Ga naar inhoud

lindazzp

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

0

Persoonlijke info

  • Land
    Nederland

Registratie

  • Hoe heb je ons gevonden:
    zoekmachine
  • Jij bent:
    ondernemer
  • Tot welke leeftijdsgroep behoor je?
    31-35
  • Je bent voornamelijk geïnteresseerd in:
    ondernemen algemeen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
    innovatief ondernemen
    expert advies
    columns en algemene informatie
  1. lindazzp

    Aanloopkosten starter verantwoorden

    Ik heb online een boekhoudcursus gevolgd en daaruit begreep ik dat je voor aankopen betaald vanaf je prive bankrekening een facuur aan je bedrijf kon indienen. Dan zou je vervolgens dat bedrag van die factuur vanaf je zakelijke rekening 'terug betalen' naar je prive bankrekening. Heb ik dat dan verkeerd begrepen? Hoe zou dat in de toekomst het best kunnen doen als ik eens een rekening voor mijn eenmanszaak met mijn prive pin-pas betaal? Voor de duidelijkheid: ik heb een zakelijke rekening en heb de boekhouding voor mijn prive bankrekening een zakelijke zzp bankrekening gescheiden. De winstaangifte heb ik nog niet gehad gelukkig. Ik heb de aanloopkosten inmiddels aangepast en de originele factuurdatums gebruikt. Sommige van die datums liggen dus voor de KVK inschrijving maar dat is geen probleem begrijp ik inmiddels. De boeken die met creditcard voor mij betaald zijn heb ik ook netjes terugbetaald en dat is vanaf mijn privé bankrekening gegaan. Op het moment van aanschaf had ik de zakelijke bankrekening nog niet natuurlijk want daarvoor moet je ingeschreven staan bij de KVK. Ik moet dus een goede manier hebben om deze betalingen in mijn boekhouding te verwerken maar ik wil eigenlijk niet mijn prive bankrekening nummer in de boekhouding van de eigen zaak opnemen. Dan had ik beter geen zakelijke rekening kunnen openen. (dat vond ik wel een goed idee voor het overzicht maar nu is vind ik het een beetje lastig. )
  2. Het is voor mij nu nog wel een gunstige deal omdat ik net begin en nog niet een eigen locatie met inrichting kan bekostigen. Dankzij deze deal betaal ik alleen een vors percentage voor klanten die ik daar in de ruimte behandel. Dat is betalen naar gebruik en dat lijkt relatief veel maar ik hoef mijzelf dan nog niet fors in de schulden te steken. De andere dagen van de week werk ik op locatie en bij de clienten thuis en die opbrengsten zijn volledig voor mij.
  3. Is het dan verstandig om de betaaldienst dan als een soort bankrekening te beschouwen in mijn boekhouding? Dan kan ik zien hoeveel geld er bij de betaaldienst uit staat (en dus komt het bij de liquide middelen te staan) en kan ik geld van de betaaldienst laten 'storten' naar mijn zakelijke rekening. Of moet ik de betaaldienst als een externe bankrekening zien waarvan maandelijks geld naar de zakelijke rekening wordt overgemaakt? Dan krijg ik eens per maand een bedrag bijgestort en 'zweeft' het geld als het ware in de tussentijd ergens tussen klant en mij?
  4. Ik ben recent als ZZP'er gestart en lever mijn diensten voornamelijk aan particulieren. Ik bezoek cliënten thuis of op locatie, maar ben nu ook een samenwerking waardoor ik de beschikking heb over een werkruimte. De overeenkomst is dat ik een vast percentage afdraag van de inkomsten uit cliënten die ik daar ontvang. In ruil daarvoor zal de eigenaar mij ook cliënten doorverwijzen dus het is een samenwerking die voor beide voordeel biedt. We hebben dus afgesproken dat ik een vast percentage afdraag voor de cliënten die ik daar ontvang en dat ik daar maandelijks een rekening van hen voor ga ontvangen. Dit is een goede deal voor mij omdat ik dan minder vaste lasten heb (hoge huur pand) en ook gewoon cliënten thuis kan blijven helpen. Hoe moet ik dit echter in de boekhouding verantwoorden? Stel ik heb in een week 6 cliënten thuis bezocht en 4 cliënten in de werkruimte ontvangen. Het percentage dat ik daarvoor af sta is 40%. Voor het gemak zeg ik dat alle cliënten €50,- hebben betaald. 6 cliënten * €50 = €300 -- geboekt als --> (€248 inkomsten en €52,- aan BTW) 4 cliënten * €50 = €200 -- hoe boeken met de 40%?? --> (€165,- inkomsten en €35,- aan BTW) Hoe moet ik die 40% hierbij verwerken? Is het dezelfde som als daarboven, maar moet ik dan de 40% misschien apart als 'verkoop' of 'operationele' kosten rekenen? Hoe moet dat dan met de BTW? Bevat de rekening die ik ga krijgen naar rato de BTW? Dan kan ik die '40%' misschien beter als 'inkoop' of 'huur' kosten boeken? Wat is de de gebruikelijke manier om in de boekhouding een vaste vergoeding per cliënt aan een derde partij te verantwoorden?
  5. Dank je wel voor je reactie Cosara. Ik mag dus alle inkomsten van een maand bij elkaar optellen en als maandopbrengsten verwerken. Dit maakt het voor mij aanzienlijk makkelijker. Hoe moet ik dan echter de maandopbrengsten koppelen aan de betaaldienst? Gaat het er om dat de bedragen kloppen of moeten de klantgegevens ook worden gekoppeld? (soms betaald iemand anders voor de klant, bijvoorbeeld een ouder of partner dus dan staat er een andere pinpashouder-naam bij de transactie dan in mijn urenverantwoording stond) Het bewijs van betaling is digitaal beschikbaar en kan ik de klant makkelijk en direct via email toesturen. Mocht er om gevraagd worden kan ik het uiteraard ook via de post toesturen of gewoon een factuur voor hen opmaken. Pak ik het zo dan goed aan?
  6. Vorig jaar november ben ik officieel gestart als ZZP'er. Hoewel ik toen nog geen betalende klanten had heb ik natuurlijk al wel de nodige kosten gemaakt. De BTW aangifte over het vierde kwartiel heb ik al gedaan maar nu kom ik er achter dat ik ook zelfs uitgaven tot vijf jaar terug had mogen opvoeren! Ik veronderstelde dat alleen de spullen en investeringen in de gekochte periode relevant waren. Nu hoeft voor mij de BTW aangifte niet gecorrigeerd te worden maar ik heb afgelopen jaar nog wel de nodige spullen gekocht en betaald om mijn onderneming te kunnen beginnen. Deze zijn van mijn prive rekening betaalt omdat ik toen nog niet bij de KVK stond ingeschreven. Deze uitgaven wil ik wel graag als zakelijke kosten kunnen aanvoeren, want dat zijn het ten slotte ook. Hoe kan ik deze nu het beste in de boekhouding opnemen? Ik was van plan om prive facturen aan mijzelf te sturen ter waarde van de artikelen die ik dus prive heb voorgeschoten in de periode dat ik nog niet bij de KVK stond ingeschreven. Is dit een goede oplossing? Op welke datum moet ik deze dan dateren? De eerste dag nadat ik officieel bij de KVK stond ingeschreven of is het handiger om dit juist pas ergens in 2019 te doen? Of kan ik de originele facturen gewoon inboeken op de datums dat ze zijn uitgegeven. Dat zijn dan wel datums die soms wel meer dan een half jaar vóór de officiële start van mijn bedrijf liggen. Een belangrijke kanttekening daarbij is ook dat ik o.a. vakliteratuur en hulpmiddelen uit het buitenland heb gekocht maar door iemand anders betaald zijn omdat ik geen credit card bezit. Niet alle facturen zijn dus aan mijn geadresseerd. De aangeschafte goederen zijn echter wel duidelijk voor mijn ZZP activiteiten bestemd en in gebruik.
  7. Ik ben recent als ZZP'er aan de slag gegaan en lever mijn diensten voornamelijk aan particulieren. Mijn cliënten betalen mij via een mobiele pin-terminal. Het zijn dan meestal bedragen variërend tussen de €30 en €60. Deze bedragen worden op een speciale rekening gestort en laat ik ééns per maand naar mijn zakelijke rekening overboeken. Hoe moet ik dit in de administratie verantwoorden? Moet ik voor al deze individuele transacties een factuur opstellen? Bijna 99% van mijn cliënten vragen niet eens naar een bonnetje laat staan een factuur. De rekening is bij een pin-betaling direct voldaan en heeft voor mij het grote voordeel dat ik ook niet achter wanbetalers aan hoef te zitten. Mag ik alle bedragen die ik in een maand via de pin geïncasseerd heb gewoon bij elkaar optellen en als 'inkomsten' boeken? Of moet dit nog verder gespecificeerd worden? p.s. Ik zie dat ik dit in het verkeerde forum geplaatst. Kan iemand dit naar het administratie forum verplaatsen s.v.p.?

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké