• 0

Onder welke CAO val ik en hoe zit dit met een ZZP'er of een inhuurbedrijf

Beste (zelfstandige) collega's, 
Sinds twee jaar ben ik actief als zzp’er als glazenwasser. Omdat ik het hiermee druk heb heb ik twee jongens die mij hiermee helpen (20 uur per week) en die worden netjes uitbetaald via een uitzendbureau conform de uitzend CAO. Nu werk ik ook nog in de beveiliging als ZZP'er waarbij ik wel eens een klus aanneem die ik samen doe met een andere ZZP'er of ik een beveiligingsbedrijf voor inhuur.  Mijn hoofdactiviteit is het uitvoeren van glasbewassing (95%) en zo'n 10% beveiliging waarbij ik dus veel mensen inhuur. Nu hoorde ik dat ik als inhurende partij verantwoordelijk ben voor een ZZP'er en nakoming van de CAO van personeel van een bedrijf dat ik inhuur in de beveiliging. Weet iemand hoe dit zit? En ook hoe dit werkt met mijn glazenwassersactiviteiten? Het is toch niet zo dat ik mijn jongens die mij helpen met het glazenwasser moet betalen volgens beveiliging CAO? En hoe werkt het met ZZP'ers of een beveiligingsbedrijf die ik inhuur voor een klusje waarbij ik zelf niets doe. Bijvoorbeeld ik wordt gevraagd voor een nachtdienst bewaking in Rotterdam op 20 december van 19.00-07.00 uur á €47,50 per uur. Ik neem de klus aan en huur huur hier een collega ZZP'er voor in die ik €41,00 per uur betaal. Wat heb ik dan met een CAO te maken en hoe zit dit precies? Alvast bedankt voor de reacties. Mvg. Johan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Goedenavond,

 

2 uur geleden, cleansecvof zei:

Nu hoorde ik dat ik als inhurende partij verantwoordelijk ben voor een ZZP'er en nakoming van de CAO van personeel van een bedrijf dat ik inhuur in de beveiliging. Weet iemand hoe dit zit? 

Partij X vraagt jou als beveiliger. Jij huurt bedrijf/ zzp-er A in om die klus te klaren. Dan ben jij verantwoordelijk voor deze zzp-er in de zin van: mocht er wat gebeuren dat klopt partij X bij jou want zij hebben een overeenkomst met jou en niet met A. Alleen als jij bemiddelt, dus A in contact brengt met X en zij sluiten een overeenkomst dat loop je geen risico's. Jij bent dan bemiddelaar en pakt daar een fee op. 

 

Huur jij een bedrijf in en zij laten hun personeel jouw opdracht uitvoeren en dat bedrijf betaald de loonheffingen niet dan bij jij aansprakelijk voor dat deel. Dat heet ketenaansprakelijkheid. Dit geldt ook voor de naleving van de cao. Ik zie dat de sector hier al druk mee bezig is en er een keurmerk is om de risico's te beperken: https://www.veiligheidsbranche.nl/kenniscentrum/ketenaansprakelijkheid/

Als de partij die je inhuurt niet zo'n keurmerk heeft zou je gebruik kunnen maken van een G-rekening en regelmatig (per 3 maanden) kunnen verzoeken om een wka- verklaring van de belastingdienst. In bijvoorbeeld de uitzendbranche is dit heel normaal.  

 

De jongens die nu als glazenwasser bij je werken via een uitzendbureau zullen betaald worden conform de uitzendcao en de daarbij behorende inlenersbeloning voor de glazenwassers. Dit staat buiten de beveiligingsactiviteiten. 

Account no. 3 van Ferry. Inlog weer eens kwijt en niet te herstellen. https://www.higherlevel.nl/profile/222432-ferry/

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.