• 0

Diverse boekhoudvragen van boekhoudrookie

Goedemiddag,

 

Mijn eerste post op HigherLevel. Fijn dat deze 'community' er is en dat er zo actief geholpen wordt. Ik ben sinds 2020 ondernemer met een eigen webshop en heb eind vorig jaar besloten de boekhouding professioneel op te gaan zetten met boekhoudsoftware van Jortt. Nu loop ik tegen verschillende dingen aan waar ik geen antwoord op kan vinden, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

1. Naast mijn webshop verkoop ik mijn producten ook via bol.com. Hoe boek je deze inkomsten? De factuur bestaat namelijk uit opbrengsten, commissie (kosten) en btw (enkel over de commissie). Is het zo dat ik de totale factuur inboek als opbrengsten en zelf een kostenboeking moet doen voor de gemaakte kosten (commissie bol.com)?

 

2. Ik verkoop o.a. via mijn webshop d.m.v. dropshipping. Dit houdt in dat ik bij een nieuwe order, de order plaats bij de webshop waarvan dit product is. Inkomsten worden via Mollie goed in Jortt verwerkt, maar hoe is het met de kosten die ik maak voor deze order? Boek ik deze het beste onder inkoopkosten, of verkoopkosten?

 

3. Ik heb inkomende en uitgaande orders met en zonder verzendkosten, raden jullie aan om deze kosten te splitsen? Dat vergt dan denk ik wel veel handmatig werk, maar ik weet niet of dit nodig / aan te raden is? Zo nu en dan moet een order opnieuw verstuurd worden en worden er opnieuw verzendkosten in rekening gebracht bij de klant. Hoe boek ik deze kosten het beste? Ik ben benieuwd wat jullie advies hierin is.

 

4. Eind 2022 heb ik voorraad ingekocht via Alibaba, waarvan ik ook een aanbetaling gedaan heb. Deze voorraad wordt begin februari 2023 geleverd. Hoe ga ik om met de aanbetaling? Als ik deze als inkoopkosten boek, wordt er dan niet ook verwacht dat ik dit bedrag op de voorraad (balans) zet? Of boek ik deze kosten pas als ik de voorraad binnen heb in zijn geheel?

 

Dat waren mijn vragen. Alvast ontzettend bedankt voor de mensen die de moeite nemen om het te lezen en te helpen. Dat waardeer ik.

 

Thomas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

1. Je omzet is het bedrag dat je klant betaalt voor jouw prestatie (en daar ben je dan BTW over verschuldigd). De kosten (en eventuele BTW) zoals commissie kan je dan aftrekken als bedrijfskosten (en de BTW eventueel terugvragen als voorbelasting in de aangifte).

 

2. Hetzelfde: je omzet is dus datgene de afnemer betaalt voor jouw prestatie. en eventuele kosten kan je aftrekken. Hoe je dat precies noemt, is afhankelijk van jouw systeem:

In de meeste systemen (althans in het 'model' van de belastingdienst is 'verkoopkosten' een onderdeel van de onkosten. Dus niet iets dat je in de voorraad stopt. 'Inkoopkosten' kan van alles betekenen, afhankelijk van jouw systeem dus.

 

3. Je omzet is het bedrag dat betaald wordt voor jouw prestatie, inclusief eventuele verzendkosten en andere opslagen (daar ben je dus BTW over verschuldigd).

 

4. Als je en bedrag vooruitbetaald voor inkoop van voorraadgoederen is dat (uiteraard) voorraad. 

In het model van de belastingdienst is daar zelfs een aparte regel voor opgenomen.

Dus geen kosten! (of 'inkoopkosten' als dit ten laste van het resultaat komt dan).

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.