• 0

Advies gevraagd: Geen ondernemer inkomstenbelasting en verlies

Hoi,

 

Ik heb een vraagje. Ik ben een startende ondernemer (naast mijn baan nu 2,5 jaar laagdrempelig bezig) en volgens de belastingdienst ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en daarnaast had ik een klein verlies afgelopen jaar. Wel draag ik omzetbelasting af.

 

Moet ik dit verlies ook verwerken in de inkomstenbelasting bij inkomen uit overig werk of dat niet? In mijn geval waren de kosten afgelopen jaar iets hoger dan de inkomsten.

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hai Renaatzzp,

 

Je kan een verlies ROW inderdaad verrekenen, maar het hangt er vanaf wat de historie en de toekomst verwachting is: 

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/wat-zijn-inkomsten-uit-overig-werk

 

Wanneer je verlies maakt en waarschijnlijk jaar op jaar maakt, dan ziet de Belastingdienst het als een hobby :face-with-rolling-eyes:

 

Maar wanneer je in de 1,5 jaar hiervoor winst maakte en die netjes hebt opgegeven en de Belastingdienst daar ook belasting voor geïnd heeft, dan is het duidelijk geen hobby, maar een onderneming 

Link naar reactie
  • 0

Moet jij je niet gewoon aanmelden voor de KOR? https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/wetten-en-regels/kleineondernemersregeling-gebruiken/

 

Misschien dat de regel op de onderstaande bron iets opheldert.

"Lijdt u verlies en is te verwachten dat dit zo blijft? Dan zijn uw werkzaamheden waarschijnlijk geen bron van inkomen, maar activiteiten in de hobby- en familiesfeer. Deze inkomsten en de bijbehorende kosten geeft u niet op in uw aangifte."

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/weet-wanneer-u-ondernemer-bent/

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.