Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Kun je als feitelijk bestuurder gezien worden als je iemand helpt met het runnen van zijn business? 

Zonder overeenkomst / contract / vergoeding etc. Gewoon puur kennis deling en helpen om zijn business een succes te maken. 

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik jou nu advies geef, ben ik geen feitelijk bestuurder van je rechtspersoon. Daarvoor zal toch eerst duidelijk moeten zijn dat de adviezen die ik geef een onmiddellijk en onveranderlijk effect op de rechtspersoon hebben. Als jij een psychiatrische afwijking had die ervoor zorgde dat je elk advies dat je kreeg, onmiddellijk doorvoerde in de rechtspersoon én dat mij dat van tevoren bekend was, misschien dat ik dán als feitelijk bestuurder gold, maar dan zitten we allang in sprookjesland.

Met andere woorden, dit speelt pas als de bestuurder ook de macht heeft om veranderingen te bewerkstelligen. Voorbeelden die je veel voorbij ziet komen is een grootaandeelhouder die bestuurstaken verricht.

Wat is jouw relatie tot die persoon? En wat is jouw relatie tot de rechtspersoon? En wat is de relatie tussen de persoon en de rechtspersoon?

Als jij advies geeft en meedenkt, neemt de persoon dan alsnog zélf de beslissingen, of neemt hij jouw adviezen een op een ongezien over?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vriend van de betreffende persoon die een vennootschap heeft. 

Ik ben geen bestuurder, aandeelhouder etc. Vriend van me is enig aandeelhouder / bestuurder van de vennootschap. Ik heb verder geen relatie met beide in de vorm van een contract, het is echt op vrijwillige / vriendendienst , maar ik help hem wel echt mee en geef hem advies hoe hij het beste bepaalde zaken kan doen. Vaak neemt hij dit klakkeloos over en lijkt wel of ik zijn bedrijf aan het runnen ben. Wil hem graag helpen, maar het moet wel geaccepteerd zijn. 
Hij is uiteindelijk degene die het geld op zijn rekening gestort krijgt.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

Meer informatie   Oké