• 0

Prive houden of een BV opstarten bij aankoop 10% belang in je werkgever

Dit is de eerste keer dat ik hier ben, en gelukkig las ik net dat er geen domme vragen bestaan.

 

Ik zit namelijk met het volgende; Ik kan een 10% (investering is 25K) belang kopen bij mijn huidige werkgever (er zijn nu 2 aandeelhouders, verhouding 80% en 20%). Nu hoor ik de een zeggen dat het niet handig is om daar apart een BV voor op te richten en de ander is stellig van mening dat je dat wel moet doen. De twee andere investeerders hebben beide wel een BV er tussen geplaatst. Ik ben bij mijn werkgever sales manager en hierdoor verantwoordelijk voor meer dan 50% van de omzet.

 

Volgens de voorstanders zijn de grootste voordelen, minder dividend belasting, niet hoofdelijk aansprakelijk en je kan later uit je eigen bv prive lenen.

 

Tegenstanders zeggen dat het financieel aantrekkelijker is om het vanuit je prive situatie te regelen.

 

Hopelijk heeft iemand tips voor mij?

 

Groeten Jacques

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu hoor ik de een zeggen dat het niet handig is om daar apart een BV voor op te richten en de ander is stellig van mening dat je dat wel moet doen.

 

Valt niet direct te zeggen wat nu wijsheid is. Wil je in de toekomst vanuit de management BV meerdere aktiviteiten gaan ontplooien (participeren, onroerend goed o.i.d.) dan kan het wenselijk zijn. Je voorkomt daarmee dat de aandelen die je nu van je werkgever neemt in de toekomst moet leveren aan de management BV. Het oprichten van een BV kost geld alsook de jaarlijkse verplichtingen die de BV met zich meebrengt.

 

Volgens de voorstanders zijn de grootste voordelen, minder dividend belasting, niet hoofdelijk aansprakelijk en je kan later uit je eigen bv prive lenen.

 

Minder dividend belasting komt mij vreemd over. Wel is het zo dat je het betalen van de dividend belasting kunt uitstellen. Op het moment dat jij de winst vanuit de BV laat uitkeren dan tik je 25% af met de fiscus.

Je kunt wel leningsconstructies aangaan met je eigen BV.

 

M.b.t. de aansprakelijkhied maakt het niets uit. In beiden gevallen ben je in prive niet aansprakelijk tenzij er sprake is van onbehoorlijk bestuur.

 

Tegenstanders zeggen dat het financieel aantrekkelijker is om het vanuit je prive situatie te regelen.

 

Zoals gezegd valt er niet zomaar te zeggen wat het meeste voordeel oplevert. Zowel de aktiviteiten die je in de toekomst wenst te ondernemen alsook de te verwachten winsten van de werkmaatschappij of eventuele fee opbrengsten spelen een belangrijke rol.

Je kunt in de toekomst altijd nog een BV oprichten. Er wordt vaak geroepen: een BV is geen BV. Dit is natuurlijk onzin. Je kunt altijd een fiscalist inschakelen om met jou te kijken naar de beste constructie.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat de een bedoelt is denk ik, als je een bv de aandelen laat nemen, kun je gewoon als werknemer in de zaak blijven, en verzekerd zijn als werknemer (sociale premies, werkloosheidsverzekering en ziektewetverzekering...)

Als je de aandelen zelf hebt ben je mede-eigenaar en van je niet meer onder de sociale voorzieningen....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.