• 0

Huuropbrengst pand in groep 1 of 3.

Ik ben een ex-ondernemer, nu gewoon in loondienst.

Fiscaal word ik nog steeds als ondernemer gezien al heb ik dan geen inkomsten uit onderneming en ook geen zelfstandigen aftrek.

Ook heb ik nog steeds een BTW nummer en ben nog steeds ingeschreven bij KvK.

 

Ik heb namelijk nog steeds een bedrijfspand. Ik heb dat destijds in privé laten omzetten en daarover belasting afgedragen.

Ik verhuur dit pand aan een ondernemer die belastingplichtig is en hef hier ook BTW over (destijds verzoek ingediend etc).

 

Nu heb ik het pand opnieuw te huur staan en bied dit weer aan met BTW belaste verhuur. Dit zodat ik de BTW op onderhoud kan blijven terugvorderen (dat is mijn enige voordeel).

 

Recent wist een geïnteresseerde potentiële huurder mij te vertellendat dit tot gevolg zou hebben dat ik mijn huurinkomsten in groep 1 zou moeten optellen, in plaats van groep 3 (wat ik tot heden heb gedaan).

Ik kan hier nergens een bevestiging of ontkenning over vinden (en durf de fiscus niet te vragen uit angst slapende honder wakker te maken).

De rente en kosten van het bedrijfspand trek ik nergens van af. De waarde van het bedrijfspand staat in groep 3 en zodoende betaal ik over die waarde belasting. De huuropbrengst heb ik belastingvrij.

 

Mijn vraag: is BTW belaste of BTW onbelaste verhuur van mijn bedrijfspand van invloed op de belastinggroep waartoe ik die huurinkomsten moet rekenen?

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel veel dank Henk voor dit duidelijke antwoord.

Dan doe ik het dus inderdaad correct (mijn belastingaangifte bedoel ik). Ik was eventjes angstig een voetangel over het hoofd te hebben gezien.

 

Het opteren voor belaste huur bij de belastingdienst is tegenwoordig niet meer nodig. Je kunt het eenvoudig in het huurcontract opnemen en als je aan de voorwaarden voldoet hoef je niet meer een apart verzoek in te dienen zoals vroeger. Op de site van de belastingdienst is daar een zeer duidelijke brochure over te downloaden.

Paul

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Hier is wel een (belangrijke) uitzondering op: namelijk als jij het pand verhuurd aan een verbonden partij(dus familie of je bent >5% aandeelhouder) die ondernemingsactiviteiten uitoefend.

 

Meer informatie op de site van de belastingdienst en dan even kijken bij ter beschikking stellen van vermogensbestanddelen.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.