• 0

Tweede woning gebruiken als atelier

Ik wil graag onze tweede woning (privé gekocht) als atelier inrichten en er halve weken werken en verblijven (afstand woning 1 en 2= 178 km)

Zou ik dan de "huur" en hoeveel naar prive kunnen overmaken? Wat is reëel?

Of hoe doe ik dat precies? 

Ik hoor graag een praktisch advies

de atelierwoning is geen vakantiewoning 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Beste Albertje, Welkom op HL.

 

Iets verhuren aan jezelf (daartoe hoort ook je eenmanszaak) is niet mogelijk. Je zult moeten kiezen of je de tweede woning zakelijk mag aanmerken of niet. Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk overigens, omdat het huis, naar ik aanneem, ook gewoon nog privé gebruikt wordt?

Dank Joost for je antwoord. Het huis is gemeubileerd maar wordt niet meer gebruikt (is een tijd als vakantiewoning verhuurd maar dat mag niet meer). Een paar zomerweken per jaar(3 weken) wordt het privé gebruikt. Ik huur nu een duur atelier maar zou liever het 2e huis gebruiken hiervoor. Ik kan daar dan als forens werken in eigen woning. het is al aangemeld als forenzenwoning

 

Link naar reactie
  • 0

Je huurt nu een duur atelier, maar voor een bezoekje aan de woning rij je straks 356 km...?

 

Hoe dan ook: als de woning voor meer dan 10% zakelijk gebruikt wordt, kun je kiezen of je de woning toch prive houdt (box 3, geen aftrek van zakelijke kosten) of zakelijk. Dan komt de woning op de balans van de eenmanszaak met kostenaftrek, maar ook belastbaarheid van de waardestijging

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, albertje zei:

Ik huur nu een duur atelier maar zou liever het 2e huis gebruiken hiervoor. 

Om dat 2e huis als atelier te gaan gebruiken (en het dure atelier op te zeggen) hoef je het toch ook helemaal niet aan jezelf te verhuren? Het huis is al van jou. 

 

Als het zo'n geschikt atelier is, zou het misschien ook als zodanig te verhuren zijn als je er zelf niet werkt. Boven 10% zakelijk gebruik heb je keuze zoals Joost al schrijft, maar bij meer dan 90% zakelijk gebruik wordt het mogelijk verplicht ondernemingsvermogen dus dat is even opletten. Misschien tijd voor fiscaal advies om te kijken wat voor jou het beste past?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 26-1-2024 om 10:31, Ron van der Kolk zei:

Boven 10% zakelijk gebruik heb je keuze zoals Joost al schrijft, maar bij meer dan 90% zakelijk gebruik wordt het mogelijk verplicht ondernemingsvermogen dus dat is even opletten.

Hoe werkt dat als je bijvoorbeeld een bedrijfsruimte en bedrijfswoning hebt. Bijvoorbeeld een woonhuis met een loods. Wordt er dan naar het geheel (huis + loods) gekeken of apart?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0

Hier een vergelijkbare situatie. We gaan een tweede woning aankopen die een gedeelte van de tijd zal worden gebruikt als leslokaal en een gedeelte van de tijd voor onszelf. Het zakelijke gebruik zal zeker beperkt zijn tot minder dan 90% van de tijd (en meer dan 10%).

 

-  we willen de woning als privé eigendom houden, is er dan helemaal geen mogelijkheid tot aftrek van zakelijke kosten gerelateerd aan de woning als % WOZ, energiekosten, etc (net als bij een werkruimte in eigen woning)?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 1

Niet als je ervoor kiest om de woning privé te houden. Dat is precies het gevolg van de keuze die je maakt. De woning is, op basis van de mate van zakelijk gebruik, wat we noemen keuzevermogen. Jullie mogen kiezen of je de woning zakelijk of privé aanmerkt. Kies je privé dan geen aftrek van kosten, maar ook (voorlopig onder het huidige box 3) geen belasting over de werkelijke waardestijging. 

 

Als straks (2027 op zijn vroegst) box 3 ook uitgaat van belaste waardestijging van vastgoed, dan is nu voor zakelijk kiezen, misschien geen slecht idee. Maar pin me er niet op vast. Ik ken jullie situatie immers niet.

 

Een redelijk deel van gas, water en elektra zijn wel aftrekbaar, internet ook. Die kosten hangen niet rechtstreeks samen met bezit van de woning.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.