• 0

Stoppen KOR, hoe om te gaan met BTW oude voorraad

Hallo allen, ik heb heel internet en higherlevel doorgespit maar ik kan geen antwoord vinden op het volgende;

 

ik ben begin deze maand door de KOR grens gegaan en heb me dan ook afgemeld voor de KOR. Op alle producten die ik vanaf nu verkoop reken ik nu dus BTW. 
 

ik heb echter nog een hoop voorraad (inkoopwaarde zo’n 12,5k) waarvan ik de BTW niet in de voorbelasting heb afgetrokken (alles gekocht in 2022 terwijl ik nog wel deelnam aan de KOR). Is het niet vreemd dat ik de BTW daarover wel heb betaald en niet aftrek, terwijl ik nu wel BTW bereken over mijn verkopen van die specifieke producten en dus afdraag?

 

Ik kan echt nergens vinden of ik wellicht dmv een BTW correctie alsnog de betaalde BTW als voorbelastingen kan aftrekken. Maar het lijkt me dat ik niet de eerste ben die hier tegenaan loopt. 
 

kan iemand mij wellicht helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Kappertje,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Niemand gaat je kunnen helpen, je hebt zelf een (verkeerde?) keuze gemaakt. Wat is jouw vaste kosten basis met voorbelasting in verhouding tot de bescheiden omzet? Heb je particuliere en/of zakelijke klanten?

 

Het goede nieuws is wel dat je kennelijk een handel hebt met marge als je net over de helft van het kalenderjaar een 20k omzet gerealiseerd hebt bij 12,5k inkopen. Gewoon lekker scherp inkopen en voor alles met voldoende marge en/of snelheid blijven verkopen. Ik denk (of ik vrees) dat dat voor veel kleinhandelaars best wel eens lastig kan worden de rest van dit jaar.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Wigbolt,

 

bedankt voor jouw snelle reactie! 
 

Om wat meer informatie te geven; Ik ben gastouder (zo’n 60k omzet per jaar, vrijgesteld van btw, dus geen invloed op KOR als ik het goed begrijp) en daarnaast kapper (voorheen <10k omzet per jaar, ik deed dit er meer bij als hobby in de avond). De omzet als kapper groeit echter snel, en heb een vaste klantenkring opgebouwd gedurende COVID die allerlei haargerelateerde producten bij mij inkoopt. Ik heb in de eerste helft van het jaar zo’n 20k aan inkoopwaarde aan haarproducten ingekocht, waarvan ik zo’n 7,5k aan inkoopwaarde heb verkocht voor 15k. Daarnaast nog voor 5k geknipt dus zit nu aan de 20k. 
 

ik heb daarom nog 12,5k aan voorraad over, waarover ik gewoon BTW heb betaald en niet heb afgetrokken. Als ik die voorraad nu ga verkopen voor de in totaal 25k verkoopwaarde, moet ik er nu dus wel BTW over gaan heffen. Ik kan moeilijk ineens de prijs gaan verhogen dus hou ik grofweg van de 25k nog maar 20k over. En dit terwijl ik geen BTW heb afgetrokken over de inkoop. 
 

Aan de ene kant lijkt het me best verdedigbaar dat ik over de betreffende nog onverkocht voorraad alsnog de BTW in voorbelastingen aftrek. Ik wil alleen geen regels overtreden. 
 

Maar wellicht kan ik beter het zekere voor het onzekere nemen. Al gaat het wel om grofweg 2,5k aan voorbelasting die ik wel had kunnen aftrekken als ik de voorraad nu pas had gekocht in plaats van in Q1 2022. 
 

Vandaar mijn dilemma 

aangepast door Kappertje
Link naar reactie
  • 0

Het zou wel makkelijk zijn om naar keuze de KOR in te gaan en achteraf te beslissen dat het niet slim was en alsnog de BTW terug te vragen. Het is KOR of geen KOR, een halve KOR bestaat niet.

Maar je hebt voorraad gekocht incl. BTW. De verkoopprijs heb je daar dan toch op afgestemd?

Anders verhoog je de prijs een beetje zodat je net geen verlies draait. Na een volgende inkoop draai je dan weer winst.

Ondernemen is ook vooruit zien, de keuze van de KOR was in jou geval dus de verkeerde. Helaas is niet alles vooruit te zien en te plannen, soms gaat het goed, soms niet.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk hebben we te weinig geschiedenis of informatie om te zeggen dat keuze voor KOR verkeerd was. Er is wel voor een relatief hoog bedrag voorraad ingekocht. Mijn vraagteken is waarom. Hopelijk wordt dat met de prijsstijgingen of hogere verkoopprijzen nog iets gecompenseerd.

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.