Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
xillion

boekhouding parttime eenmanszaakje

Recommended Posts

Ik dacht dat mijn boekhouding waterdicht was:

 

1 ordner met onderscheid in 4 kwartalen en dan inkomsten en uitgaven gespreid.

Daarnaast in excel een tab uitgaven en inkomsten. automatische btw berekening e.d.

 

Nu lees ik net in een boekje dat het goed is om een ordner met 4 tabbladen te gebruiken (kas,giro/bank, debiteuren, crediteuren) en dan als er geld uit en in gaat via de bank/giro de betreffende deb/cred factuur bij te voegen. Ik ben in de war.

 

Ik doe zelf geen contante betalingen dus ik denk dat kas niet echt interessant is voor mij. Of vergis ik mij hierin? Hoe kan ik het beste mijn boekhouding inrichten?

 

hoe verwerk ik bijv. dit soort dingen(met een programma of kan dit ook makkelijk in excel?):

________________________________

voorbeeld:

 

Kas 1190;

aan Prive. 1190

 

Kosten 1000

BTW 190

Aan Kas.

_________________________________

 

losse vragen:

- Ik heb sinds 1 maand een zakelijke rekening mijn onderneming loopt sinds mei. Dus ik heb het een en ander van de prive rekening gehaald hoe verwerk ik dit?

 

- Hoeveel % gaat er van het belastbaar inkomen ieder jaar?


Wie niet droomt is geen realist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

er is niet één systeem voor het archiveren. Hanteer dus het systeem waarin jij alle stukken kunt terugvinden. Het voeren van een kasadministratie bij afwezigheid van contante betalingen/ontvangsten is onzin.

 

De uitgaven voor het openen van je zakelijke rekening kun je gewoon als privé-storting boeken(kosten/ aan prive).

 

Met het % bedoel je waarschijnlijk de tarieven inkomstenbelasting? Kijk dan even op: http://www.belastingdienst.nl/aangifte/aangifte-15.html . Overigens is je belastbare winst niet alleen het saldo van opbrengsten minus uitgaven, maar zijn er ook fiscale regelingen voor ondernemers. Laat je hier altijd goed over informeren!

 

Succes

 

Rob

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 237 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept