• 0

Via fabrikant of zelf patenteren??

Een paar maanden geleden kwam iemand naar mij toe met het idee om een product dat in nederland goed loopt te gaan exporteren naar Amerika. Het betreft een product dat volgens eigen zeggen een patent zou hebben en een geregistreerd merk is. Ik heb met de fabrikant gesproken en men staat wel open voor een samenweking. Nu hebben zij mij een prijs gegeven waarvoor ik het product kan inkopen, daarnaast heb ik het exculsive distributierecht verkregen voor Amerika.

In heb via http://nl.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=nl/nl/home.hts proberen te achterhalen of het merk geregistreerd is. Ik kan hem niet vinden als ik op de merknaam gaan zoeken. Volgens de fabrikant is hij wel gepatenteerd maar hij kan mij geen patentnummer of verklaring laten zien. Het product wordt ook al onder een andere naam verkocht in nederland, zonder dat de fabrikant daar toestemming voor heeft gegeven, via een ex medeweker van deze fabrikant.

 

Nu heb ik een paar vragen.

 

1. Kan ik er vanuit gaan dat als ik hem op espacenet.com niet tegenkom dat het dan een niet gereistreerd product is?

2. Stel dat het product niet geregistreerd is, kan ik het dan wel in amerika verkopen, onder eigen label en zonder goedkeuring van de fabrikant?

3. Kan ik het product nog patenteren als dat nog niet gedaan is in amerika?

4. weet iemand een site waarbij de kans groter is dat ik het patent kan vinden op productnaam?

 

Dat was nogal wat.

 

Alvast dank voor jullie reactie.

 

Rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1 Heb je al gekeken in het regsiter van het Merkenbureau ?

Zie deze link, zoek in alle drie de registers.

 

2 je kunt het wel verkopen onder eigen label als het niet geregistreerd is, de vraag is of de fabrikant jou deze produkten dan wil leveren.

 

3 Nee, het product is al op de markt en daarmee "stand der techniek' geworden.

 

4 Productnaam en patentering hebben geen enkele verbinding met elkaar.

Je kunt proberen te zoeken op de naam van de fabrikant of de aanvrager/uitvinder.

 

Ik heb sterk mijn twijfels in hoeverre dit product beschermt word door een patent.

Met name doordat een exwerknemer het product ook verkoopt.

 

Er zijn bedrijven die terughoudend zijn met het verstrekken van patentgegevens, toch is het op zijn zachts gezegd vreemd dat ze jou als samenwerkingspartner geen inzage willen geven in deze gegevens.

 

Voor jou zit er dus een risico aan doordat je denkt een gepatenteerd product te verkopen, wat later misschien blijkt helemaal niet beschermt te zijn.

Dit heeft nogal invloed op de manier waarop jij het product in de markt kan zetten. Eerst in de markt zetten met een flinke marche is er dan niet bij.

Overigens is een product wat in Nederland goed loopt, niet per defenitie een product wat in Amerika ook verkoopt.

Doe dus daar alvast een stuk marktverkenning voor jij je vast legt aan bepaalde contractuele eisen aangaande afname aantallen.

 

Beetje duivels misschien maar ga ook eens met de ex-werknemer praten, die kon ook wel eens oortjes hebben naar een groter marktaandeel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.