• 0

Goodwill bij overname restaurant?

Beste mensen,

 

Mijn vriendin en ik willen een eigen restaurant beginnen.. moeilijk in deze tijden, zeker bij de bank als je geen eigen vermogen hebt en een bkr.

Nu is de vraagprijs van het betreffende pand incl. goodwill 75000 euro

Mijn vriendin heeft hier voorheen gewerkt maar dan voor een andere eigenaar.. De huidige eigenaar verkoopt het pand dus incl. goodwill maar wat is goodwill nu eigenlijk waard? Wij passen namelijk een heel ander concept toe en de naam en kanten (wellicht een paar) nemen we ook niet over. Wat mag je dan van die 75000 euro af halen? Buiten dat om is het ook geen 75000 euro waard naar onze mening. De huidige eigenaar haalt een omzet van 150 000 p/j.

 

Alvast bedankt voor uw advies

 

Groet.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan je je vraag nog iets verduidelijken? Je stelt dat de vraagprijs voor het 'pand' 75.000 is... Wat zit er nu wel en niet in dat bedrag? Roerende en onroerende zaken (m.a.w. het pand én de inventaris)? Of is het misschien alleen inventaris en goodwill? In beide gevallen zou ik de waarde van de zaken door een onafhankelijke laten taxeren.

 

Goodwill is heel lastig te bepalen, omdat je eigenlijk zegt dat resultaten uit het verleden een garantie geven voor de toekomst en daarvoor wil de verkopende partij nog geld zien. Vanuit de verkopende partij bezien is het gewoon 'het proberen waard'. Er zijn zat andere varianten te bedenken, waarmee jullie een betere start kunnen maken en de vorige eigenaar toch nog iets extra's krijgt, bijvoorbeeld in de vorm van een "earn-out". Hierover is o.a. door mij op dit forum ook al eerder iets gezegd.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Excuus, vergeten te vermelden dat het hier om de inventaris en goodwill gaat. Maar t komt erop neer dat haar resultaten mij garantie bieden, maar wie zegt dat haar klanten bij ons zullen blijven komen? Dus je kunt je idd het een en ander afvragen.

Wij hebben iig een vermoeden (we hebben ook met vorige eigenaar gesproken) dat ze nog een schuld heeft openstaan bij die vorige eigenaar die ze in moet lossen en zodoende er meer voor vraagt dan t waard is.

 

Dus taxeren is een mogelijkheid.

 

Ohja ik ben hier maar sinds een paar dagen dus sorry dat ik het vorige artikel hierover niet gelezen heb. er staat hier zoveel dat ik niet alles heb kunnen lezen ;)

 

bedankt

Link naar reactie
  • 0

Zeluse zo'n makkelijk rekensommetje is het niet. Bedrijfeconomisch gezien is goodwill: rentabiliteitswaarde – (boekwaarde activa - schulden).

 

Let hier dus even goed op, mocht je zelf niet thuis zijn in boekhouden raadpleeg evt een boekhouder. Dit om te voorkomen dat er achteraf lijken uit de kast worden getrokken.

 

Een aantal andere aspecten waar je bij een overname rekening mee moet houden zijn:

1.Winst en winstprognoses

2.Strategisch belang voor de koper (synergie)

3.Geografische afzetmarkt

4.Cashflow

5.Aantal verschillende leveranciers

6.Trends in de markt

7.Kwaliteit tweede echelon

8.Stabiliteit werknemersbestand

9.Klantenbestand

10.Toekomstige investeringen

11.Persoonsgebondenheid

12.Verhouding EV / VV

13.Illiquiditeit aandelen

14.Afnemerscontracten

15.Diversiteit bedrijfsactiviteiten

 

Succes in ieder geval met de knoop doorhakken!

www.ebike-kit.nl

"Maak uw eigen fiets elektrisch!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.