Jump to content

lindazzp

Senior
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Country
    Nederland
  • First name
    Linda
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
    innovatief ondernemen
    expert advies
    columns en algemene informatie
  1. Ik heb een aantal investeringen in bedrijfsmiddelen gedaan voor mijn onderneming en verwacht binnenkort een bedrijfsmiddel te vervangen voor een betere exemplaar. Het is mij echter niet geheel duidelijk wat ik met het bedrijfsmiddel en de restwaarde in de boeken moet doen als ik deze vervang? Toen ik mijn onderneming gestart ben heb ik een goedkope zakelijke telefoon gekocht omdat ik telefonisch en via WhatsApp bereikbaar wilde zijn voor mijn cliënten. De telefoon heeft €180,- gekost en is eigenlijk een grote miskoop. De goedkope telefoon hoefde niet afgeschreven te worden, want hij valt onder de drempelwaarde van €450,-. Deze telefoon wil ik gaan vervangen. Wat moet ik dan met de oude telefoon doen die nieuw €180,- heeft gekost? Voor de aanschaf van een nieuwe telefoon zal ik een duurder exemplaar kiezen en boven de €450,- drempelwaarde uitkomen. De nieuwe telefoon zal dan moeten worden afgeschreven over 5 jaar. Stel dat de nieuwe telefoon €600,- kost en dat deze drie jaar meegaat en dan een restwaarde van €75,- heeft. Afschrijving over 5 jaar: €600 - €75 = € 525. Afschrijving per jaar: €525/5 = €105,- Na 3 jaar vertegenwoordigd de aankoop dan dus nog een restwaarde van: €600 - (3*105) = €285,- Wat moet ik met deze nieuwe telefoon doen als hij vervangen moet worden en nog €285,- in de boeken waard is?
  2. Waarnemen betekent in mijn geval dat ik de dienst van een collega overneem. Bij ziekte of vakantie van een collega kunnen zij hun clienten naar mij doorverwijzen. De clienten behandel ik dan in mijn eigen praktijk of op de hen vertrouwde locatie. Ik ben dus gewoon ZZP'er en niet in dienst van de collega's waar ik voor waarneem. Soms werk ik echter wel in de praktijk van die collega, omdat dit voor de clienten prettig is. Voor de behandelingen en begeleiding van de clienten die ik zie ben ik verantwoordelijk. Dit zie ik als de dienstverlening die ik verleen. Het artikel dat ik uit de voorraad van de praktijk verkocht heb is door de collega aangemeten voor wie ik waarnam aangemeten en geprepareerd. De client heeft het echter van mij meegekregen, omdat die collega toen al vakantie had. Daarom is er op mijn terminal gepind en het geld op mijn rekening bijgeschreven. Ik voel me eigenlijk niet verantwoordelijk voor het aanmeten van mijn collega maar ik begrijp dat dit juridisch wellicht iets complexer ligt? Dit is weer een goed leermoment geweest. Ik had er inderdaad niet tussen moeten gaan zitten en het artikel gewoon zonder vergoeding mee moeten geven. Dan had de facturatie van het artikel buiten mij omgegaan en had ik alleen mijn eigen tarief voor de dienstverlening in rekening hoeven brengen. Dat was veel makkelijker geweest. Dit is hoe ik het nu ga doen. In het vervolg zal ik beter opletten dat ik niet namens iemand anders geld ga innen want ik wil niet aansprakelijk zijn voor het werk of product van iemand anders.
  3. Laatst heb ik in een praktijk waargenomen voor een collega. De cliënten die ter plekke betalen hebben dat gedaan via mijn pin terminal. Dat geld is dus op mijn bankrekening bijgeschreven en niet op de bankrekening van de praktijk waar ik tijdelijk waarnam. Bij één van de cliënten heb ik een artikel aangemeten uit de voorraad van de praktijk waar ik waarnaam. Deze cliënt heeft op mijn pin terminal gepind. Ik kan natuurlijk niet een artikel verkopen dat niet uit mijn voorraad komt. Het geld is echter wel op mijn bankrekening bijgeschreven. Hoe moet ik dit nu administreren zonder met de BTW in de knoei te komen? De behandeling is een dienst die ik heb verricht en dat kan ik in rekening brengen. Het artikel dat ik verkocht heb komt uit de voorraad van mijn opdrachtgever. Dat moet 1 op 1 terugvloeien naar de opdrachtgever. Op het forum heb ik niets kunnen vinden dat op mijn situatie lijkt. Ik weet ook niet goed op welke termen ik moet zoeken.
  4. Het product is specialistisch en niet online in een webwinkel te koop dus ik kan geen linkje plaatsen. Het betreft een motion capture oplossing t.b.v. revalidatie therapie. Cliënten krijgen dan allemaal sensoren opgeplakt terwijl ik ze oefeningen laat uitvoeren of functioneel laat bewegen. Op basis van metingen kan ik m.b.v. de bijgeleverde software op een computer uitvoerige analyses doen. Begrijp ik het dan goed dat ik wel van mijn broer mag lenen én dan tevens gebruik mag maken van de investeringsaftrek? Er is dan immers geen sprake van de directe lijn? Maakt het overigens ook nog verschil als ik van hem persoonlijk leen of van zijn onderneming? Ik ben nog een beginnend ondernemer en gevoelsmatig ben ik voorzichtig met lenen. Zelfs als de rente aftrekbaar is dan zou een lagere rente toch altijd de voorkeur genieten boven een hoge rente? Rentes van 10% of meer vind ik nogal hoog in deze tijd waar banken gratis geld lenen. Een beginnende onderneming is misschien risicovol om geld uit te lenen maar ik kan aantonen dat er een goede businesscase is.
  5. Ik heb geen probleem met de regeling en had mijn antwoord eigenlijk ook al op de vraag die ik oorspronkelijk stelde. Het is eigenlijk een semantische discussie en ik had de opmerking van 'logistieke dienstverlening' verkeerd geïnterpreteerd. De norm blijft 1225 uur per jaar maar de regeling wordt inderdaad 'soepeler toegepast' omdat de belastingdienst die niet of minder kunnen werken tegemoet komt in het aantal uren. Dank je wel voor de uitleg met een getallenvoorbeeld. Het spreekwoordelijke kwartje is gevallen.
  6. Ja ik mag wel van familie lenen maar dan verlies ik het recht om gebruik te maken van de investeringsaftrek. Stel dat ik van mijn broer mag lenen. Verlies ik dan ook het recht om investeringsaftrek toe te passen? Mijn broer is getrouwd met kinderen en heeft een eigen gezin. Hij maakt dan geen deel uit van mijn huishouden toch? Hij is wel mijn bloedverwant maar in een zijlijn. Dat is toch niet de rechte lijn waardoor de belastingdienst werd gesproken? Ik weet dat ik een marktconforme rente moet afspreken voor de lening. Rente betalen vind ik ook geen probleem. Een rentepercentage van 10% vind ik in deze tijd echter buitensporig. Ik heb zelfs geldverstrekkers gezien waarbij je uiteindelijk bijna 25% aan rente betaald als je de administratiekosten ook meetelt! Ik kan niet goed inschatten wat nu een marktconforme rente zou kunnen zijn. Het bedrag dat ik zou willen lenen is lager dan €10.000,- Stel dat ik 3% rente af spreek. Dan betaal ik €300,- aan rente. Wellicht is de marktconforme 5%. Dan had ik eigenlijk €500 moeten betalen. Dan wordt de €200,- die ik te weinig aan rente betaal als schenking gezien. Zou dat dan niet ruimschoots onder het belastingvrije schenkbedrag van € 2.208 blijven? https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/tot-welk-bedrag-belastingvrij-schenken
  7. Helaas heb ik zojuist ook een forse Corona tegenvaller te verwerken gekregen. Ik ben ZZP'er en bezig in mijn 2e jaar. In het eerste jaar heb ik investeringen gedaan dus ik zit niet ruim in de cash. Het tweede jaar is de groei iets achtergebleven omdat de klandizie toch wat stagneert door de Corona maatregelen. Ik stond op het punt om te investeren in een bedrijfsmiddel. Dit is belangrijke apparatuur voor mijn bedrijf en ik kon de financiering door een mondelinge afspraak rond krijgen. Deze afspraak hield in dat ik vanaf juni tot eind dit jaar zou gaan samenwerken met iemand. In ruil voor mijn expertise en inzet van het bedrijfsmiddel dat ik nog moest aanschaffen zou ik een voorschot krijgen uitbetaald voor de werkzaamheden die ik daar zou gaan verrichten. Het voorschot en mijn eigen cash zou voldoende zijn voor de aanschaf van het bedrijfsmiddel. Helaas gaat deze samenwerking voorlopig niet door. Ik wil eigenlijk wel investeren in het bedrijfsmiddel dus moet ik geld lenen. Lenen van de bank vind ik te duur, want omgerekend betaal ik dan bijna 10% rente. De enige optie die ik nog heb is een onderhandse lening aangaan. Daar heb ik vragen over. Dit las ik op de website van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/geen_recht_op_investeringsaftrek Mag ik nu wel of niet van familie geld lenen om het bedrijfsmiddel aan te kunnen schaffen? Ik koop van hen geen bedrijfsmiddel, maar leen geld om de aanschaf mogelijk te maken? Geld lenen is echter ook wel een vorm van een verplichting toch?
  8. Hoi Samvraagt, je beroepsopleiding / studie wordt telt niet mee voor de urennorm. Het is namelijk scholing die je voorbereid voor je beroep. Andere vormen van studie die je kennis verbreden of je verder specialiseren ten behoeve van het uitoefenen van je beroep kunnen wel meetellen voor de urennorm.
  9. Misschien begrijp ik je niet goed maar de regeling wordt niet soepeler toegepast toch? Een ZZP'er moet nog steeds aan de urennorm voldoen. Alleen wordt er in de periode 1 maart 2020 t/m 31 mei 2020 door de belastingdienst van uitgegaan dat je in die periode minimaal 24 uur hebt gewerkt. (ook als je niet kon werken vanwege de corona maatregelen) Die 24 uur vind ik magertjes omdat het in een normaal jaar ook beneden een gezond gemiddelde zit. Stel je neemt 2 weken vrij in een jaar. Dan heb je 50*24=1200 uur en zit je onder de norm. Er zijn veel ZZP'ers die juist in deze periode een significant deel van hun uren draaien en tijdens de zomer of in de winter terugvallen. Daar is hierbij geen rekening gehouden. Ik ben het met je eens dat die 24 uur een tegemoetkoming is maar ik vind het geen versoepeling van de norm want die staat nog steeds op 1225 uur.
  10. Goed dat er voor de urennorm toch een regeling is gekomen. Ook al is een ondergrens van 24 uur per week nog steeds erg mager het is beter dan niets. Ik dacht dat je alleen recht op de KIA had als je ook in aanmerking kwam voor de zelfstandigenaftrek, maar dat heb ik ergens verkeerd gelezen blijkbaar. Bedankt heren!
  11. Vorig jaar was mijn eerste volledige jaar als (deeltijd) ZZP'er. Ik was van plan om dit jaar om te investeren in apparatuur alleen ben ik een beetje onzeker geworden i.v.m. de Corona uitbraak en de urennorm die ik dit jaar daardoor mogelijk niet ga halen. Het is ook mijn wens om binnen nu en vijf jaar te beginnen aan kinderen. Voor een zwangerschap mag je de niet gewerkte uren over een periode van 16 weken toch mee tellen. De investering zal tussen de €5000,- á €7000,- uit komen verwacht ik. Het apparaat moet dan over minimaal 5 jaar worden afgeschreven. Ik zou voor deze aanschaf in aanmerking kunnen komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Zoals gezegd weet ik niet of ik dit jaar de urennorm wel ga halen door de Corona maatregelen. Ik hoop ook dat ik binnen nu en 5 jaar zwanger ga worden. Dat jaar zou ik misschien dan ook niet aan de urennorm voldoen. Kan ik dit jaar de investering wel doen als ik aanspraak wil maken op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek? Zijn er nog andere consequenties als ik deze investering doe en in de komende jaren een keer de urennorm niet haal?
  12. Het is duidelijk dat veel ondernemers hard getroffen worden en het doet mij daarom goed om te zien dat er regelingen en initiatieven komen die overzichtelijk met aanvullende informatie wordt verzameld in o.a. dit topic: Helaas is er ook nog veel onzeker om dat de regels nog concreet uitgewerkt moeten worden. Waar ik vooral in geïnteresseerd ben en nog niet heb kunnen vinden is het volgende: Wat gaat er voor (deeltijd) ZZP'ers gebeuren als de urennorm dit jaar niet gehaald kan worden? Kunnen ZZP'ers die hun omzet weg zien vallen, maar nog wel een (klein) salaris ontvangen uit een vast dienstverband ook enige vorm van compensatie krijgen? Mijn onderneming heb ik ruim een jaar geleden opgericht en afgelopen stond in het teken van veel investeren. In januari en vooral februari van dit jaar ging het héél goed, maar nu zijn mijn inkomsten uit de onderneming bijna helemaal weggevallen i.v.m. de Corona hectiek. Als startende ondernemer die afgelopen jaar veel geïnvesteerd heeft heb ik eigenlijk geen buffer om deze klappen op te vangen. Gelukkig heb ik nog wel een vast dienstverband zodat ik i.i.g. iets van een vast inkomen heb, maar deze uren was ik aan het afbouwen om gestaag steeds meer uren voor mijn onderneming te kunnen werken. Vanaf januari werk ik nog maar 12 uren voor deze werkgever (afgebouwd vanaf 24 uur vóór ik ZZP'er werd, tot 16~18 uur vorig jaar) om mijn eigen onderneming te kunnen laten groeien. Ik ben wel blij dat ik nu iets van inkomen heb, maar het is natuurlijk een enorme stap terug die ik eigenlijk niet kan opvangen. Het schaad mogelijk ook het toekomstperspectief van mijn onderneming, want als de crisis doorzet haal ik misschien mijn urencriterium niet en dan zit ik met veel extra kosten zonder dat er inkomsten tegenover staan. Dat kan ik als beginnende ZZP'er waarschijnlijk niet dragen.
  13. Inmiddels alweer een jaar geleden ben ik een eenmanszaak gestart. Toen heb ik gekozen voor de Knab en ben daar ben ik tot vandaag nog erg tevreden over. Ik vond de voorwaarden en tarieven erg gunstig. Je hoeft niet voor alles bij te betalen. Ik heb bijvoorbeeld meerdere rekeningnummers terwijl je daar bij de grote banken vaak per rekeningnummer een toeslag moet betalen. De app werkt goed en de maandelijkse kosten zijn voor mij laag en constant. Overboekingen via de bank doe ik bijna niet. Mocht je het quotum overschrijvingen / stortingen overschrijven dan betaal je daar wel voor. Klanten betalen mij middels mijn mobile pin-terminal. Dat is simpel, veilig en goedkoop. Je betaald een vast percentage van 2 á 3% of vaste toeslag van €0,25,- per transactie mits het een Nederlandse pinpas is. Creditcard is een percentage en buitenlandse betaalkaarten ook. Er zijn meerder aanbieders van dergelijke oplossingen. Het hangt er van af wat je (gemiddelde) verkoopbedragen zijn wat in jouw geval dan het gunstigste is. Veel kleine transacties kies je voor een percentage, maar bij grotere bedragen zal een vast bedrag van €0,25,- al snel gunstiger zijn.
  14. Wat is het toetsingsinkomen waar ik mee moet rekenen om te bepalen of ik recht heb op zorgtoeslag? De belastingdienst zegt: Uw toetsingsinkomen is alles wat u aan inkomsten krijgt, zoals salaris, uitkering of pensioen. Is uw toetsingsinkomen negatief? Zet dan een minteken voor het bedrag. Hebt u geen inkomen? Vul dan een 0 in. Ik ben nu iets langer dan een jaar actief met mijn eigen bedrijfje als ZZP'er. Daarnaast heb ik nog een vast dienstverband dat ik langzaam aan het afbouwen ben. (steeds minder uren zodat ik mijn bedrijfje verder kan opbouwen) Ik heb dus twee inkomensstromen, die uit mijn vaste dienstverband en de inkomsten uit mijn eenmanszaak. Ik ben nog aan het opbouwen en investeren, daarom was het resultaat van mijn eenmanszaak afgelopen jaar negatief. Wat is nu mijn toetsingsinkomen? De inkomsten uit vastdienstverband + de omzet van mijn onderneming? De inkomsten uit vastdienstverband + het resultaat van mijn onderneming? (ofwel een negatief bedrag omdat er sprake was van een verlies afgelopen jaar i.v.m. de investeringen) De inkomsten uit vastdienstverband + €0,- (want geen salaris aan mijzelf uitbetaald) Vooral het 'inkomen' uit mijn eenmanszaak vind ik verwarrend. Ik dacht dat ik geen inkomen had, omdat ik verlies heb gedraaid i.v.m. de investeringen. Ik heb mijzelf afgelopen jaar dus geen salaris betaald. Volgens de definitie van de belastingdienst moet ik daarvoor dan 0 rekenen of moet ik het negatieve bedrag van het verlies van afgelopen jaar?
  15. Ik vond het ook raar maar misschien heb ik het niet goed begrepen. De winst & verliesrekening moet 'gereset' worden begrijp ik inmiddels. Hoe bedoel je dat belangrijke dingen naar een balansrekening moeten worden geboekt? In GnuCash heb ik een account 'Tegoed bonnen' van het type 'vreemd vermogen'. Is dat een balansrekening? Deze wordt bij mij namelijk gewoon op nul gezet als ik het boekjaar sluit.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept