• 0

Gaat innovatie soms niet te ver?

Is het niet zo dat innovatie soms wat te ver wordt doorgevoerd? Het ontstaan van het "bandwagon" effect is een goed voorbeeld. Bedrijven die elkaar op (product)innovatie proberen te beconcurreren zouden zich soms beter kunnen richten op onderscheidende kwaliteit, processen of marketing. Doordat de concurrent een innovatie doet op een bestaand product en daarmee een voorsprong probeert te behalen is voor veel bedrijven reden om door te ontwikkelen op datzelfde product wat kan leiden tot producten die eigenschappen bezitten die voor de consument geen selectiecriteria meer zijn.

 

Neem bijvoorbeeld de verschillende sluitingen die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld voor kartonnen pakken sappen. De sluiting was op een gegeven moment geen selectiecriteria meer voor de consument. In het begin wel. Toen ging het om hersluiten.

 

Innovatie is niet bij voorbaat een must voor bedrijven om competitief te blijven. Vernieuwing wel! Zeker bij kleinere bedrijven kan de prioriteit voor de core verloren gaan door een focus op ontwikkeling van iets nieuws. Het kost veel tijd en geld, dat beter door grotere partijen gedragen kan worden. Die kunnen de first mover disadvantages dragen, waar jij van kan leren.

 

Evert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Damn...net een heel bericht getyped hier, wordt ik er uitgegooid....:(

 

Nog maar een keertje dan:

 

Innoveren om te innoveren bedoel je? Denk zeker dat dit af en toe vorkomt. Denk maar aan universiteiten die veel fundamenteel onderzoek doen, waar niet direct iets praktisch nieuws uitkomt. DIt vergroot echter vaak wel het inzicht in bepaalde processen en ik denk daarom ook zeker dat dit doorgezet moet worden!

 

Bij kleinere bedijven is het echter meer een kwestie van de ondernemer die moet bepalen of bepaalde innovaties we (door) ontwikkeld moeten worden of dat er mee geinvesteerd moet worden in sales/marketing. Een van de taken van een ondernemer als manager is er voor te zorgen dat hij de beschikbare resources (O.a. mensen, tijd en kapitaal) verdeeld. De ondernemer zal dus moeten bepalen wat de waarde van extra innovaties zijn voor zijn concurrentievoordeel.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Een goed voorbeeld van Bandwagon is bijvoorbeeld de invoering van automated orderpicking systemen. De concurrent voert iets dergelijks in en jij als bedrijf kan tenslotte niet achterblijven. Implementeren om mee te rennen in de competetie. De efficientie in orderpicking loopt terug door invoering van het nieuwe systeem. Je komt er achter dat je al heel efficient bezig was. Blind mee-innoveren. rennen maar niet vooruit komen.

 

Dit is natuurlijk een probleem dat de kop op deed bij de snelle groei van informatie en communicatie technologie. Systemen maken en implementeren die uiteindelijk weinig efficientie toevoegde. Maar ja je kunt wel zeggen dat je meedoet.

 

Bedrijven die te hard roepen "wij zijn een innoverend bedrijf" kun je beter even onder de loep nemen om te zien of die innoverende attitude wel significante concurrentievoordelen met zich meebrengen, en nog belangrijker voordelen voor hun klanten.

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Zijn het vaak ook niet de consultants die met mooie verhaaltjes binnenkomen en alleen maar het nieuwste van het nieuwste binnen willen brengen bij bedrijven, in plaats van ze te adviseren gewoon hetzelfde te blijven doen wat ze nu doen?

 

Dit probleem speelt niet alleen bij technologie, maar ook bij management en organisatie vraagstukken. Hoeveel bedrijven zijn er niet blind achter consultants aangelopen die hen BPR in de maag splitsten? Minimaal 80% van die processen mislukte!

 

Hoe komt het toch dat iedereen (ook het zogenaamde hoger opgeleide management) zo lukraak achter de massa aanloopt? Is dit niet het grote probleem ook met innovatie? Dat mensen zo gemakkelijk kuddegedrag vertonen?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, mensen zijn kuddendieren. Maar dat kunnen ze blijven doen zolang innovaties niet waterdicht afgedekt zijn door restricties of patententen bijvoorbeeld.

Een voorbeeld is het 3e handvat van het kratje bier. Ineens had elke brouwerij dit.

 

Succes doet meestal volgen, maar innovaties worden niet makkelijk ingehaald...

Link naar reactie
  • 0

Innovatie gaat zeker weten soms te ver! Bedrijven schieten hun doel voorbij en stoppen vaak geld in innovatie waar de consument geen waarde (meer) aan hecht.

 

Dit neemt niet weg dat deze bedrijven hier mee moeten stoppen, zo af en toe komt er een goed en bruikbaar idee uit. Je ziet dat zulke ideeën gelijk worden overgenomen door de concurrenten.

 

De strategie ligt helemaal aan het soort bedrijf, volg je een trend-zetter of een trend-volger strategie? Het eerste bedrijf zal regelmatig met nieuwe ideeën op de markt moeten komen, zeker om de exclusiviteit te kunnen waarborgen. Een bedrijf wat de markt volgt kan deze ideeën deels overnemen, meestal tegen weinig kosten.

 

Helaas valt zo'n idee nooit waterdicht af te schermen en is de kans groot dat het door de concurrentie gebruikt gaat worden. Zaak is dus om het idee pas openbaar te maken als alles 100% werkt en leverbaar is. Adverteer er mee als bedrijf, treedt naar buiten toe en zorg dat de consument bij die innovatie aan jou merk denkt! Pas dan heeft innoveren zin, mis je als bedrijf de kracht, mogelijkheden en kennis om het goed en direct naar buiten te communiceren... volg dan de markt en stop het geld in marketing activiteit. Probeer dan de nummer twee te wezen!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.