Jump to content
Guest Kanban
Verberg

Gaat innovatie soms niet te ver?

vraag
Guest Kanban

Is het niet zo dat innovatie soms wat te ver wordt doorgevoerd? Het ontstaan van het "bandwagon" effect is een goed voorbeeld. Bedrijven die elkaar op (product)innovatie proberen te beconcurreren zouden zich soms beter kunnen richten op onderscheidende kwaliteit, processen of marketing. Doordat de concurrent een innovatie doet op een bestaand product en daarmee een voorsprong probeert te behalen is voor veel bedrijven reden om door te ontwikkelen op datzelfde product wat kan leiden tot producten die eigenschappen bezitten die voor de consument geen selectiecriteria meer zijn.

 

Neem bijvoorbeeld de verschillende sluitingen die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld voor kartonnen pakken sappen. De sluiting was op een gegeven moment geen selectiecriteria meer voor de consument. In het begin wel. Toen ging het om hersluiten.

 

Innovatie is niet bij voorbaat een must voor bedrijven om competitief te blijven. Vernieuwing wel! Zeker bij kleinere bedrijven kan de prioriteit voor de core verloren gaan door een focus op ontwikkeling van iets nieuws. Het kost veel tijd en geld, dat beter door grotere partijen gedragen kan worden. Die kunnen de first mover disadvantages dragen, waar jij van kan leren.

 

Evert

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Damn...net een heel bericht getyped hier, wordt ik er uitgegooid....:(

 

Nog maar een keertje dan:

 

Innoveren om te innoveren bedoel je? Denk zeker dat dit af en toe vorkomt. Denk maar aan universiteiten die veel fundamenteel onderzoek doen, waar niet direct iets praktisch nieuws uitkomt. DIt vergroot echter vaak wel het inzicht in bepaalde processen en ik denk daarom ook zeker dat dit doorgezet moet worden!

 

Bij kleinere bedijven is het echter meer een kwestie van de ondernemer die moet bepalen of bepaalde innovaties we (door) ontwikkeld moeten worden of dat er mee geinvesteerd moet worden in sales/marketing. Een van de taken van een ondernemer als manager is er voor te zorgen dat hij de beschikbare resources (O.a. mensen, tijd en kapitaal) verdeeld. De ondernemer zal dus moeten bepalen wat de waarde van extra innovaties zijn voor zijn concurrentievoordeel.

 

Ronald


Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Kanban

Een goed voorbeeld van Bandwagon is bijvoorbeeld de invoering van automated orderpicking systemen. De concurrent voert iets dergelijks in en jij als bedrijf kan tenslotte niet achterblijven. Implementeren om mee te rennen in de competetie. De efficientie in orderpicking loopt terug door invoering van het nieuwe systeem. Je komt er achter dat je al heel efficient bezig was. Blind mee-innoveren. rennen maar niet vooruit komen.

 

Dit is natuurlijk een probleem dat de kop op deed bij de snelle groei van informatie en communicatie technologie. Systemen maken en implementeren die uiteindelijk weinig efficientie toevoegde. Maar ja je kunt wel zeggen dat je meedoet.

 

Bedrijven die te hard roepen "wij zijn een innoverend bedrijf" kun je beter even onder de loep nemen om te zien of die innoverende attitude wel significante concurrentievoordelen met zich meebrengen, en nog belangrijker voordelen voor hun klanten.

 

Evert

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zijn het vaak ook niet de consultants die met mooie verhaaltjes binnenkomen en alleen maar het nieuwste van het nieuwste binnen willen brengen bij bedrijven, in plaats van ze te adviseren gewoon hetzelfde te blijven doen wat ze nu doen?

 

Dit probleem speelt niet alleen bij technologie, maar ook bij management en organisatie vraagstukken. Hoeveel bedrijven zijn er niet blind achter consultants aangelopen die hen BPR in de maag splitsten? Minimaal 80% van die processen mislukte!

 

Hoe komt het toch dat iedereen (ook het zogenaamde hoger opgeleide management) zo lukraak achter de massa aanloopt? Is dit niet het grote probleem ook met innovatie? Dat mensen zo gemakkelijk kuddegedrag vertonen?

 

Ronald


Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inderdaad, mensen zijn kuddendieren. Maar dat kunnen ze blijven doen zolang innovaties niet waterdicht afgedekt zijn door restricties of patententen bijvoorbeeld.

Een voorbeeld is het 3e handvat van het kratje bier. Ineens had elke brouwerij dit.

 

Succes doet meestal volgen, maar innovaties worden niet makkelijk ingehaald...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Innovatie gaat zeker weten soms te ver! Bedrijven schieten hun doel voorbij en stoppen vaak geld in innovatie waar de consument geen waarde (meer) aan hecht.

 

Dit neemt niet weg dat deze bedrijven hier mee moeten stoppen, zo af en toe komt er een goed en bruikbaar idee uit. Je ziet dat zulke ideeën gelijk worden overgenomen door de concurrenten.

 

De strategie ligt helemaal aan het soort bedrijf, volg je een trend-zetter of een trend-volger strategie? Het eerste bedrijf zal regelmatig met nieuwe ideeën op de markt moeten komen, zeker om de exclusiviteit te kunnen waarborgen. Een bedrijf wat de markt volgt kan deze ideeën deels overnemen, meestal tegen weinig kosten.

 

Helaas valt zo'n idee nooit waterdicht af te schermen en is de kans groot dat het door de concurrentie gebruikt gaat worden. Zaak is dus om het idee pas openbaar te maken als alles 100% werkt en leverbaar is. Adverteer er mee als bedrijf, treedt naar buiten toe en zorg dat de consument bij die innovatie aan jou merk denkt! Pas dan heeft innoveren zin, mis je als bedrijf de kracht, mogelijkheden en kennis om het goed en direct naar buiten te communiceren... volg dan de markt en stop het geld in marketing activiteit. Probeer dan de nummer twee te wezen!


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 232 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept