• 0

Fiscale behandeling van handel in domeinnamen

Domeinnamen worden steeds vaker het onroerend goed van het internet genoemd en er wordt ook steeds meer echt geïnvesteerd in domeinnamen. Hierbij twee sites met interessante info over deze materie www.goldnames.com en www.dnjournal.com

Ik kan een .com domeinnaam kopen die bestaat uit een veel gebruikt, generiek 4-letterig woord. De vraagprijs ligt op $ 17k. Het is de verwachting dat de prijzen van goede generieke domeinnamen, en zeker korte domeinnamen zoals deze, in de komende jaren sowieso sterk zullen stijgen. Ik wil rondom de domeinnaam een goede site ontwikkelen om ook op grond van het siteverkeer waardestijging te creëren. De naam leent zich er uitstekend voor.

Mijn vraag is nu of iemand weet wat er in fiscale zin met de winst gebeurt als ik de domeinnnaam (met site) over bijv. 3 jaar voor € 50k kan verkopen? Als ik de domeinnaam in privé heb, wordt de winst dan gewoon in de IB sfeer belast of zijn er in deze fiscaal ook al paralellen met de onroerend goed markt?

Bij voorbaat dank voor het advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het onroerend? Nee => dus ook geen fiscale behandeling van een onroerend goed.

 

Denk eerder dat het als handelsvoorraad wordt aangemerkt. Gewoon boekwinst en directe belasting dus.

 

[edit] zie dat je de domeinnaam privé zou nemen. Zal lijkt me dan gewoon in de IB belast moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie dacht ik:

Indien je hem prive neemt -> IB (het zijn immers inkomsten, 50k-17k=33k, dus 33k aan inkomsten)

 

Echter kun je die 17k ook als investering zien en daardoor krijg je te maken met een belasting van 1,2% per jaar effectief. Welke je van de 2 je moet hebben durf ik op dit moment niet met zekerheid te zeggen. Het ligt eraan of je het aannemelijk kunt maken dat het een investering is, indien je het als bijvoorbeeld eenmanszaak gedaan zou hebben kun je het vermoed ik wel als investering boeken. Echter als je dit soort dingen vaker doet met dit soort bedragen kun je beter voor een BV gaan, dan is het zeer duidelijk dat het een investering betreft!

 

De belasting hanteerd uit mijn hoofd een fictief rendement van 4% over je vermogen, over deze 4% betaal je 30% belasting.

 

Ik ben uitgegaan van Nederlandse regelgeving. Vergeet niet om rekening te houden met koers invloeden.

 

EDIT: ik heb het nagekeken en mijn vermoeden klopt.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.