Ik wil graag een eenmanszaak starten zonder personeel waarbij ik elektrische fietsen en fietsen zonder trappers (bijzondere bromfiets) ga verkopen binnen Nederland. Mijn leveranciers leveren vanuit hun magazijnen in Europa naar mijn klanten. Voornamelijk rust mijn levering op dropshipping , daarentegen heb ik van elk product een paar op voorraad. Mijn klanten willen namelijk eventueel de producten kunnen ophalen/bekijken. De producten zelf worden in China gefabriceerd. Ik wil graag starten met mijn onderneming, maar ik loop tegen een aantal juridische punten aan.
Na enige research kwam ik tot de conclusie dat het handig is dat ik de algemene voorwaarden van de leverancier kan inzien en de (inkoop)overeenkomsten en leveringsvoorwaarden kan afstemmen met de leverancier (deze moet ik nog bij hen opvragen). Voornamelijk wil ik productaansprakelijkheid, reglementen omtrent ondeugdelijke producten, recall, leveringsvoorwaarden en retouren vastleggen.
Alle producten zijn CE,FCC, MSDS,UN38.3,MSDS,ROHS,EU DOC gemarkeerd/gecertificeerd. Ik heb mijn leveranciers uitgekozen op basis van kwaliteit, zodat ik ondeugdelijke producten kan minimaliseren. Deze testrapporten moet ik nog opvragen bij mijn leveranciers. Wel weet ik dat de leverancier de levering, invoer en de fabrieksgarantie op alle producten regelt.
Wat ik wil weten:
- Aan welke overeenkomsten en contracten moet ik denken tussen mijn leverancier?
- Moet ik zelf ook bepaalde overeenkomsten en contracten opstellen?
- Waar vind ik de bovengenoemde overeenkomsten en contracten?
- Hoe wordt vastgesteld welk recht van welk land wordt toegepast, of waar ik dit kan inzien.
- De fabrikant heeft testrapporten, moet ik deze controleren? Zo ja hoe?
- Moet ik zelf steekproeven houden om de kwaliteit te waarborgen en niet product aansprakelijk kan worden gesteld? Zo ja hoe?
- Moet ik controleren of er een goede uitgangscontrole bij productie en batchgewijze controle bij import in de EU is? Zo ja hoe?
- De fabrikant heeft een handleiding in verschillende talen, kan ik deze vertalen in het Nederlands en mailen naar mijn klanten?
Context aansprakelijkheid :
- Ik heb geen white label
- De fabrikant importeert naar de EU, ik importeer binnen de EU
- Ik bewerk het product niet meer, producent doet zelf de assemblage
- Producent heeft geen relevant negatief schadeverleden
- De producent bestaat een paar jaar
- De producent heeft een goede creditrating
Context producten:
Na enig onderzoek kwam ik erachter dat de fietsen zonder trappers vallen onder de bijzondere bromfiets regeling en nog niet zijn goedgekeurd voor de openbare weg in Nederland
Bij de vouwfietsen is eigenlijk helemaal geen regelgeving, hierbij hoeft niet het productie proces te worden gecontroleerd op keurmerken en markeringen. Als ze de keurmerken hebben, dan staat het je vrij om ze te importeren. Bij de bijzonder bromfietsregeling in Nederland is dit niet zo. Daarbij geldt dat de importeur in NL of de verhandelaar verantwoordelijk voor het verhandelen van deugdelijk materiaal, je moet er zelf maar voor zorgen dat je controle op de fabriek houdt. Of het kan het huis zijn in EU, afhankelijk hoe je het geregeld hebt. Weet iemand hier ook iets vanaf? En kan je het bevestigen/toelichten?
Graag zie ik jullie advies tegemoet, alvast bedankt voor jullie tijd en moeite. Als ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
vanderVlugt
vanderVlugt
Beste forum-leden,
Ik wil graag een eenmanszaak starten zonder personeel waarbij ik elektrische fietsen en fietsen zonder trappers (bijzondere bromfiets) ga verkopen binnen Nederland. Mijn leveranciers leveren vanuit hun magazijnen in Europa naar mijn klanten. Voornamelijk rust mijn levering op dropshipping , daarentegen heb ik van elk product een paar op voorraad. Mijn klanten willen namelijk eventueel de producten kunnen ophalen/bekijken. De producten zelf worden in China gefabriceerd. Ik wil graag starten met mijn onderneming, maar ik loop tegen een aantal juridische punten aan.
Na enige research kwam ik tot de conclusie dat het handig is dat ik de algemene voorwaarden van de leverancier kan inzien en de (inkoop)overeenkomsten en leveringsvoorwaarden kan afstemmen met de leverancier (deze moet ik nog bij hen opvragen). Voornamelijk wil ik productaansprakelijkheid, reglementen omtrent ondeugdelijke producten, recall, leveringsvoorwaarden en retouren vastleggen.
Alle producten zijn CE,FCC, MSDS,UN38.3,MSDS,ROHS,EU DOC gemarkeerd/gecertificeerd. Ik heb mijn leveranciers uitgekozen op basis van kwaliteit, zodat ik ondeugdelijke producten kan minimaliseren. Deze testrapporten moet ik nog opvragen bij mijn leveranciers. Wel weet ik dat de leverancier de levering, invoer en de fabrieksgarantie op alle producten regelt.
Wat ik wil weten:
- Aan welke overeenkomsten en contracten moet ik denken tussen mijn leverancier?
- Moet ik zelf ook bepaalde overeenkomsten en contracten opstellen?
- Waar vind ik de bovengenoemde overeenkomsten en contracten?
- Hoe wordt vastgesteld welk recht van welk land wordt toegepast, of waar ik dit kan inzien.
- De fabrikant heeft testrapporten, moet ik deze controleren? Zo ja hoe?
- Moet ik zelf steekproeven houden om de kwaliteit te waarborgen en niet product aansprakelijk kan worden gesteld? Zo ja hoe?
- Moet ik controleren of er een goede uitgangscontrole bij productie en batchgewijze controle bij import in de EU is? Zo ja hoe?
- De fabrikant heeft een handleiding in verschillende talen, kan ik deze vertalen in het Nederlands en mailen naar mijn klanten?
Context aansprakelijkheid :
- Ik heb geen white label
- De fabrikant importeert naar de EU, ik importeer binnen de EU
- Ik bewerk het product niet meer, producent doet zelf de assemblage
- Producent heeft geen relevant negatief schadeverleden
- De producent bestaat een paar jaar
- De producent heeft een goede creditrating
Context producten:
Na enig onderzoek kwam ik erachter dat de fietsen zonder trappers vallen onder de bijzondere bromfiets regeling en nog niet zijn goedgekeurd voor de openbare weg in Nederland
Bij de vouwfietsen is eigenlijk helemaal geen regelgeving, hierbij hoeft niet het productie proces te worden gecontroleerd op keurmerken en markeringen. Als ze de keurmerken hebben, dan staat het je vrij om ze te importeren. Bij de bijzonder bromfietsregeling in Nederland is dit niet zo. Daarbij geldt dat de importeur in NL of de verhandelaar verantwoordelijk voor het verhandelen van deugdelijk materiaal, je moet er zelf maar voor zorgen dat je controle op de fabriek houdt. Of het kan het huis zijn in EU, afhankelijk hoe je het geregeld hebt. Weet iemand hier ook iets vanaf? En kan je het bevestigen/toelichten?
Graag zie ik jullie advies tegemoet, alvast bedankt voor jullie tijd en moeite. Als ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Van der Vlugt
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65042-contracten-en-overeenkomsten/Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag