• 0

Huisvesting vinden voor horeca?

Hallo medeleden,

Ik wil heel graag een kleine horecazaak beginnen. Voor de zaak ben ik voor een groot gedeelte afhankelijk van de locatie van de zaak. Ik wil in de steden Rotterdam, Utrecht en Den Haag een zaak beginnen (een tegelijk natuurlijk).

 

Wat ik wil is een pand tussen de 25 m2 en 50 m2 wat gesitueerd is in een drukke straat in het centrum. Op zich hoeft dat niet druk te zijn als in druk met winkelend publiek, maar het moet veel 'loop' hebben. Bijv een straat van het CS naar de stad, een knooppunt van openbaar vervoer etc.

 

Nu ben ik al heel lang bezig om iets te vinden in Rotterdam. Daar is echter niets te vinden. Hoe ik gezocht heb is via makelaars, gewoon rondlopen, via stichtingen en via vrienden, maar niemand weet wat.

 

Heeft iemand tips hoe je het beste aan een leuk pand kan komen met de kenmerken die ik net beschreven heb? Ingangen, websites (andere dan alle makelaars en websites die standaard aanbod van panden hebben) of andere mogelijkheden.

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

 

Groeten,

Dennis Remy

 

[titel verduidelijkt - horeca]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Ik woon in Utrecht en weet dat het daar heel erg moeilijk is om aan een pand te komen waar ook nog eens een horecavergunning op zit. En er worden geen of bijna geen vergunningen afgegeven voor panden waar nu geen horeca in zit. En als dat wel gebeurt dan is het meestal de 'horeca-incrowd' die zo'n pand en nieuwe vergunning weet te bemachtigen.

 

Netwerken is daarom denk ik ook hier weer heel belangrijk. Zorg dat je in contact komt met horeca-ondernemers en leg je oor overal te luister...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hetzelfde geldt voor Rotterdam ja. Vraag is alleen of ik een horecavergunning nodig heb. Ik wil een snack gaan verkopen a la patat. Ik heb me laten vertellen dat je dan een soort cafetarievergunning nodig hebt. Ik ga sowieso geen drank verkopen en het is niet mogelijk om te kunnen zitten. Weet jij hier iets van?

Link naar reactie
  • 0

.... Vraag is alleen of ik een horecavergunning nodig heb. ...

 

Volgens mij is hier sprake van spraakverwarring tussen het begrip 'horecavergunning' en 'bestemming'. Het gaat bij het zoeken naar een pand of er in het bestemmingsplan de bestemming horeca op zit.

 

Het bestemmingsplan is een juridisch document van degemeente, waarop staat aangegeven welke (bedrijfsmatige) activiteiten in een pand mogen plaatsvinden. Een pand met horecabestemmign is veelgezocht, en een wijziging van een andere bestemming (als wonenof dienstverlening) naarhorecais eenmoeilijke zaak. Zelden wordt de bestemming gewijzigd, dit hangt af van de aanwezigheid van de functie in verhouding tot inwonertal/doelgroep. Er zijn planologische kengetallen die aangeven hoeveel horeca of winkels er nodig zijn per 1000 inwoners. Als die norm in het gebied gehaald wordt, is het onwaarschijnlijk dat je een wijziging erdoor krijgt.

 

Via de reguliere kanalen kun je natuurlijk zoeken, maar ik denk dat je evenveel kans maakt door gewoon eens rond te kijken naar cafetaria's en patatzaken waar een eigenaar in staat die tegen zijn pensioen aan zit. Ga een gesprek aan en leg je plannen voor. Misschien kun je zelf eerst nog een paar jaar van hem huren, voordat je het pand overneemt.

 

Een alternatief is de gemeentelijke plannen doorspitten op zoek naar nieuwe woonwijken (die dus alleen nog maar in het bestemmingsplan staan en nog gebouwd moeten worden) waar een wijkwinkelcentrum komt. Vaak zit hier een nieuwe bestemming horeca bij.

 

Bij gemeenten moet je je contactpersoon zoeken bij de afdeling economische zaken, sommige gemeenten hebben zelfs een accountmanager bedrijven. Die kunnen je verder helpen, met een telefoontje heje vaak alveelactuele informatie te pakken. Bestemmingsplannen (afdeling ruimtelijke ordening) zijn voor iedere burger en ondernemer beschikbaar ter inzage.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou, zeker wat Rotterdam betreft, eens met de NS gaan babbelen. Ik weet niet of je bekend bent met de plannen voor Roterdam CS, maar dat wil je echt weten! Zeker voor zo'n zaakje als jij wilt opzetten is dat ideaal. Heel veel loop, geen zitruimte nodig, veel hongerige mensen. Als je wat kunt huren binnen die plannen, dan zit je echt goed volgens mij.

 

In de andere steden hetzelfde, praten met de NS.

www.jsbs.nl/phpBB2

Initiatief tot zakelijk inter-net-werken

 

www.e-car.nl

Link naar reactie
  • 0

Op basis van alles wat ik heb gelezen zou ik proberen de feiten te combineren.... Je hebt een beperkte ruimte nodig, je krijgt een tip voor een locatie bij de NS (kosten!).... Je ziet wat er bij de Bijenkorf gebeurt: shop-in-shop.

 

Als je het SISmodel creatief uitwerkt en je hebt een ondernemer wat te bieden dan is er vast onderemer / onderneming te vinden die je een win-win voor kunt leggen als jouw zaak in zijn/haar zaak komt.

 

Iedere detaillist zoekt traffic en wellicht kun jij die bieden.

*** er zijn geen straffen of beloningen, alleen maar consequenties! ***

 

"het verstandelijk tekort van een eeuw, dat gecompenseerd wordt in één man" Bertus Aafjes...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.