• 0

Contracten en overeenkomsten

Beste forum-leden,

Ik wil graag een eenmanszaak starten zonder personeel waarbij ik elektrische fietsen en fietsen zonder trappers (bijzondere bromfiets) ga verkopen binnen Nederland. Mijn leveranciers leveren vanuit hun magazijnen in Europa naar mijn klanten. Voornamelijk rust mijn levering op dropshipping , daarentegen heb ik van elk product een paar op voorraad. Mijn klanten willen namelijk eventueel de producten kunnen ophalen/bekijken. De producten zelf worden in China gefabriceerd. Ik wil graag starten met mijn onderneming, maar ik loop tegen een aantal juridische punten aan. 

Na enige research kwam ik tot de conclusie dat het handig is dat ik de algemene voorwaarden van de leverancier kan inzien en de (inkoop)overeenkomsten en leveringsvoorwaarden kan afstemmen met de leverancier (deze moet ik nog bij hen opvragen). Voornamelijk wil ik productaansprakelijkheid, reglementen omtrent ondeugdelijke producten, recall, leveringsvoorwaarden en retouren vastleggen.

Alle producten zijn CE,FCC, MSDS,UN38.3,MSDS,ROHS,EU DOC gemarkeerd/gecertificeerd. Ik heb mijn leveranciers uitgekozen op basis van kwaliteit, zodat ik ondeugdelijke producten kan minimaliseren. Deze testrapporten moet ik nog opvragen bij mijn leveranciers. Wel weet ik dat de leverancier de levering, invoer en de fabrieksgarantie op alle producten regelt. 

Wat ik wil weten:
- Aan welke overeenkomsten en contracten moet ik denken tussen mijn leverancier?
- Moet ik zelf ook bepaalde overeenkomsten en contracten opstellen? 
- Waar vind ik de bovengenoemde overeenkomsten en contracten? 
- Hoe wordt vastgesteld welk recht van welk land wordt toegepast, of waar ik dit kan inzien.
- De fabrikant heeft testrapporten, moet ik deze controleren? Zo ja hoe?
- Moet ik zelf steekproeven houden om de kwaliteit te waarborgen en niet product aansprakelijk kan worden gesteld? Zo ja hoe? 
- Moet ik controleren of er een goede uitgangscontrole bij productie en batchgewijze controle bij import in de EU is? Zo ja hoe?

- De fabrikant heeft een handleiding in verschillende talen, kan ik deze vertalen in het Nederlands en mailen naar mijn klanten? 

Context aansprakelijkheid :

- Ik heb geen white label

- De fabrikant importeert naar de EU, ik importeer binnen de EU 
- Ik bewerk het product niet meer,  producent doet zelf de assemblage

- Producent heeft geen relevant negatief schadeverleden 

- De producent bestaat een paar jaar 

- De producent heeft een goede creditrating 

Context producten:  
Na enig onderzoek kwam ik erachter dat de fietsen zonder trappers vallen onder de bijzondere bromfiets regeling en nog niet zijn goedgekeurd voor de openbare weg in Nederland
Bij de vouwfietsen is eigenlijk helemaal geen regelgeving, hierbij hoeft niet het productie proces te worden gecontroleerd op keurmerken en markeringen. Als ze de keurmerken hebben, dan staat het je vrij om ze te importeren. Bij de bijzonder bromfietsregeling in Nederland is dit niet zo. Daarbij geldt dat de importeur in NL of de verhandelaar verantwoordelijk voor het verhandelen van deugdelijk materiaal, je moet er zelf maar voor zorgen dat je controle op de fabriek houdt. Of het kan het huis zijn in EU, afhankelijk hoe je het geregeld hebt. Weet iemand hier ook iets vanaf? En kan je het bevestigen/toelichten? 


Graag zie ik jullie advies tegemoet, alvast bedankt voor jullie tijd en moeite. Als ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik dat natuurlijk graag. 

Van der Vlugt



 

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste van der Vlugt,

 

Dat zijn een heleboel vragen die in sommige gevallen een specialistisch antwoord verlangen.

 

In het algemeen moet je het volgende in de gaten houden;

 

Jij bent als leverancier product aansprakelijk. Dat wil zeggen je klant (consument) heeft met klachten alleen met jou te maken ook al heb jij het product niet zelf gemaakt of laten keuren. De rechten van de consument gaan vaak heel ver. Zo moet een product veilig zijn en voldoen aan de verwachtingen die een consument in het product mag hebben. 

Wat jij met je leveranciers afspreekt en al dan niet vastlegt in de overeenkomst met de leverancier is iets tussen jou en je leverancier. Je klant heeft hier niets mee te maken.

Je kan dus niet zeggen de fabrikant heeft in zijn leveringsvoorwaarden naar mij aansprakelijkheid uitgesloten dus gaat hij het product niet vervangen of repareren,en daarom hoef ik ook niets te repareren of te vergoeden.

 

Het kan je dus gebeuren dat jij, omdat het product niet deugt, de klant zijn geld moet terugbetalen maar dat je leverancier, vanwege zijn leveringsvoorwaarden, het product niet hoeft te vergoeden/ terug te nemen. Het is dus verstandig om met je leverancier af te spreken onder welke voorwaarden deze bedragen (reparaties) vergoed of een product terug neemt.

 

Of een product op de Nederlandse markt kan worden verkocht en onder welke voorwaarden kan de Autoriteit Consument en Markt ( https://www.acm.nl/nl ) je precies vertellen. Dan weet je aan welke veiligheidsnormen, certificering een product moet voldoen en onder welke voorwaarden (gebruiksinstructie, documentatie bij het product en of vooraf keuring door de RDW )  je een product mag afleveren. 

 

Groet,

 

Harold

 

 

  • 0

Hoi Harold, 

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp inderdaad dat ik een aanspreekpunt ben voor mijn Nederlandse klanten. Ik begrijp dat goede leveringsvoorwaarden van belang is en dat ik verantwoordelijk ben voor garantie en voor reparaties aansprakelijk ben.  Na mijn eigen onderzoek kwam ik erachter dat mocht er een ondeugdelijk product zijn dat schade of letsel toebrengt, met schade een onder € 573,31 de verkoper aansprakelijk wordt gesteld. Als het goed is kan een bedrag dat hierboven komt, mits er goede afspraken zijn tussen mij en de leverancier, deze aansprakelijkheid worden verlegd naar de leverancier? Klopt dit. 

Stel dat mijn leverancier de aansprakelijkheid op zich wil nemen, is het dan verstandig om dit te laten controleren door een jurist? Moet ik ook alsnog een productaansprakelijkheidsverzekering afsluiten? Als ik wel aansprakelijk word gesteld, dan volstaat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering waaronder productaansprakelijkheid valt? Enig idee hoeveel dit gaat kosten? En hoe kun je goed voorbereid dit voorleggen bij de verzekeringsmaatschappijen? Wat moet je zoal laten zien wat voor contracten/overeenkomsten je hebt vastgelegd tussen een leverancier. 

Groet, 

van der Vlugt

  • 0

Modedit: nieuw topic samengevoegd met orginele topic waar naar verwezen wordt

 

Hallo, 

Enige tijd geleden heb ik deze post geplaatst:


Ik heb contact opgenomen met mijn leverancier over de algemene voorwaarden. Mijn leverancier is bereid om de productaansprakelijkheid op zich te nemen. Hier heeft mijn leverancier een contract voor. Mijn vraag is, hoe weet ik of zo'n contract juridisch volstaat? En hoe gaat het in zijn werk mocht een product niet deugdelijk zijn en er komt een klant bij mij, moet ik dan de leverancier contact met de klant laten opnemen? Als dit kan, heb ik dan alsnog een verzekering nodig die productaansprakelijkheid dekt?

Doordat ik het product rechtstreeks van de leverancier naar de consument verzendt (leverancier is gevestigd binnen de EU, maar betrekt zijn producten uit China), moet ik dan nog zelf steekproeven houden, of controleren of er een goede uitgangscontrole bij productie en is?


Met vriendelijke groet,

van der Vlugt 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.