• 0

Auto privé of zakelijk

Beste allen,

 

Mijn vader heeft een paar maanden geleden een B.V. opgericht samen met iemand en zit nu te twijfelen over zijn privé auto. 
 

Wanneer hij deze door blijft rijden, zal die veel afschrijven in de komende jaren. Nu is het een goed moment om hem te verkopen.

 

Overweging is om andere auto te kopen en deze volledig zakelijk te gaan rijden, zonder bijtelling aangezien hij nu eigenlijk ook puur voor zijn bedrijf rijdt met huidige privé wagen. Hoe zit het precies met de btw aftrek over de aanschafwaarde? Ik las dat je deze moet verspreiden over een periode van 5 jaar. Dit betekent dus dat het niet slim is om een auto korter dan 5 jaar zakelijk te rijden? Daarnaast is de overweging om een deel van de auto te financieren (financial lease) aangezien de rente laag is en je wel afschrijving kunt aftrekken. (Van een duurdere wagen)

 

Andere mogelijkheid is om privé andere auto te kopen en ook privé financial lease aan te gaan. Hoewel je dan geen btw op aanschafwaarde kunt terugvorderen, geen afschrijving kunt terugvorderen enz. 

 

Ik probeer uit te zoeken wat voor hem gunstig is, maar vind het toch lastiger dan gedacht.

 

Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken, alvast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de auto volledig zakelijk zult rijden mag je de volledige BTW aftrekken bij de eerste volgende kwartaalaangifte omzetbelasting van het kwartaal waarin je de auto gekocht hebt. 
zie:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/
 https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/hulpmiddel-btw-en-de-auto

 


Aangezien de auto (vrijwel zeker) meer dan 450,- ex. BTW kost, en je tevens (vrijwel zeker) boven de 2400,- euro zal uit komen met aanschaf van deze auto zal dit gezien worden als investering, en mag je dit gefaseerd aftrekken van de belastingdienst. Je moet hiervoor een redelijk termijn van afschrijving gebruiken volgens de belastingdienst. Hou hiermee ook rekening met een restwaarde van de investering. Dus betaal jij 40.000 euro voor een auto en is deze na 5 jaar nog 10.000 waard bij verkoop. Dan kun je over deze 5 jaar dus 30.000 euro afschrijven.
Volgens de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) zou je 28% van het investeringsbedrag mogen aftrekken per jaar. Dit betekend dat de auto al binnen 4 jaar afgeschreven zou zijn voor de onderneming. 
Nu weet ik zo niet of de KIA ook geld voor (groot)aandeelhouders van een B.V. of dergelijke constructie. Wellicht kan iemand anders daar in aanvullen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/ondernemer-autokosten
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/ik-heb-een-investering-gedaan-heb-ik-recht-op-de-kleinschaligheidsinvesteringsaftrek-kia

Dit is de kennis die ik heb opgedaan de afgelopen maanden, of dit geheel correct is zul je bij de belastingdienst moeten verifiëren. Maar ik hoop dat je hier wat aan zult hebben.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een hoop klokken en klepels, maar het is ook complex. Vooral omdat je te maken hebt met zoveel verschillende opties. Allereerst de btw. Die moet je niet verspreiden over 5 jaar. De btw over de aanschaf door de bv vraagt de bv gewoon terug. Dan de overweging om de te financieren: als het niet hoeft (de bv heeft het geld simpelweg op de bankrekening), waarom dan kosten maken? De afschrijving over de auto is af te trekken van de winst, ongeacht of je nu wel niet met eigen geld betaalt. Betaal je met eigen geld, heb je geen rentelasten. Betaal je met geld van de bank, dan betaal je rente aan de bank (hogere kosten voor de bv).

 

Overigens zou ik persoonlijk adviseren om de fiscale situatie zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de werkelijkheid.

 

Als je de auto privé aanschaft, dan krijg je als DGA gewoon 19 cent per km vergoed van de BV.
Als je de auto volledig zakelijk gebruikt, lijkt het me echter niet raar dat de auto gewoon volledig zakelijk wordt aangeschaft (voor zowel omzet- als vennootschapsbelasting).

 

Je zou ook nog hier kunnen kijken:

https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html

 

Aanvulling:
Nee, KIA is sinds 2017 niet meer van toepassing op gewone auto's. Alleen op écht zakelijke auto's (taxi, bestelwagen, etc)

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de reacties.

 

Keuze voor financial lease zou zijn, om een modernere / zuinigere wagen te kopen en deels wat eigen geld achter de hand te houden. Dus liever niet al het geld van verkoop huidige auto in de volgende steken. De BV zit in de startfase, dus er zit weinig geld in de BV zelf momenteel. Eerste maand loopt nu, maar wel al zekerheid op bepaalde geldstroom die binnenkomt. Dus een financial lease van zeg als voorbeeld even 500 euro in de maand zal niet voor liquide problemen zorgen. 
 

Ik denk zelf dat het verstandiger is om voor komend jaar privé een wagen te kopen, aangezien de BV net van de grond is er nog veel geregeld moet worden. Na een jaar kun je dan altijd nog die privé auto overzetten of verkopen en kiezen voor een volledig zakelijke wagen.

 

Met de berekening van de calculator kom ik op een positiever resultaat uit bij privé ook.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.