• 0

Export buiten EU --> zonder BTW via agent?

Hallo! Ik heb een voor mij vrij uitzonderlijke situatie. Een klant wil iets bestellen en naar Ghana laten leveren en geen BTW betalen. Hij wil iets van €300,-, maar de verzendkosten daarvan zijn ook €300,- naar Ghana. Ik heb hem verteld: er zijn twee opties. 1: in Nederland leveren met BTW en lage verzendkosten. Optie 2: Naar Ghana leveren zonder BTW, met hoge verzendkosten. 

 

Hij vroeg: Wat als ik 25 stuks afneem, jij die naar mijn shipping agent in Amsterdam stuurt  die het op de container laadt. Kun je dan wel zonder BTW leveren?

 

Ik heb even gegoogled. Ik kom onder andere bij "Is uw levering onderdeel van een ABC-levering naar een land buiten de EU? Dan kunt u het 0%-tarief gebruiken als u een schriftelijke opdracht tot uitvoer hebt van uw koper. Een voorbeeld hiervan vindt u op overheid.nl. " Maar als ik google op ABC levering is dit het niet want het is geen transactie tussen drie partijen. 

 

Moet de klant gewoon BTW betalen als ik het verstuur naar een Nederlands adres? Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien niet helemaal ontopic maar 300 euro voor een zending naar Ghana is misschien ook wel een beetje veel. Ik heb natuurlijk geen idee wat het is maar ik verstuur bijna de wereld rond voor minder dan 40 euro. Ik heb dan wel een bewijs dat het uit de EU is en kan dus btw vrij verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Ook off-topic meedenken wordt op prijs gesteld hoor ;-) Het betreft espagnoletten. De doos is 220cm lang, 24 breed en 8 hoog. Gewicht +/- 8 kilo. Zelfs in Nederland betaal ik daar al €30,- voor (valt onder lengtevracht). Het kan ook met GLS alleen zie gaan zo met je pakketje om dat de kans op verbuiging ongeveer 50% is. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, deurkrukwinkel zei:

Ook off-topic meedenken wordt op prijs gesteld hoor ;-) 

 

Er vertrekken wekelijks boten vanuit Antwerpen met stukgoed naar Ghana, maar dat is misschien ook weer geen optie. 

 

Wat herman van der helm zegt, als jij het kan aantonen via Douane documenten dan ben je gedekt. Dus even navragen bij die agent of je een kopie kan krijgen van de uitvoerdocumenten.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.