• 0

Vraag m.b.t. voorraad boek eigen beheer en inkoopwaarde

Ik ben ZZPer en regel al een jaar of tien zelf mijn belastingaangifte. Dit gaat in principe goed, maar afgelopen maand kwam ik erachter dat ik iets fout doe rondom voorraden. Eind 2020 heb ik in eigen beheer mijn eerste boek uitgebracht (1000 exemplaren laten drukken), maar dit niet als voorraad opgenomen op de balans en bij mijn aangifte. Daardoor heb ik de gemaakte kosten allemaal wel volledig in 2020 geboekt, terwijl de verkoop pas startte in 2021.

 

Nu kwam ik erachter dat dit anders moet: de boeken als voorraad opnemen en dan de (inkoop)kosten pas opnemen in het jaar dat ik de exemplaren verkoop. Omdat ik in 2020 weinig inkomsten had ivm de coronaperiode en mijn inkomsten sowieso elk jaar oplopen, is het juist ook gunstiger voor me om de kosten door te schuiven tot in de jaren dat ik de boeken heb verkocht/verkoop. Gelukkig zag ik dat ik tot 5 jaar terug mijn aangiftes nog kan/moet wijzigen als ik een fout ontdek: (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/ik-heb-een-foutje-ontdekt)

 

Nu wil ik er wel zeker van zijn dat ik het goed doe, daarom heb ik de volgende vraag:

 

Ik lees dat ik qua waarde van de voorraad de inkoop- of vervaardigingskosten aanhoud. Nu heb ik voor mijn boek samen met een redacteur gewerkt. In totaal (drukkosten, vormgeving, redactie) heb ik ± € 11.000 (excl. BTW) aan kosten gemaakt voor de 1.000 exemplaren. Kan ik deze kosten allemaal meenemen voor de inkoopwaarde van de boeken? De redactiekosten bedroegen ongeveer de helft, maar ook deze hadden puur en alleen betrekking op de vervaardiging van dit boek.

 

Het boek werd in de laatste week van 2020 geleverd en ik ben  pas in 2021 begonnen met de verkoop. In 2021 verkocht ik ± 300 exemplaren, in 2022 ± 300 en in 2023 de laatste 400.

 

In mijn huidige boekhouding heb ik in 2020  zoals gezegd alle facturen qua kosten geboekt en ook de BTW afgedragen, dus niet met voorraad gewerkt.

Nu wil ik dit met terugwerkende kracht aanpassen. Klopt het dan dat ik (uitgaande van bovenstaande getallen) het volgende moet invoeren in mijn boekhouding:

 

 

2020: 

 

Voorraad = + € 11.000

Inkoopkosten = - € 11.000

 

Van de gemaakte kosten voor de boeken valt hiermee dus alleen de BTW in 2020, de rest (11.000) schuift door naar de jaren wanneer ik deze boeken ga verkopen.

 

2021 (300 stuks verkocht):

De 300 stuks hadden een totale inkoopwaarde van € 3.300,- (300/1000*11000). Klopt het dan dat ik voor 2021 de volgende aanpassingen doe in mijn boekhouding:

 

Voorraadverandering = - € 3.300 (en de nieuwe voorraad wordt daarmee € 7.700 (11000-3300)

Inkoopkosten = + € 3.300

 

Van de eerder gemaakte kosten voor de boeken voer ik hiermee dus in 2021 het deel aan kosten op die overeenkomen met deze 300 verkochte boeken (€ 3.300). De rest van de inkoopkosten voer ik op in de jaren erna:

 

2022 (300 stuks verkocht)

De 300 stuks hadden een totale inkoopwaarde van € 3.300,- (300/1000*11000). In boekhouding voer ik in:

Voorraadverandering = - € 3.300 (en de nieuwe voorraad wordt daarmee € 4.400 (7700-3300)

Inkoopkosten = + € 3.300

 

2023 (400 stuks verkocht)

De 400 stuks hadden een totale inkoopwaarde van € 4.400,- (400/1000*11000). In boekhouding voer ik in:

Voorraadverandering = - € 4.400 (en de nieuwe voorraad wordt daarmee € 0,- (4400-4400)

Inkoopkosten = + € 4.400

 

Ik hoop dat iemand me kan bevestigen of mijn bovenstaande werkwijze correct is, zodat ik de aangiften vanaf 2020 kan wijzigen en opnieuw kan indienen. Mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Klopt helemaal, maar het lijkt mij een brug te ver de aangiftes aan te gaan passen. De extra belasting die je mag betalen omdat je het resultaat naar het verleden verschuift zul je met rente moeten betalen. Dat klinkt weinig aantrekkelijk. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Steven,

 

Dank je voor je reactie en fijn om te horen dat bovenstaande de juiste wijze betreft voor de boekhouding.

 

Vanwege de coronatijd kom ik in 2020 alsnog vrij laag uit qua inkomsten, ook als ik alles met terugwerkende kracht aanpas zoals ik hierboven beschrijf en de kosten doorschuif. De getallen wijken iets af, maar over 2020 moet ik ongeveer 500 euro meer betalen, maar voor 2021 en 2022 krijg ik juist weer wat terug. Over die 500 euro moet ik dan weliswaar rente betalen, maar zoals ik het lees is dit deels 4% en (groten)deels 8%. Dus dat zal in totaal misschien een keer € 100,- aan rente zijn over 2020 zoals ik het lees. Correct me if I'm wrong! :)

 

Daarmee klopt mijn boekhouding wel met terugwerkende kracht en ik denk dat ik uiteindelijk ook meer overhoud in de andere jaren die erdoor veranderen.

 

In die zin denk ik dat het naast inhoudelijk kloppend ook aantrekkelijk is.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.