• 0

Bedrijf oprichten in het buitenland en bijstandsuitkering

(aangepast)

Stel ik ga straks ondernemen vannuit een bijstandsuitkering (de bijzondere bijstand), je betaald zws 17% belasting in de bbz.

 

Mijn bedrijf ga ik in het buitenland oprichten omdat de medoprichter buitenlands is, mag dit, mag je je bedrijf in het buitenland oprichten of moet het bij de kvk voor de bbz uitkering?

 

Het is een app, dus een online bedrijf.

 

Ik ben Nederlands en woonachtig in Nederland en mijn medeoprichter is keniaans en woont daar, hoe zit het met inschrijving van bedrijf en belastingen?

aangepast door Hans van den Bergh
Vragen uit twee topics samengevoegd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
56 minuten geleden, Demeester zei:

 

Ik ben Nederlands en woonachtig in Nederland en mijn medeoprichter is keniaans en woont daar, hoe zit het met inschrijving van bedrijf en belastingen?

 

Om te beginnen er is momenteel geen belastingverdrag van kracht tussen Kenia en Nederland³. Dit betekent dat Kenia en Nederland hun eigen heffingsrechten onverkort kunnen uitoefenen.

 

56 minuten geleden, Demeester zei:

Mijn bedrijf ga ik in het buitenland oprichten omdat de medoprichter buitenlands is, mag dit, mag je je bedrijf in het buitenland oprichten of moet het bij de kvk voor de bbz uitkering?

 

Ik vermoed zomaar eens dat jouw gemeente oprichting in NL wel als harde voorwaarde zal stellen op basis van bbz en de eventuele pecunia die ze moeten gaan betalen.

 

Ook moet je je bedenken hoeveel controle je hebt als het bedrijf in Kenia wordt gevestigd. Zou je m.n. de financiële touwtjes niet zelf in handen willen hebben?

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

De onderneming dient in Nederland gevoerd te worden om in aanmerking te komen voor het Bbz:

 

Artikel 1, lid b:

 

 

zelfstandige: de belanghebbende van 18 jaar tot aan de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet die voor de voorziening in het bestaan is aangewezen op arbeid in eigen bedrijf of zelfstandig beroep hier te lande

 

Ik heb het relevante deel zelf even onderstreept en dik gemaakt. 

 

Het is overigens niet zo dat je in het Bbz 17% belasting betaalt. In het Bbz wordt bij de berekening van het inkomen een forfaitair percentage gehanteerd (welke in mindering wordt gebracht op je netto bedrijfsresultaat). Je betaalt uiteindelijk gewoon belasting naar gelang je inkomen. Weinig winst/overig inkomen, veel minder dan 17% belastingdruk. Veel winst/overig inkomen, dan mogelijk meer dan 17% belastingdruk.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.