Jump to content

lindazzp

Senior
  • Content Count

    52
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Country
    Nederland
  • First name
    Linda
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    juridische en fiscale zaken
    Financiën / administratie en credit management
    innovatief ondernemen
    expert advies
    columns en algemene informatie
  1. Ja, het klopt wel dat u de verlegde BTW mag aftrekken maar dat doe je dus inderdaad door de juiste bedragen in de aangifte formulier in te vullen. Zo komt de 21% BTW die je bij verkopen aan klanten rekent op je "Schuld omzetbelasting 21%" rekening in de boekhouding en dat bedrag vul je in bij "1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief" van het aangifte formulier. Voorbelasting die je zelf betaald bij inkopen staan bij jou op de rekening "Vordering omzetbelasting". Dat bedrag vul je in bij "5b Voorbelasting" van het aangifte formulier. Over de verlegde belastin
  2. Je hebt inderdaad de mogelijkheid om factuur zonder BTW in te voeren. Dat was een op zichzelf staande opmerking. In jouw geval klopt het denk ik dat jij wel BTW bij de inkoopfactuur optelt. Deze BTW komt dat op je "21% Omzetbelasting inkopen verlegd" rekening terecht en het oorspronkelijke bedrag zonder BTW op een andere rekening, bijvoorbeeld inkoop o.i.d. Je hebt geen BTW betaald bij deze aankoop toch? Dan kun je dit ook niet terugvorderen lijkt mij. Er zou dus geen BTW op de rekening 'voorbelasting' mogen worden bijgeschreven door het invoeren van je inkoopfactuur met verlegd
  3. Hoi PKLA, welkom op het forum. Ik weet niet veel van boekhouden maar heb wel enige ervaring met GNU CASH. Andere leden op het forum weten veel meer over administratie en belasting dus misschien klopt het niet helemaal wat ik zeg. Waarom is er geen mogelijkheid om een inkoopfactuur zonder BTW in te voeren? Bij het maken van de factuur kun je op de regels aangeven of het inclusief of exclusief belasting is en tegen welk BTW tarief dat dan moet zijn. Ik heb helaas geen ervaring met importeren van goederen waarbij de BTW verlegd is, maar bovenstaande klinkt voor mij wel logis
  4. Hoewel ik de informatie m.b.t enkelvoudige voucher zeer interessant vind vraag ik mij af of dat in dit geval toepasbaar is. Ik heb in kwartaal 4 iets verkocht en dus gelijk geleverd. In kwartaal 1 van het opeenvolgende jaar heb ik het artikel uit coulance teruggenomen. Bij de voucher komt de tegenprestatie pas later in de vorm van korting. Dat is toch anders dan een geleverd goed terugnemen en compenseren in de vorm van korting op een ander artikel of dienst?
  5. Volgens mij is het voor een ZZP'er (eenmanszaak) niet verplicht om er een zakelijke rekening op na te houden. Je zou dus met een enkele rekening zowel privé als zakelijk toe kunnen. Het is echter wel verstandig om privé en zakelijk duidelijk te scheiden en dat kan nu eenmaal beter met een extra rekening. Uiteindelijk gaat het er om dat je administratie klopt. Als jij over een tijdje een zakelijke rekening opent dan is het relatief simpel om geld naar de nieuwe rekening over te maken en dit in de boekhouding te verantwoorden. Er is echter wel een ander aspect om rekening mee te
  6. Hoe moet ik met de volgende situatie omgaan? In het 4e kwartaal van 2020 heb ik voor een klant een factuur gemaakt voor een behandeling (geleverde dienst) een een verkocht artikel. In het 1e kwartaal van 2021 heb ik het verkochte artikel retour genomen. Dit heb ik verrekend door korting te geven op de eerstvolgende behandeling. Klopt het dat ik eigenlijk een creditfactuur had moeten maken? Hoe moet ik dan met de BTW omgaan die ik in kwartaal 4 betaal en in kwartaal 1 dus zou moeten verrekenen met de belastingdienst? Was het toegestaan om de klant kor
  7. Dat is een optie, maar dan moet ik wel met contant geld over straat, moet ik per storting betalen en heb je het gedoe van de reistijd en betaaldparkeren, omdat een geldstor-automaat niet om de hoek zit. Dat is een hele goede tip. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben. Het is wellicht geen oplossing voor alle contanten, maar het helpt zeker! Dit is eigenlijk het antwoord waar ik naar op zoek was. Het is onhandig en onverstandig om het op deze manier te doen. Ik moet dus op zoek naar een betere oplossing. Mogelijk dat ik helemaal moet stoppen met het accepteren
  8. Mijn zakelijke rekening loopt via Knab en die hebben geen fysieke locaties waar je contant geld kunt storten. Het is mogelijk via derde partijen, maar dat is duur en vind ik gedoe. Ik zou het inderdaad ook met een privé onttrekking kunnen doen en zo het geld via mijn privé bank laten storten om vervolgens weer naar mijn zakelijke rekening over te maken. Het nadeel daarvan is echter dat ik ook voor privé storting bij mijn bank per storting een tarief betaal en ik dan natuurlijk naar een fysieke locatie toe moet waar een geldstort-automaat staat. Dat kost mij reistijd, geld (parkeren en een
  9. Het heeft mijn voorkeur dat mijn facturen middels PIN of een bankoverschrijving worden betaald. Ik krijg echter steeds vaker contante betalingen van mijn cliënten. Aangezien mijn bank geen vestigingen heeft waar ik het geld op rekening kan laten storten wissel ik het contante geld vaak met een select groepje kennissen. Zij krijgen een contant bedrag uit mijn kas en betalen mij via een bankoverschrijving hetzelfde bedrag, zodat het bij mij op de bankrekening staat en ik niet naar mijn privé bank hoef om het geld daar te storten, want daar zitten kosten aan verbonden. Mag ik dit
  10. Ik ben een beginnend ZZP'er en sluit straks mijn tweede jaar af. De impact van Corona is voor mij de aanleiding om mijn inkomsten te diversificeren met andere inkomstenstromen. :-) Dit is wel een goed punt. Hoe zou ik daar beter mee om kunnen gaan? Zou ik bijvoorbeeld mijn huidige bedrijfsnaam moeten veranderen naar een algemenere naam en de huidige naam dan als handelsnaam registreren?
  11. De abonnementen zijn netjes gescheiden. Mijn vraag gaat over het toestel en de aanschafkosten. Roel schreef dat ik het toestel zakelijk met 10% privé kan aanmerken. Ik vind de uitleg van de belastingdienst een beetje verwarrend. Klopt het dat ik dan de BTW van de aankoop volledig aftrek in het kwartaal van aanschaf, maar dat ik dan over een periode van vijf jaar steeds 1/5e deel van 10% BTW voor privégebruik bij de BTW-aangifte in het laatste aangiftetijdvak 'terug betaal' als 'Prestaties binnenland'? Zo ja, hoe zet ik dat dan correct in de boekhouding?
  12. Zal 10% een redelijk percentage zijn, want ik denk dat dit in de praktijk wel hoger zal zijn. Is 50% niet een veel veiliger percentage? De aanschaf van het toestel staat los van mijn abonnementskosten. Zowel privé als zakelijk hebt ik sim-only bundels met data en bellen.
  13. Hoe etiketteer ik dit in de administratie? Volstaat een toelichting bij de omschrijving van de aankoop transactie of moet dit op een andere manier? Dit verschil is mij nog niet duidelijk. Toen had ik dus twee telefoons, waarbij de zakelijke telefoon 100% zakelijk werd gebruikt. Deze telefoon voldeed totaal niet en nu heb ik dus een duurder nieuw toestel met dual-sim aangeschaft. Hoe bepaal je het gebruik van een telefoon? Ik hoop niet dat ik een 'minuten-administratie' bij moet gaan houden om dit elk kwartaal opnieuw te kunnen berekenen?
  14. Het is dus niet gek om nieuwe disciplines te ontplooien die niet helemaal in het verlengde liggen van mijn huidige hoofdactiviteit? Er zijn geen regels die dat in de weg staan begrijp ik, maar het kan wel verstandig zijn om dit onder een andere naam te ondernemen? Dit is een hele geruststelling voor mij. :-)
  15. Kan ik als ZZP'er ook nieuwe activiteiten ontplooien die buiten mijn bedrijfsactiviteiten vallen volgens de oorspronkelijke KVK-inschrijving en de huidige SBI code? Heeft dit dan ook consequenties voor bijvoorbeeld de urennorm? Moet ik dan bijvoorbeeld voor elke categorie opnieuw aan de urennorm voldoen?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept