1700 euro terugkrijg bijv. :

- ik neem aan dat de 1000 euro geldt voor de correcties die je toepast , niet het totale nieuwe bedrag? want dan zou het geen zin hebben hier in dit voorbeeld?

- Geen teruggaafbeschikking: In voorbeeldgeval krijg je dan geen teruggave? Dat zou in mijn voorbeeld dan wel heel negatief zijn.

 

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Investeringsaftrek

 

Inderdaad geldt de aftrek normaliter in het jaar van aanschaf, slechts in uitzonderingsgevallen in het jaar van betaling of ingebruikname.

 

Als je in 2017 (misschien toch) aan de voorwaarden voor ondernemerschap voldoet, kun je bij de aangifte over 2017 zelf kiezen voor Winst uit onderneming. In dat geval kun je ook gebruik maken van investerinsaftrek.

 

BTW-correctie

 

De grens van € 1000 geldt voor het te corrigeren BTW-bedrag. Dat verwerk je dan in de volgende BTW-aangifte.

 

Als je bijvoorbeeld in het 4e kwartaal van 2017 € 200 te weinig voorbelasting hebt opgegeven, geef je in 1e kwartaal van 2018 € 200 extra voorbelasting op. Daardoor krijg je in feite een teruggaaf van die € 200, alleen krijg je er geen aparte brief (beschikking) van.

 

Als de correctie betrekking heeft op een jaar waarin je de Kleine ondernemersregeling is toegepast, moet je de correctie met een suppletie-aangifte corrigeren.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.