• 0

Motor, auto EN een fiets op de zaak?

Beste allen, even een paar vragen waar ik nog twijfels over heb. Situatie is als volgt, ik heb een BV en ben DGA.

 

Ik ga binnenkort een motor op de zaak aanschaffen.

  1. Is het dan nog mogelijk om km-vergoeding te krijgen voor woon-werk voor de dagen waar ik gebruik maak van mijn privé auto?
  2. Om bijtelling te berekenen dacht ik dat het bijhouden van zakelijke kilometers voldoende is, mits je begin km-stand noteert. (kan je ratio zakelijk/privé berekenen)
  3. Einde van het jaar moet je btw-privé gebruik correctie maken, maar ik lees dat woon-werk verkeer ook als privé aangemerkt moet worden, klopt het dan dat je alle btw terug moet betalen indien je ritten bestaan uit privé km's + woon-werk verkeer km's? Wat wordt dan nog wel aangemerkt als zakelijke km's?
  4. Wat is de meest handige manier om mrb en verzekering te boeken (omdat deze waarschijnlijk van mijn privé rekening zullen worden afgeschreven?)

    Daarnaast was ik aan het oriënteren om misschien mijn privé auto alsnog op de balans te zetten, vragen:
  5. Is het überhaupt mogelijk om nu nog mijn auto te 'verkopen' aan mijn bv, indien ja: mag dit ook met terugwerkende kracht? (begin dit jaar)
  6. Is het verkoopbedrag ook meteen leidend voor de dagwaarde van de auto, voor de bijtelling? (youngtimer) Of mag deze afwijken?

    Hierop aan toevoegend mijn laatste vragen
  7. Mag je een motor, auto EN fiets op de zaak hebben? Zorgt dit voor alarmbellen, of is dit gewoon toegestaan?
  8. Er zijn mogelijkheden om een fiets te (operational?)leasen, indien ik een fiets lease, mag ik dan alsnog km-vergoeding uitkeren voor de dagen dat ik mijn privé auto gebruik? (er van uitgaan dat ik mijn auto nog privé heb).

 

Een heleboel vragen, maar alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, hhk1907 zei:

Een heleboel vragen (...)

 

Inderdaad...

 

Maar waar het om gaat is dit:

Als 'dingen' zakelijk zijn - bijvoorbeeld omdat zij een zakelijke nut hebben e.d. - dan kan je de kosten van deze zaken van de winst aftrekken. Maar je moet wel rekening houden met eventuele privé-voordelen van dezelfde 'dingen'.

 

Dus als je een auto, een motor en een fiets "van de zaak" hebt (omdat dat dan kennelijk te verdedigen is!), dan moet je het privégebruik in de IB en ook in de BTW verwerken/verantwoorden.

 

Voor sommige zaken - zoals bij een 'auto van de zaak' - is forfaitair geregeld hoe dit moet gebeuren. Voor andere zaken - een motor van "de zaak" - weer niet. En dan heb je ook (volgens mij) een 'tussen-ding': de "fiets van de zaak"...

Daar is het forfaitair geregeld voor de IB, maar niet voor de BTW...

 

Daarnaast heb je - in jouw geval dus - het aspect: Van wie is desbetreffend vervoermiddel eigenlijk...?

Van jezelf (privé) of van de BV?

Want ook dat maakt wel een verschil.

 

Dus het wordt een beetje sleutelen om dit allemaal rond te krijgen.

Succes!

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.