• 0

Freelance of in dienst?

(nb dit is niet echt mijn eerste post, kan alleen niet meer inloggen met mijn oude account?)

 

Ik heb een vraag over mijn 'freelance' inkomen. Mijn situatie is als volgt:

Ik ben student en ontvang gewoon studie financiering. Hiernaast werk ik in loondienst voor een ICT bedrijf. Dit is een '16 uren contract' zodat ik ziekenfonds verzekerd kan zijn. Ik werk meestal geen 16 uur per week (eerder per maand) voor hun, maar de accountant daar verzekerde me dat dat verder geen probleem is (is dat ook zo?) - ik doe alleen af en toe wat voor hen als ze mijn specifieke expertise nodig hebben. (+- 1500 euro dit jaar)

 

Daar weer naast werk ik ook 'freelance' voor een ander ICT bedrijf, zo'n 40 uur per maand. (+- 4000 euro dit jaar). Samen blijf ik nog mooi onder de grens voor mijn studie financiering, maar dat doet er niet zo toe op dit moment. Ik krijg van de laatstgenoemde gewoon het volle bedrag uitbetaald, en zij vertelde mij dat ik dit gewoon in kan vullen onder 'overige inkomsten' en dat ik daar tot 9000 euro belastingvrij mee kan binnenhalen. Volgens mij klopt dit echter van geen kanten. Aangezien ik alleen voor hun op deze manier werk is het volgens mij gewoon 'verkapte loondienst'. Verder 'ben' ik geen bedrijf dus 'zelfstandigenaftrek' kan ik ook geen gebruik van maken. (let wel: ik gooi hier met wat termen waar ik over gelezen heb maar ik heb er absoluut geen verstand van). Ook dat je zo'n bedrag belastingvrij zou kunnen opvoeren kan ik nergens terugvinden. Als resultaat moet ik volgens mij op het eind van het jaar gewoon rond de 40% belasting gaan betalen over het geld wat ik daar verdiend heb.

 

Kan iemand mij uitleggen hoe het nu precies zit voor mijn situatie? En wat ik het beste kan doen? Overigens was de 'mondelinge overeenkomst' dat ik mijn vergoeding netto zou krijgen, kan ik daar nog iets mee?

 

BvD

 

[titel toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Naar mijn mening is het voor een ieder (jij, je werkgevers en betrokken adviseurs) van belang dat de feitelijke en formele situaties overeenkomen. Zowel om verrasssingen door derden (als Belastingdienst en dergelijke) te voorkomen, als ook om discussies in de onderlinge verhoudingen zo eenvoudig te houden. De aard van de relatie tussen jou en jouw werkverschaffers lijkt op loondienstverband en daarom zullen derden aannemen dat dit het geval is (tenzij zware contra-indicaties).

Als ik jou was:

1. zou ik zelf een duidelijke administratie over werktijden, werkzaamheden en betalingen voeren;

2. je werkgevers zeggen dat je niet langer wilt accepteren dat feitelijke en formele situaties niet met elkaar overeenkomen;

3. als ze hier niet op positief op reageren op redelijk korte termijn voor advies aankloppen bij een vakbond of je geval voorleggen aan de Belastingdienst. Ik neem hierbij aan dat je geen andere opdrachtgevers hebt, geen BTW afdraagt, geen KvK-inschrijving of andere ondernemerskenmerken hebt en je ook niet als ondernemer profileert, zodat het enige dat je riskeert onenigheid met je werkverschaffers is.

 

Mij komt voor dat je 'werkverschaffers' een freelance-betrekking willen veinzen om bepaalde werkgeversverplichtingen te ontduiken. Met een benepen wetsuitleg ben ook jij strafbaar als je hieraaan medewerking geeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.