Ik ben een Nederlandse ondernemer en heb een internationale website waarop adverteerders reclame kunnen maken.
Ik weet dat ik bij adverteerders (VAT geregistreerd) binnen de EU de BTW moet verleggenn bij particulieren binnen de EU BTW moet afdragen in het land van de kant en dat ik bij ondernemers en particulkieren buiten de EU geen BTW moet rekenen.
Ik weet echter niet wat ik naast de gebruikelijke zaken in mijn administratie moet opnemen om te kunnen bewijzen waar de klant vandaan komt.
Meestal wordt de overeenkomst gesloten via mailcontact en deze mails bewaar ik in een electronische dosier over de deal.(geen idee of er via IP adressen nog iets te achterhalen wat betreft het land van herkomst, valt want meestal verloopt alles via Gmail). Betaling vind plaats via de bank of PayPal en er wordt een factuur opgesteld. Bij bedrijven binnen de EU controleer ik het VAT nummer via VIES en dat voeg ik toe aan het dossier.
Ik heb besloten om geen advertenties te plaatsen van particulieren binnen de EU aangezien ik geen zin heb in de "MOSS administratie".
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Totus Tuus
Totus Tuus
Ik ben een Nederlandse ondernemer en heb een internationale website waarop adverteerders reclame kunnen maken.
Ik weet dat ik bij adverteerders (VAT geregistreerd) binnen de EU de BTW moet verleggenn bij particulieren binnen de EU BTW moet afdragen in het land van de kant en dat ik bij ondernemers en particulkieren buiten de EU geen BTW moet rekenen.
Ik weet echter niet wat ik naast de gebruikelijke zaken in mijn administratie moet opnemen om te kunnen bewijzen waar de klant vandaan komt.
Meestal wordt de overeenkomst gesloten via mailcontact en deze mails bewaar ik in een electronische dosier over de deal.(geen idee of er via IP adressen nog iets te achterhalen wat betreft het land van herkomst, valt want meestal verloopt alles via Gmail). Betaling vind plaats via de bank of PayPal en er wordt een factuur opgesteld. Bij bedrijven binnen de EU controleer ik het VAT nummer via VIES en dat voeg ik toe aan het dossier.
Ik heb besloten om geen advertenties te plaatsen van particulieren binnen de EU aangezien ik geen zin heb in de "MOSS administratie".
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58560-administratie-bij-electronische-dienstverlening-buitenland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag