• 0

NL'se VOF met Zweedse vennoot (IB kwestie Zweden!)

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie advies hebben voor een lastige IB kwestie van mijn Zweedse zakenpartner (zij staat met mij ingeschreven als vennoot in Nederlandse VOF).

 

Mijn boekhouder en een Zweedse adviseur konden mij niet helpen bij mijn probleem. Het zit zo: Ik heb een VOF opgericht met een Zweedse partner, en zij staat geregistreerd  als "niet-ingezetene in de BRP (Basisregistratie Personen)" in Nederland. Zowel mijn vennoot als ik werken online, vanuit verschillende landen, soms zitten wij in een land in Europa en soms in Azie. Zij heeft van de Nederlandse Belastingdienst een brief gekregen dat ze "buitenlands belastingplichtig" is en aangifte IB moet doen in Nederland voor mei 2024.

 

Nu is de  vraag: Gezien de context, kan mijn Zweedse vennoot in Nederland inkomstenbelasting betalen over de VOF-inkomsten? Of moet zij dit verplicht in Zweden?

 

Wat wij willen is voorkomen dat ze IB moet betalen in Zweden, wat volgens een Zweedse adviseur zou dat betekenen dat ze zich in Zweden moet registreren als eenmanszaak en een Zweedse boekhouder moet inhuren. Dit zouden kosten en complexiteit met zich meebrengen die we willen vermijden. Als wij gewoon zeggen dat ze vanuit Nederland werkte, dan zou dat toch voldoende kunnen zijn? Ik twijfel echter en zoek daarom hier advies.

 

Als iemand ervaring heeft met deze situatie of tips heeft, hoor ik het graag!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2
17 minuten geleden, kokoro zei:

(...) kan mijn Zweedse vennoot in Nederland inkomstenbelasting betalen over de VOF-inkomsten? Of moet zij dit verplicht in Zweden?

 

Zij moet als buitenlands belastingplichtige in NL natuurlijk hier aangifte voor (haar aandeel in) de VOF doen.

En eventueel ook andere zaken waar NL belasting over mag heffen (een vakantiewoning bijv.?).

 

Als zij in Zweden woont, dan is zij ook daar belastingplichtig en kan zij dan daar aftrek om dubbele belastingheffing  te voorkomen claimen (lijkt mij).

Maar hoe dat daar werkt dat moet zij toch daar uitzoeken.  

 

Dus: gewoon twee verschillende intermediairs zoeken, een in NL, een in Zweden, die haar/jullie met de aangiften helpt. Of naar een groot (en duur!) kantoor stappen die allebei de aangiften aan kan.

Of doe-het-zelven natuurlijk, met onbekende uitkomst...

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1

shoptillyoudrop Hartelijk dank voor je hulp! We waren ook in de veronderstelling dat zij in Nederland belasting moeten betalen over de VOF-inkomsten.. Ik begrijp niet waarom onze Nederlandse boekhouder dit niet duidelijk kon krijgen.. Maarja, we zullen nu op zoek gaan naar een Zweedse intermediair die ons kan helpen om dubbele belastingheffing te voorkomen.:face-with-monocle:

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.