Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Weltcom

Ik wil graag eigen privegeld, tijdelijk lenen aan mijn eenmanszaak, mogelijk?

Recommended Posts

Beste Lezer,

Het zit zo. Ik sta op het punt te starten met een soort van Webwinkel. Nu heb ik hooguit voor een maand of 2, een korte lening nodig, van slechts zo'n 5000 euro. Daarmee kan ik dan een eerste (en tweede) voorraad aanschaffen, vervolgens heb in genoeg verdiend om de volgende voorraad met het winstgemaakte geld aan te schaffen.

Nu wil ik het bedrag dus slechts lenen, van mezelf, aan mijn bedrijf.

Zodat ik het, zonder er belasting over te betalen, ook weer zo terug kan halen. Die belasting is er overigens al in eerste instantie over betaald.

Hoe pak ik dit aan? Hoe zet ik het in de boekhouding? Waarschijnlijk een simpele vraag voor jullie, maar ik zou graag willen weten hoe het zit. Alvast bedankt.

Welkom Weltcom,

Gebruik hiervoor een balansrekening Rekening Courant Prive. Stortingen en opnames boek je daar op/af. Mutaties zijn hiermee resultaatneutraal en hebben geen invloed op belastingen.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Hallo Weltcom,

aangezien het vermogen van je eenmanszaak tot je privé vermogen behoort, klinkt lenen aan jezelf in dit verband een beetje vreemd.

Dit valt natuurlijk gewoon onder de kapitaalopnamen en kapitaalstortingen van de firmant. Hiervoor kun je dus voor zowel de storting als de terugstorting(opname) de balansrekening kapitaal(eigen vermogen) gebruiken.

Bij het storten(lenen aan je eenmanszaak):

Bank

a) Kapitaal

Bij terugbetalen(opname)

Kapitaal

a) bank

Succes

Rob

Goedemiddag,

Dat kan heel simpel. Je betaald namelijk alleen belasting over je winst (belasting toegevoegde waarde). Dus als je in je boekhouding zet: privé inbreng / privé opname word de €5000,- niet belast. Mvg,

Ruben.

En ook dit nog.

Je hoeft over ondernemingsvermogen geen Box-3 belasting te betalen. Dus wanneer je ieder jaar vermogenrendementheffing zou moeten betalen is er een fiscaal voordeeltje van € 60,= ( 1,2% over € 5000,-)

Als je voordat je je bankrekening voor bedrijf hebt geopend en voordat bedrijf is gestart kosten hebt gemaakt en die prive hebt betaald, boek je die dan zo in:

algemene kosten

aan prive

??

(bijvoorbeeld....)

ik heb het dus niet eerst op de bankrekening gestort, maar het waren wel bedrijfsuitgaven

Zoals Marco al heeft gezegd: noem die balansrekening "rekening courant prive:

dus; algemene kosten ( kostenrekening debet)

a) rekening courant prive ( balansrekening credit)

vr gr Ad

is maar net hoe je het geleerd hebt he...;)

mij is geleerd rekening prive

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.