• 0

Gebruikelijkloonregeling in combinatie met liquidatie BV

(aangepast)

Ik heb een holding-BV waarmee ik consultancy doe voor een start-up. Beide zijn 2 jaar geleden is opgericht. Gedurende die tijd heb ik mezelf minimaal het minimumbedrag van de gebruikelijkloonregeling uitbetaald. De start-up heeft al die tijd verlies geleden, dus dat lijkt me redelijk. Daarbij had ik in 2019 en 2020 een WBSO-beschikking waardoor ik het bedrag zelfs had mogen verlagen tot minimumloon.

 

Eind vorig jaar hebben we besloten dat de start-up op zichzelf staand niet levensvatbaar was en dat we op zoek zouden gaan naar een koper. Die is inmiddels gevonden, en naar waarschijnlijkheid gaan de oprichters binnenkort in loondienst bij deze koper. De koper betaalt een bedrag aan de startup, en deze wordt vervolgens geliquideerd.

 

Ik ben voornemens om ook mijn eigen holding te liquideren, aangezien hier geen verdere activiteiten in plaatsvinden. Nu kwam ik er achter dat het minimumbedrag voor de gebruikelijkloonregeling niet afhankelijk is van het de tijdsduur van de arbeidsovereenkomst binnen het kalenderjaar (o.a. deze zeer recente jurisprudentie: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2021:2251).

 

In het fiscaal meest nadelige geval zou dit betekenen dat ik het volledige bedrag aan gebruikelijk loon voor 2021 aan mezelf zou moeten uitbetalen, ondanks het feit dat ik dit jaar misschien maar 1 à 2 maanden aan arbeid verricht in mijn BV. Het geld is er namelijk wel.

 

Dit voelt enigszins wrang, aangezien ik de rest van het jaar netjes inkomstenbelasting ga betalen bij mijn nieuwe werkgever. Voor het uitbetalen van het gebruikelijk loon zal ik daarnaast de stakingswinst uit de deelneming en de algemene reserves uit mijn BV moeten aanspreken. Dan had ik beter vorig jaar de algemene reserve als dividend uit kunnen keren.

 

Ik heb geen algemene regeling gevonden voor dergelijke situaties, maar misschien is iemand hier bekend met hoe de belastingdienst tegen dergelijke situaties aankijkt? Is het daarbij verplicht de algemene reserve in mijn holding en stakingswinst uit de start-up aan te wenden ten behoeve van het uitbetalen van het gebruikelijk loon? De winst uit de start-up is op dat moment reeds belast met vpb en valt onder de deelnemingsvrijstelling, is in dit geval deze dubbele belasting op enige manier te voorkomen?

aangepast door bm4073
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.