Is het niet zo dat innovatie soms wat te ver wordt doorgevoerd? Het ontstaan van het "bandwagon" effect is een goed voorbeeld. Bedrijven die elkaar op (product)innovatie proberen te beconcurreren zouden zich soms beter kunnen richten op onderscheidende kwaliteit, processen of marketing. Doordat de concurrent een innovatie doet op een bestaand product en daarmee een voorsprong probeert te behalen is voor veel bedrijven reden om door te ontwikkelen op datzelfde product wat kan leiden tot producten die eigenschappen bezitten die voor de consument geen selectiecriteria meer zijn.
Neem bijvoorbeeld de verschillende sluitingen die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld voor kartonnen pakken sappen. De sluiting was op een gegeven moment geen selectiecriteria meer voor de consument. In het begin wel. Toen ging het om hersluiten.
Innovatie is niet bij voorbaat een must voor bedrijven om competitief te blijven. Vernieuwing wel! Zeker bij kleinere bedrijven kan de prioriteit voor de core verloren gaan door een focus op ontwikkeling van iets nieuws. Het kost veel tijd en geld, dat beter door grotere partijen gedragen kan worden. Die kunnen de first mover disadvantages dragen, waar jij van kan leren.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Kanban
Gast Kanban
Is het niet zo dat innovatie soms wat te ver wordt doorgevoerd? Het ontstaan van het "bandwagon" effect is een goed voorbeeld. Bedrijven die elkaar op (product)innovatie proberen te beconcurreren zouden zich soms beter kunnen richten op onderscheidende kwaliteit, processen of marketing. Doordat de concurrent een innovatie doet op een bestaand product en daarmee een voorsprong probeert te behalen is voor veel bedrijven reden om door te ontwikkelen op datzelfde product wat kan leiden tot producten die eigenschappen bezitten die voor de consument geen selectiecriteria meer zijn.
Neem bijvoorbeeld de verschillende sluitingen die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld voor kartonnen pakken sappen. De sluiting was op een gegeven moment geen selectiecriteria meer voor de consument. In het begin wel. Toen ging het om hersluiten.
Innovatie is niet bij voorbaat een must voor bedrijven om competitief te blijven. Vernieuwing wel! Zeker bij kleinere bedrijven kan de prioriteit voor de core verloren gaan door een focus op ontwikkeling van iets nieuws. Het kost veel tijd en geld, dat beter door grotere partijen gedragen kan worden. Die kunnen de first mover disadvantages dragen, waar jij van kan leren.
Evert
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag