• 0

Auto op BV verhuren aan eenmanszaak?

Goedendag,

Ik heb een vraag waar ikzelf niet helemaal uitkom.

 

Op dit moment heb ik een holding BV met daaronder met meerdere aandeelhouders een Werkmaatschappij.

Naast deze constructie werk ik voor mijzelf in een eenmanszaak (Totaal verschillende werkzaamheden).

 

Nu wil ik echter een nieuw auto aanschaffen in de holding BV. Als ik deze dan ook voor de eenmanszaak gebruik, moet ik de autokosten dan factureren aan de eenmanszaak? Zijn dit voor de eenmanszaak dan aftrekbare kosten, of is maar €0,19 per kilometer aftrekbaar.

 

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken.

Als bv mag je uiteraard een auto aanschaffen. En je mag 'm uiteraard ook verhuren. Het is wel noodzakelijk dat de bv een sluitende kilometeradministratie bijhoudt. De bv stuurt gewoon een factuur met een marktconforme prijs (én btw) naar jezelf (privé). De omzet is voor de BV Vpb-belaste inkomsten Je kunt in de eenmanszaak dan vervolgens 19 cent per (zakelijke en woonwerk)kilometer voor de inkomstenbelasting aftrekken.

 

De bv mag ook de factuur sturen naar de eenmanszaak. In dat geval heeft de eenmanszaak een aftrekpost voor de inkomstenbelasting (en de omzetbelasting, als er sprake is van btw-belaste prestaties in de eenmanszaak), maar je kunt dan uiteraard geen 19 cent per kilometer meer aftrekken. En je zult de zakelijkheid van de ritten dan in zowel de bv als de eenmanszaak moeten bijhouden. Het is kiezen of delen.

 

Als je echter DGA van de bv bent, kan het natuurlijk zijn dat je de auto ook voor meer dan 500 km privé gebruikt. In dat geval kan het zijn dat je ervoor kiest om de auto op de balans van de bv te zetten, hetgeen ervoor zorgt dat je privé bijtelling krijgt. De bv moet dan loonheffing inhouden over een percentage van de nieuwwaarde van de auto. Als je vervolgens die auto voor zakelijke ritjes voor de eenmanszaak gebruik kun je voor die ritjes wél 19 cent per kilometer van de winst van de eenmanszaak aftrekken.

 

Let in dat laatste geval ook op dat de bijtellingpercentages eigenlijk minimumpercentages zijn. Als het werkelijke voordeel van het privégebruik meer dan het geldende percentage van de catalogusprijs is, dan kwalificeert dat 'excessief privégebruik' en is de werkelijke waarde van het privégebruik belast. Realiseer je dus goed dat de ritjes die je maakt voor de eenmanszaak met de auto van de bv voor de bv privéritjes zijn (en dus zorgen voor bijtelling over je loon in de bv), maar voor de eenmanszaak zakelijk kunnen zijn (en dus zorgen voor een forfaitaire aftrek).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.