Jump to content

lindazzp

Senior
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Country
    Nederland
  • First name
    Linda
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
    innovatief ondernemen
    expert advies
    columns en algemene informatie
  1. Ik ben een beginnend ZZP'er en sluit straks mijn tweede jaar af. De impact van Corona is voor mij de aanleiding om mijn inkomsten te diversificeren met andere inkomstenstromen. :-) Dit is wel een goed punt. Hoe zou ik daar beter mee om kunnen gaan? Zou ik bijvoorbeeld mijn huidige bedrijfsnaam moeten veranderen naar een algemenere naam en de huidige naam dan als handelsnaam registreren?
  2. De abonnementen zijn netjes gescheiden. Mijn vraag gaat over het toestel en de aanschafkosten. Roel schreef dat ik het toestel zakelijk met 10% privé kan aanmerken. Ik vind de uitleg van de belastingdienst een beetje verwarrend. Klopt het dat ik dan de BTW van de aankoop volledig aftrek in het kwartaal van aanschaf, maar dat ik dan over een periode van vijf jaar steeds 1/5e deel van 10% BTW voor privégebruik bij de BTW-aangifte in het laatste aangiftetijdvak 'terug betaal' als 'Prestaties binnenland'? Zo ja, hoe zet ik dat dan correct in de boekhouding?
  3. Zal 10% een redelijk percentage zijn, want ik denk dat dit in de praktijk wel hoger zal zijn. Is 50% niet een veel veiliger percentage? De aanschaf van het toestel staat los van mijn abonnementskosten. Zowel privé als zakelijk hebt ik sim-only bundels met data en bellen.
  4. Hoe etiketteer ik dit in de administratie? Volstaat een toelichting bij de omschrijving van de aankoop transactie of moet dit op een andere manier? Dit verschil is mij nog niet duidelijk. Toen had ik dus twee telefoons, waarbij de zakelijke telefoon 100% zakelijk werd gebruikt. Deze telefoon voldeed totaal niet en nu heb ik dus een duurder nieuw toestel met dual-sim aangeschaft. Hoe bepaal je het gebruik van een telefoon? Ik hoop niet dat ik een 'minuten-administratie' bij moet gaan houden om dit elk kwartaal opnieuw te kunnen berekenen?
  5. Het is dus niet gek om nieuwe disciplines te ontplooien die niet helemaal in het verlengde liggen van mijn huidige hoofdactiviteit? Er zijn geen regels die dat in de weg staan begrijp ik, maar het kan wel verstandig zijn om dit onder een andere naam te ondernemen? Dit is een hele geruststelling voor mij. :-)
  6. Kan ik als ZZP'er ook nieuwe activiteiten ontplooien die buiten mijn bedrijfsactiviteiten vallen volgens de oorspronkelijke KVK-inschrijving en de huidige SBI code? Heeft dit dan ook consequenties voor bijvoorbeeld de urennorm? Moet ik dan bijvoorbeeld voor elke categorie opnieuw aan de urennorm voldoen?
  7. Recent heb ik zakelijk een nieuwe telefoon aangeschaft met dual-sim zodat ik niet met twee telefoons hoef rond te lopen. Nu vraag ik mij echter af of ik ook moet corrigeren voor privé het gebruik van die telefoon, want zowel mijn prive sim als mijn zakelijke sim zitten in die telefoon? Op de deze website van de belastingdienst las ik dat telefoons tot de roerende investeringsgoederen zijn en op deze pagina worden de volgende drie opties gegeven:
  8. Halverwege juni heb ik een investering gedaan in een bedrijfsmiddel boven de €450,- dus moet ik dat over 5 jaar gaan afschrijven. Op de website van de belastingdienst kom er niet uit hoe ik het moet aanpakken. Elders op het internet kom ik tegenstrijdige beweringen tegen daarom mijn vraag. Hoe moet ik deze afschrijving correct in mijn administratie opnemen? Stel het aankoop bedrag betreft €7500,- en de factuurdatum van de investering is 19 juni. (De 171ste dag van het jaar) Stel dat ik simpel lineair afschrijf over vijf jaar en de restwaarde op €1500,- wordt geschat, da
  9. Het is niet mijn intentie om in 3 jaar op 0 uit te komen. Ik gebruikte het als voorbeeld om te controleren of ik de regels goed had begrepen. Dank je wel voor de heldere uitleg Roel!
  10. De aanschaf van de oude telefoon is vorig jaar inderdaad gewoon als kosten geboekt. Het makkelijkste voor mij is dan dus om iemand blij te maken door de telefoon gratis weg te geven? (ik heb geen zin om voor dit kleine bedrag moeite te steken in verkopen via marktplaats om vervolgens ook nog eens extra handelingen in de boekhouding te moeten doen.) Nu begrijp ik het. Dank je wel voor de duidelijke uitleg Roel! Als startende ondernemer kan ik nog wel gebruik maken van willekeurig afschrijven. Als ik voor willekeurig afschrijven zou kiezen ben ik niet aan de max 20%
  11. Ik heb een aantal investeringen in bedrijfsmiddelen gedaan voor mijn onderneming en verwacht binnenkort een bedrijfsmiddel te vervangen voor een betere exemplaar. Het is mij echter niet geheel duidelijk wat ik met het bedrijfsmiddel en de restwaarde in de boeken moet doen als ik deze vervang? Toen ik mijn onderneming gestart ben heb ik een goedkope zakelijke telefoon gekocht omdat ik telefonisch en via WhatsApp bereikbaar wilde zijn voor mijn cliënten. De telefoon heeft €180,- gekost en is eigenlijk een grote miskoop. De goedkope telefoon hoefde niet afgeschreven te worden, want hi
  12. Waarnemen betekent in mijn geval dat ik de dienst van een collega overneem. Bij ziekte of vakantie van een collega kunnen zij hun clienten naar mij doorverwijzen. De clienten behandel ik dan in mijn eigen praktijk of op de hen vertrouwde locatie. Ik ben dus gewoon ZZP'er en niet in dienst van de collega's waar ik voor waarneem. Soms werk ik echter wel in de praktijk van die collega, omdat dit voor de clienten prettig is. Voor de behandelingen en begeleiding van de clienten die ik zie ben ik verantwoordelijk. Dit zie ik als de dienstverlening die ik verleen. H
  13. Laatst heb ik in een praktijk waargenomen voor een collega. De cliënten die ter plekke betalen hebben dat gedaan via mijn pin terminal. Dat geld is dus op mijn bankrekening bijgeschreven en niet op de bankrekening van de praktijk waar ik tijdelijk waarnam. Bij één van de cliënten heb ik een artikel aangemeten uit de voorraad van de praktijk waar ik waarnaam. Deze cliënt heeft op mijn pin terminal gepind. Ik kan natuurlijk niet een artikel verkopen dat niet uit mijn voorraad komt. Het geld is echter wel op mijn bankrekening bijgeschreven. Hoe moet ik dit nu administreren zonder met de BTW
  14. Het product is specialistisch en niet online in een webwinkel te koop dus ik kan geen linkje plaatsen. Het betreft een motion capture oplossing t.b.v. revalidatie therapie. Cliënten krijgen dan allemaal sensoren opgeplakt terwijl ik ze oefeningen laat uitvoeren of functioneel laat bewegen. Op basis van metingen kan ik m.b.v. de bijgeleverde software op een computer uitvoerige analyses doen. Begrijp ik het dan goed dat ik wel van mijn broer mag lenen én dan tevens gebruik mag maken van de investeringsaftrek? Er is dan immers geen sprake van de directe lijn? Maakt het overige
  15. Ik heb geen probleem met de regeling en had mijn antwoord eigenlijk ook al op de vraag die ik oorspronkelijk stelde. Het is eigenlijk een semantische discussie en ik had de opmerking van 'logistieke dienstverlening' verkeerd geïnterpreteerd. De norm blijft 1225 uur per jaar maar de regeling wordt inderdaad 'soepeler toegepast' omdat de belastingdienst die niet of minder kunnen werken tegemoet komt in het aantal uren. Dank je wel voor de uitleg met een getallenvoorbeeld. Het spreekwoordelijke kwartje is gevallen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept