• 0

Vraag m.b.t. voorraad boek eigen beheer en inkoopwaarde

Ik ben ZZPer en regel al een jaar of tien zelf mijn belastingaangifte. Dit gaat in principe goed, maar afgelopen maand kwam ik erachter dat ik iets fout doe rondom voorraden. Eind 2020 heb ik in eigen beheer mijn eerste boek uitgebracht (1000 exemplaren laten drukken), maar dit niet als voorraad opgenomen op de balans en bij mijn aangifte. Daardoor heb ik de gemaakte kosten allemaal wel volledig in 2020 geboekt, terwijl de verkoop pas startte in 2021.

 

Nu kwam ik erachter dat dit anders moet: de boeken als voorraad opnemen en dan de (inkoop)kosten pas opnemen in het jaar dat ik de exemplaren verkoop. Omdat ik in 2020 weinig inkomsten had ivm de coronaperiode en mijn inkomsten sowieso elk jaar oplopen, is het juist ook gunstiger voor me om de kosten door te schuiven tot in de jaren dat ik de boeken heb verkocht/verkoop. Gelukkig zag ik dat ik tot 5 jaar terug mijn aangiftes nog kan/moet wijzigen als ik een fout ontdek: (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/ik-heb-een-foutje-ontdekt)

 

Nu wil ik er wel zeker van zijn dat ik het goed doe, daarom heb ik de volgende vraag:

 

Ik lees dat ik qua waarde van de voorraad de inkoop- of vervaardigingskosten aanhoud. Nu heb ik voor mijn boek samen met een redacteur gewerkt. In totaal (drukkosten, vormgeving, redactie) heb ik ± € 11.000 (excl. BTW) aan kosten gemaakt voor de 1.000 exemplaren. Kan ik deze kosten allemaal meenemen voor de inkoopwaarde van de boeken? De redactiekosten bedroegen ongeveer de helft, maar ook deze hadden puur en alleen betrekking op de vervaardiging van dit boek.

 

Het boek werd in de laatste week van 2020 geleverd en ik ben  pas in 2021 begonnen met de verkoop. In 2021 verkocht ik ± 300 exemplaren, in 2022 ± 300 en in 2023 de laatste 400.

 

In mijn huidige boekhouding heb ik in 2020  zoals gezegd alle facturen qua kosten geboekt en ook de BTW afgedragen, dus niet met voorraad gewerkt.