Ga naar inhoud

Nummeren van de boekstukken

Geplaatst:

Weltcom

Beste Lezer,

 

Ik sta op het punt om te beginnen met het boekhoudprogramma "Eenvoudig boekhouden" Ik gebruik op dit moment de demo versie, en dat bevalt prima.

 

Nou is het zo dat in dit programma elk boekstuk zijn eigen nummer krijgt. Dus wanneer er een factuur wordt verstuurd, boek je deze in, en krijgt deze nummer 1. Vervolgens wordt er betaald, en krijgt dit bankafschrift nummer 2.

 

De facturen maak ik met een ander programma. Deze zijn wel opeenvolgend genummerd. Maar gaan dus de administratie in met een ander boeknummer.

 

Nu zou ik graag willen weten, wat nummer ik wel, en wat nummer ik niet. In princiepe krijgt alles wat ik doe, dus een boeknummer.

 

Krijg ik een bestelling te leveren onder rembours, boek ik de factuur in als toename van tegoeden (3) , vervolgens boek ik de verzendkosten op het postkantoor als bedrijfskosten (4). En zodra de betaling binnen is, boek ik dit afschrift (5).

 

Deze 3 handelingen, zijn dan dus in de boekhouding alle drie genummerd. De factuur heeft in het losse verkoopboek, naast het boeknummer ook nog een eigen factuurnummer.

 

Nou lees ik, dat ik ook inkoopfacturen moet nummeren. Gaat dit volgens hetzelfde princiepe als de verkoopfacturen? En wat wordt er dan verstaan onder inkoopfacturen. Moet ik het bonnetje van de postzegels ook boeken als inkoopfactuur?

 

Het papier voor de printer, dat wil ik boeken als bedrijfskosten, maar is voor deze verwerking een boeknummer in mijn administratie voldoende, of moet ik net als voor de verkoopfacturen, er nog een extra nummering op na houden?

 

Ik hoop dat jullie me een handje kunnen helpen.

 

Bedankt

 

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Een boeknummer is een nummer om elke boeking in je boekhouding uniek te maken.

 

De nummerreeksen die je voor facturen gebruikt zijn compleet andere zaken.

 

Dus inderdaad elke uitgaande factuur zijn eigen doorlopende volgnummer uit de reeks, en alle binnenkomende (inkoop-) facturen hetzelfde binnen hun eigen nummerreeks.

 

edit: inkoopfacturen zijn alle facturen/BTW-bonnetjes van zaken die je als kosten op kunt voeren, en daarom relevant zijn voor je zaak.

Geplaatst:

Weltcom

  • Auteur

Een boeknummer is een nummer om elke boeking in je boekhouding uniek te maken.

 

De nummerreeksen die je voor facturen gebruikt zijn compleet andere zaken.

 

Dus inderdaad elke uitgaande factuur zijn eigen doorlopende volgnummer uit de reeks, en alle binnenkomende (inkoop-) facturen hetzelfde binnen hun eigen nummerreeks.

 

edit: inkoopfacturen zijn alle facturen/BTW-bonnetjes van zaken die je als kosten op kunt voeren, en daarom relevant zijn voor je zaak.

 

Bedankt voor de reactie, dat maakt het een stuk duidelijker. Maar schrijf ik dit nummer dan gewoon op elke ontvangen factuur/BTW-bon. Of wat is de algemene methode hiervoor?

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Ja, je nummert alles opvolgend, en houdt die nummering in je administratie bij. Verder noteer je in je administratie ook het nummer van het bankafschrift waar de betreffende betaling op afgeschreven wordt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.