• 0

Auto (kosten) in Personal Holding of Werkmij

Hoi,

 

Mijn onderneming heeft een standaard holding werkmij structuur.

Verloning gaat via de gebruikelijke route  werkmij --> man fee (PH) --> DGA salaris (PH).

 

Ik wil een auto op naam van de zaak kopen. Onder andere in dit topic lees ik hierover logische dingen. "Een auto in eigendom gaat via de holding. E.e.a. uit oogpunt van risico en de gevolgen bij faillissement (bezit in holding, verplichtingen in de werkmij)".

 

Omdat ik op de payroll sta van de Holding lijkt het me logisch dat de auto ook in de Holding wordt geactiveerd. Ik gebruik de auto ook privé dus ik zal ook te maken krijgen met bijtelling. De verloning vindt ook plaats in de PH dus de bijtelling kan mooi mee worden genomen in de verloning.

 

Doordat de auto op naam van de PH staat heeft dit als gevolg dat MRB kosten en verzekeringskosten, afschrijving en dergelijke ook in de PH terecht komen. De werkmij zal de auto echter gebruiken om de dienstverlening te kunnen aanbieden. Omdat de auto op naam staat van de PH heb ik de volgende vragen:

 

1. moeten alle kosten (ook onderhoud, benzine e.d.) in de PH worden verantwoord omdat deze de auto in bezit heeft, auto zal in praktijk enkel door de werkmij worden gebruikt..

2. mag ik ook alle auto gerelateerde kosten doorberekenen aan de werkmij omdat a. de werkmij de auto gebruikt en b. ik anders structureel verlies zal draaien in de PH (marge tussen opbrengsten vanuit man fee en kosten vanuit DGA salaris, autokosten en overige kosten is namelijk te laag om alle kosten te kunnen dragen). Uiteraard zonder rekening te houden met deelnemingswinsten maar de aangifte VPB zal er zonder rekening te houden met vrijgestelde deelnemingswinsten verliesgevend uitzien.

3. moet deze doorberekening/doorbelasting incl. btw? (lijkt mij onnodig BTW rondpompen..) 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Aanvullend op voorgaande:

 

Had ik nog de volgende opties bedacht:

1. Ik kan natuurlijk de management fee omhoog doen. Echter wanneer DGA salaris dan ook omhoog moet om te voldoen aan de 100/90 criteria dat maakt dit geen fiscaal vriendelijke optie.

 

2. Ik kan natuurlijk ook op de auto op naam van de werkmaatschappij aanschaffen. Dan heb ik weliswaar niet mooi gescheiden bezit (PH) en schuld (WM) maar dit bespaart mij administratief werk + is een fiscaal vriendelijke optie.

 

Nu rijst bij mij de vraag en de overige (werknemer gerelateerde) kosten. Omdat ik op de payroll sta van de Holding loop ik ook aan tegen het feit dat ik (voor) de werknemer van de holding kosten maak zoals:

  • Contributiekosten
  • Studiekosten
  • Lidmaatschap branchevereniging op persoonlijke titel
  • Bedrijfskleding

Dit soort kosten heb ik bij voorkeur allemaal in de werkmaatschappij zodat ik mijn management fee niet steeds hoef te verhogen omdat ik anders verlies draai in de PH. Mogen deze kosten gewoon in de werkmaatschappij ondanks dat de werkmaatschappij zelf niemand in loondienst heeft?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.