• 0

Toch weer een VAR vraag

Hoi,

 

ik heb dit forum net gevonden en ben heeeel tevreden er al over. Veel vragen over mijn beginnend ondernemersschap zijn al opgelost met betrekking tot financieen en andere administratieve zaken. Maar hoe veel ik ook al heb gevonden heb ik toch nog even jullie mening advies nodig... ;D

 

Even een achtergrond...

Ik ben freelance docent voor verschillende 'computer' trainingen. Ik werk part-time naast mijn studie voor een bedrijf waar ik nu vaker voor zal gaan werken omdat ik ben afgestudeerd. Dit bedrijf is een soort tussen persoon tussen verschillende opleidingscentra.

 

Ik krijg nu een aanbod om 3 dagen in de week een standaard training te doen en dit zal een lange tijd doorgaan. De andere 2 dagen zal ik bezig zijn met andere werkzaamheden of ook trainingen van opdrachtgevers die ik nog moet 'zoeken'.

 

Nu is het verstandig om daar een VAR voor aan te vragen.. maar is dat alleen een advies van de belasting dienst of gaan ze ook meteen alles natrekken en ervoor zorgen dat de opdrachtgever aan zijn verplichtingen moet voldoen als het 'niet gunstig' uitvalt.

 

mischien heeft iemand al ervaring met een dergelijke situatie. rond 60 a 70% van inkomen zal van dat aanbod komen omdat het zeer lucratief is. maar ik heb weinig zin om mijn 'freelance' leven op te geven. of is de oplossing part-time dienstverband.

 

eigenlijk is de vraag.. kom ik in de problemen mocht ik geen VAR aanvragen of als de VAR zegt dat ik in dienstverband moet dat te omzeilen..

 

groeten Stefan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste svdockum,

 

Het lijkt me verstandig om een Var-verklaring aan te vragen.

Dit dient er vooral voor om vast te stellen (ook voor jezelf) hoe de arbeidsrelatie is tussen jou en de opdrachtgever.

 

Door alle vragen in te vullen onstaat er een beeld over hoeveel opdrachten je doet voor 1 of meerdere opdrachtgevers, of je investeringen doet, of je opdrachtgevers eisen stellen aan de werkzaamheden die je voor ze verricht, hoeveel uren je met de werkzaamheden bezig bent, enz.......

 

Aan de hand hiervan beoordeelt de belastingdienst in welke categorie je valt, dat zou in dit geval mischien loon uit dienstbetrekking kunnen zijn.

En dan weet je dus hoe het zit met de inhouding van loonheffing en de afdracht van premies werknemersverzekeringen.

 

Succes!

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de gegevens die je verstrekt, denk ik dat het moeilijk wordt een "plezierige var" (dwz: wuo / dga) te krijgen. Maar het is mogelijk je vragen hierover voor te leggen aan pzo (www.pzo.nl) en die kunnen je verder helpen. Waarschijnlijk moet je wel eerst lid worden maar dat kost maar een paar tientjes.

 

Indien je opdrachtgever niet om een VAR vraagt is het primair het probleem van de opdrachtgever. Maw: Als ze jou uitbetalen en er komt controle, dan valt de naheffing op hun deurmat. Niet bij jou. Sommige opdrachtgevers / bemiddelaars nemen een clausule in contracten op dat een dergelijke naheffing dan op jou kan worden verhaald. Voor de rechter houden deze echter zelden stand.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.