• 0

BTW aftrek bij DDP zending.

Beste iedereen, 

 

Ik heb al even zitten rondneuzen op dit forum en zie allerlei varianten van deze vraag voorbij komen. Toch lijken er veel nuanceverschillen te zijn en heb ik op mijn vraag nog geen antwoord kunnen vinden (niet via deze website, noch Belastingtelefoon, noch Douane). Het gaat om het volgende:

 

Als startende ondernemer importeer ik een product dat wordt aangeboden door een fabrikant buiten de E.U., nl. Noorwegen. Deze producten reken ik bij de verkoper af inclusief verzendkosten en BTW (21%). Het gaat om goederen waarbij geen overige importheffingen gelden. Ik ontvang van de verkopende partij een factuur waar wel de VAT à 21% op staat, maar geen europees nummer (wel Noors).  

 

De producten worden naar mij verzonden vanuit Hong Kong onder incoterms DDP. Mijn BTW nummer staat vermeldt op de doos en waybill info, als ook dat er 21% tax is afgedragen. Ik begrijp dat dit geen intracommunautaire verwerving betreft, want alle partijen zitten buiten EU. Anderzijds is het wel duidelijk dat de VAT gespecificeerd is, maar heb ik geen inzage in de douanedocumentatie als ontvangende partij onder DDP. 

 

Mijn vraag: hoe verwerk ik dit in mijn BTW aangifte?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit gaat naar mijn mening niet goed. Dat DHL de invoer BTW heeft betaald is correct. Dat de verkoper de BTW die voor hem door DHL betaald is van jou terug probeert te krijgen niet. 

 

De verkoper dient jou op grond van WOB artikel 12  lid 3 te factureren zonder BTW. Het BTW bedrag moet je zelf uitrekenen en aangeven. Dit bedrag mag je aftrekken als voorbelasting, mits aan de voorwaarden voor aftrek is voldaan. 

 

De betaalde BTW bij invoer moet de verkoper rechtstreeks bij de belastingdienst terugvragen.

 

Om voorbelasting te mogen aftrekken moet je in principe beschikken over een correcte factuur. Deze factuur is dat, gezien het bovenstaande, dus niet. Je loopt hier dus het risico dat bij een BTW controle de fiscus het recht op aftrek weigert, dan heb je een kostenpost van 967 Euro. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor je reactie Bert. Het hele idee van DDP is toch juist dat de verkoper de administratie en kosten tav ex-/import voor zijn rekening neemt, incl. optioneel de BTW (wat hier ook het geval is). Als consument zou ik er voor de rest niet meer over hoeven na te denken en krijg ik mijn producten aan huis afgeleverd. In een dergelijk geval is het niet meer dan logisch dat ik die BTW aan de verkoper verschuldigd zou zijn. 

 

Ik besluit deze producten nu weer te verkopen en wil voorkomen dat ik twee keer BTW betaal. Tevens ga ik er van uit dat de verkopende partij geen medewerking gaat verlenen in het nu weer terugvragen van de BTW. Zijn er andere uitwegen? Kan ik zelf de BTW terugvragen, of aantonen dat BTW over de inkoopprijs reeds betaald is middels eerdergenoemde documentatie incl aangiftenummers en deze verrekenen middels voorheffing?

aangepast door DutchSkies
Link naar reactie
  • 0
Op 28-10-2022 om 15:32, DutchSkies zei:

Dank voor je reactie Bert. Het hele idee van DDP is toch juist dat de verkoper de administratie en kosten tav ex-/import voor zijn rekening neemt, incl. optioneel de BTW (wat hier ook het geval is). Als consument zou ik er voor de rest niet meer over hoeven na te denken en krijg ik mijn producten aan huis afgeleverd. In een dergelijk geval is het niet meer dan logisch dat ik die BTW aan de verkoper verschuldigd zou zijn. 

Nee dus, want jij bent geen gewone consument maar gewoon een schakel in de keten. Het is bij DDP inderdaad de bedoeling dat de verkoper zorgt voor de invoeraangifte, afdracht van de juiste rechten enzovoorts maar dan moet de verkoper ook correct de (BTW) regels toepassen en dat is hier blijkbaar niet het geval.

 

Mogelijk door onwetendheid, maar misschien wordt de belastingdienst hier geflest. De verkoper heeft immers ook bewijs dat door DHL de invoer-BTW betaald is en zou deze dus terug kunnen vragen, terwijl hij ook van jou het BTW bedrag ontvangt.

 

Of je de BTW in aftrek mag brengen daar ga ik geen antwoord op geven. Ik zie er niet heel veel problemen in maar de BD kan daar heel anders over denken. Dit kun je beter gewoon (schriftelijk) aan hen voorleggen.

 

Alternatief is DAP en zelf de invoeraangifte gaan doen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.