• 0

Stakingswinst eenmanszaak

Ik heb een eenmanszaak met daarin alleen een auto van de zaak (debet op de balans voor 22k) die is gefinancierd met een leaseovereenkomst (credit op de balans voor 22k). Verder geen FOR of andere bezittingen. Wel een bankrekening met bescheiden saldo (paar duizend euro).

Nu overweeg ik te stoppen met mijn zaak en vroeg ik mij een paar dingen af.

 

1. Mag ik de auto voor het staken nog naar privé halen. Ik zou dit willen doen voor een bedrag dicht bij de boekwaarde, onderbouwd met een Verklaring Waarde Economisch Verkeer van de dealer. Zo wil ik voorkomen dat ik stakingswinst zou krijgen door de auto als de belastingdienst vindt dat de WEV hoger is dan de boekwaarde. Kan ik op deze manier discussie over de waarde van de auto voorkomen? Want in die discussie wil ik liever niet in belanden. 

 

2. Verder vroeg ik mij af of ik dan, stel dat ik voor het einde van het jaar staak, in mijn aangifte IB  de balans en V&W voor het hele jaar tot staking moet opgeven en daarnaast ook nog de stakingswinst mocht die er zijn?

Als de auto van de balans is blijft er een heel simpel balansje over en geen stakingswinst denk ik. Alleen wat banksaldo, misschien nog wat debiteuren, BTW en opgebouwd eigen vermogen. Mag ik dat na de staking dan gewoon naar privé halen?

 

3. Hoe werkt dit afsluiten dan in de praktijk? Ik zal in Q1 2023 ook nog een laatste keer aangifte BTW moeten doen denk ik.

 

3. Moet ik staken melden bij de KvK én bij de belastingdienst? Of doe ik dat bij de belastingdienst via mijn aangifte IB volgend jaar?

 

Ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 2
(aangepast)

1. Wanneer je de onderneming staakt gaat de auto (en alle andere zakelijke bezittingen) over naar privé.

Voor de auto ben je dan geen BTW verschuldigd - als het een auto is die zonder BTW geleverd is tenminste. En als de marktwaarde gelijk is aan de boekwaarde dan maak je ook geen winst hier.

 

2. Idem. Alles gaat over naar privé dan (in het geval dat jij hier schetst).

Stakingswinst zal er niet zijn hier.

 

3. Waarschijnlijk wel, maar dat zal dan "nihil" zijn (want je gaat toch daarna niets zakelijks doen...).

 

4. Je moet je uitschrijven bij de KvK. De rest gaat (qua belastingen e.d.) vanzelf is de bedoeling. Wel in de gaten houden, zou ik zeggen...

 

Succes!

 

p.s. Of had je een auto gekocht toen en BTW terug gevraagd...?

Dan komt BTW natuurlijk wel om de hoek kijken. Net als eventuele "rest BPM".

  

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie!

De auto heb ik indertijd met BTW aangeschaft en de BTW heb ik teruggevraagd dus ik zal de auto dan met BTW naar privé moeten halen. Helaas maar dat is niet anders.

 

Hoe zit het dan met de rest BPM als ik de auto naar privé haal? Ik las bij de belastingdienst dat ik de rest BPM (maar liefst 37,7% van de netto cataloguswaarde + 273 want diesel!) kan vermijden/doorschuiven als ik de auto aan een andere ondernemer verkoop. Wat gebeurt er met de BPM als de auto naar privé gaat? Moet ik dan alsnog BPM betalen? In dat geval zou ik dus voor het staken eerst de auto moeten verkopen aan een andere ondernemer?

 

Ik heb bij aankoop van deze auto (import uit buitenland) indertijd ook geen BPM betaald.

 

Als ik dan toch winst maak op deze auto dan is dat stakingswinst waarop in de stakingsaftrek in mindering mag brengen?

 

En geef ik dan in de aangifte IB ook gewoon mijn (stakings-?)balans en V&W over dit jaar op en betaal ik IB over de gemaakte winst én over de stakingswinst? Klopt dat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank weer voor je reactie ;-)

 

Het betreft een bestelwagen die aan alle voorwaarden voldoet van de belastingdienst. Bij de import is wel aangifte gedaan, want dat moet altijd inderdaad,  maar was geen BPM verschuldigd. Als ondernemer heb je bij een bestelbus vrijstelling voor de BPM.

 

Ik denk dat ik hem eerst ga verkopen aan een andere ondernemer, dan kan ik gebruik maken van de doorschuifregeling voor BPM.

Dan is hij van de balans af voor de staking en valt de boekwinst gewoon onder mijn normale V&W. Dan is er inderdaad verder geen stakingswinst.

 

Mag ik dan met het bedrag van de verkoop van de auto, het leasecontract aflossen? Dit mag boetevrij staat in mijn voorwaarden. Dan hou ik aan extra liquide middelen als het ware alleen de boekwinst over. 

Dan is het bij staken vrij simpel want dan heb ik alleen nog liquide middelen/EV.

Misschien maakt het niet uit, anders valt zowel de opbrengst van de auto (liquide middelen) als het restant leasecontract (vreemd vermogen) aan privé en kan ik het privé verder oplossen.

 

Klopt het dat ik dan, stel dat ik per 1 december staak, in januari nog een laatste keer BTW aangifte moet doen over Q4 (oktober/november)? Of kan dit na het staken niet meer en moet ik dit op moment van staken doen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
6 minuten geleden, Brigit zei:

Mag ik dan met het bedrag van de verkoop van de auto, het leasecontract aflossen?

 

Uiteraard.

 

En uiteraard moet je over het 4e kwartaal (oktober-december) aangifte doen en misschien ook over nog een paar kwartalen - maar dat hoor je wel van de bel.dienst. Als je verder na het 4e kwartaal niets zakelijks gedaan hebt, dan ik dat dan gewoon nihil verder.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

oke, dank.

 

Dan tot slot, hoe maak ik dan een soort definitieve eindafsluiting? M.a.w. de eindbalans per stakingsdatum moet op 0 (nul) uitkomen. Maak ik dan een memoriaal waarbij alles wat er nog is naar privé opname wordt geboekt?

Is dat dan het boekhoudkundige einde van het bedrijf?

 

Of volgt dat later als alle BTW aangiftes nog zijn gedaan, ook al zijn die verder ook gevuld met nullen.

Link naar reactie
  • 1

Je kan het ook laten zoals het is op het moment van staken.

Dus als er verder geen consequenties is m.b.t. BTW of andere zakelijke verplichtingen i.v.m. de staking zijn, dan is gewoon de balans wat het is. In jouw geval dus geld en eigen vermogen (en misschien een paar schulden, zoals aan BTW, leveranciers etc.).

 

Maar je kan het ook allemaal "afwikkelen" en alles op nul zetten. Het is maar wat je het handigst vindt in deze.

 

Succes!

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.