• 0

Zakelijke rekening openen bij NL bank, buitenlandse moedermaatschappij

We ondervinden problemen bij het openen van een bankrekening bij een Nederlandse bank. En het zou top zijn als jullie een idee heeft hoe we dit kunnen tackelen.

 

Dit is de situatie:

  • Nederlandse bv opgericht in mei dit jaar
  • Moedermaatschappij is een rechtspersoon in Dubai.
  • Geen van de bestuurders of aandeelhouders woont in Nederland
  • Rabo, ING en ABN hebben afgewezen om verschillende redenen, maar lijkt ongeveer op 'teveel gedoe om due diligence te doen bij de moedermaatschappij'.
  • Er is een bankrekening met Belgische IBAN geopend via Wise.
  • Er is startkapitaal gestort, inventaris aangeschaft, een huurovereenkomst, etc. Er is omzet, er wordt belasting afgedragen, de lonen worden betaald, maw: we zijn operationeel.

 

De vragen:

  1. Voor zover ik weet is het niet verplicht om een NL rekening te hebben; waarom zou ik er toch een willen?
  2. Voor zover ik weet is het niet verboden om een andere Nederlandse bv aan te stellen als bestuurder, en die dan als 'local representative' te laten opereren; waarom zou ik dit toch niet willen doen?
  3. Als ik de aandelen verkoop aan een Nederlandse bv met Nederlandse eigenaren; en afspraken maak met die nieuwe eigenaren dat zij de omzet minus hun vergoeding doorstorten naar de voormalige moedermaatschappij in Dubai; is dat dan verboden?

 

Ik heb geen enkele intentie om iets te doen wat niet mag, dus geef ook vooral aan waar het grijze gebied eindigt en zwarte gebied begint.

 

Benieuwd naar waar jullie mee komen. 
Alvast bedankt!!

 

Groetjes,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Nederlandse bestuurder van een BV is gewoon verplicht, dus kan me goed voorstellen dat banken daar geen zin in hebben.

 

Nederlandse rekening is niet verplicht, ik heb ook een BV met enkel een Wise rekening. Doet 3 transacties per maand en dat kost dan in totaal 0.60 euro, in plaats van 20 bij een "echte" bank.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.