• 0

Intra-communautaire levering van goederen - BTW vrijgesteld ?

Hoe moet ik met de BTW omgaan in het geval van 'intra-communautaire levering van goederen'? Dit fenomeen heb ik nog niet eerder mee te maken heb gehad.

 

Ik heb een artikel besteld op een bekende grote online webwinkel. Het was een .nl domein maar het artikel werd vanuit een magazijn in Duitsland verstuurd. De betaling bleek achteraf ook naar een Duits IBAN te zijn overgemaakt.

 

In eerste instantie heb ik het volledige bedrag inclusief BTW betaald. Enkele dagen later werd echter het BTW bedrag teruggestort op mijn bankrekening. De factuur was met terugwerkende kracht aangepast. Het totaal bedrag is verminderd met de BTW en het BTW-tarief is op van 21% naar 0% veranderd. In de voetnoot staat dat het om een 'Intra-communautaire levering van goederen - BTW vrijgesteld - artikel 138 BTW Richtlijn 2006/112/EC' artikel gaat.

 

Op deze pagina van de belastingdienst website lees ik:



Een intracommunautaire verwerving vindt plaats als u goederen koopt die vanuit een ander EU-land naar Nederland worden vervoerd en waarbij de leverancier een ondernemer is.

De levering door de verkoper is in het andere EU-land belast met 0%. De verwerving is in Nederland belast met Nederlandse btw.

 

Bij een intracommunautaire verwerving rekent u zelf de Nederlandse btw uit en geeft deze aan in uw btw-aangifte onder rubriek 4b. Mag u de btw aftrekken als voorbelasting? Dan doet u dit in dezelfde aangifte bij rubriek 5b.

 

  1. Moet ik in mijn volgende BTW aangifte de 21% BTW van dit artikel berekenen en bij rubriek 4b opvoeren om vervolgens exact hetzelfde bedrag bij 5b weer in mindering te brengen?
  2. Hoe leg ik dit vast in mijn eigen administratie?

 

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 21-7-2022 om 16:04, lindazzp zei:

Hoe moet ik met de BTW omgaan in het geval van 'intra-communautaire levering van goederen'? Dit fenomeen heb ik nog niet eerder mee te maken heb gehad.

 

Ik heb een artikel besteld op een bekende grote online webwinkel. Het was een .nl domein maar het artikel werd vanuit een magazijn in Duitsland verstuurd. De betaling bleek achteraf ook naar een Duits IBAN te zijn overgemaakt.

 

In eerste instantie heb ik het volledige bedrag inclusief BTW betaald. Enkele dagen later werd echter het BTW bedrag teruggestort op mijn bankrekening. De factuur was met terugwerkende kracht aangepast. Het totaal bedrag is verminderd met de BTW en het BTW-tarief is op van 21% naar 0% veranderd. In de voetnoot staat dat het om een 'Intra-communautaire levering van goederen - BTW vrijgesteld - artikel 138 BTW Richtlijn 2006/112/EC' artikel gaat.

 

Op deze pagina van de belastingdienst website lees ik:

 

 

 

  1. Moet ik in mijn volgende BTW aangifte de 21% BTW van dit artikel berekenen en bij rubriek 4b opvoeren om vervolgens exact hetzelfde bedrag bij 5b weer in mindering te brengen?
  2. Hoe leg ik dit vast in mijn eigen administratie?

 

 

In je administratie kun je het beste een BTW code aanmaken voor inkopen binnen de EU(mits je een boekhoudprogramma gebruikt). Wanneer je deze code gebruikt bij het boeken van de inkoopfactuur zal er automatisch een boeking op de balans komen (voorbelasting + af te dragen btw).

 

Het klopt inderdaad dat je de BTW aangeeft bij 4b en 5b. Stel het artikel kost €1000 dan geef je dus bij 4b en 5b €210 aan waardoor je per saldo niks betaald.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor het heldere antwoord LiamGallagher!

 

Achteraf klinkt het zo logisch. Ik vertrouw mijzelf onvoldoende met boekhouding / administratie dat ik geen aannames durf te maken.

Het HigherLevel.nl forum en de leden zijn echt fantastisch. Ik leer hier zo veel! :D

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.