• 0

onterechte ICL levering versus marge goederen

Wie kan mij helpen met het volgende vraagstuk?

 

Ik heb een onderneming waarbij gehandeld wordt in antiek en verzamel artikelen van historisch belang. Doorgaans ingekocht en verkocht onder de Marge regeling. (globalisatie regeling)

 

Sinds kort heb ik een leverancier uit het buitenland welke mij levert als Intracommunautaire levering (ICL / btw 0%)

 

Ik heb me ingelezen in de betreffende wetten en besluiten en gebeld met de belastingdienst. Voorlopig is de conclusie dat de betreffend artikelen wel onder de marge regeling gebracht mogen worden, echter dat dit voor mij betekend dat ik bij invoer de 21% btw dien te betalen.

 

Immers ooit in het traject moet iemand btw afgedragen hebben zonder recht op teruggaaf. Zoals het nu lijkt zal ik dat moeten zijn. (of ik moet de artikelen bij verkoop onder de normale btw regeling houden)

 

Toch lijkt er iets niet te kloppen waardoor ik voor mijn gevoel onterecht te veel BTW afdraag.

 

Het lijkt dat mijn leverancier de goederen onterecht intracommunautair levert, waardoor er opnieuw BTW afgedragen gaat worden. (cumulatie van btw)

 

Het betreft ex leger artikelen (vaak van voor WOII) welke door hem aangekocht worden van het leger en andere overheidsinstanties. Soms worden ze door hem (terug) aangekocht vanuit de filmindustrie.

 

De artikelen zijn destijds geproduceerd onder voorlopers van de huidige BTW wet/regelgeving. Het leger, politie etc lijken mij niet aftrekgerechtigd. (zij draaien immers geen omzet)

 

 

Vraag 1 is klopt het dat er sprake is van een onterechte ICL levering?

Vraag 2 is de ICL levering wel terecht , maar mag ik misschien sowieso, direct als marge artikel verkopen zonder dat ik daarbij eerst 21% btw over de inkoop dien te betalen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.