• 0

Kleinschalige autohandel belastingplichtig?

Ik zit met de volgende vragen......

 

Sinds een Jaar of drie ben ik fulltimehuisman geworden, al die jaren daarvoor ben ik werkzaam geweest in de automobielbranche.

Van automonteur tot autoschadehersteller tot chef werkplaats.

Min of meer door wat minder leuke omstandigheden ben ik thuis komen te zitten, en is mijn huidige "beroep" ::) dus huisman geworden.

Opzich bevalt me dat best wel, maar de drang om wat met auto's bezig te zijn is toch nog vrij groot.

Vorig jaar heb ik van mijn spaargeld een auto met schade gekocht, die zelf opgeknapt, en via een garage waar ik nog contact mee had weer verkocht.

In totaal heb ik op die mannier 4 auto's verkocht, min of meer uit hobby om toch nog wat bezig te zijn met auto's, maar een extra bijverdienste was natuurlijk ook niet onbelangrijk.

We praten in dit geval niet over grote winsten, het verschil tussen alle kosten en de uiteindelijke winst bedraagt rond de 5.000 euro.

Winst is een relatief begrip, want het verschil tussen alle kosten en de verkoop is zonder officieel arbeidsloon....

 

Nu zit ik dus met de volgende vragen:

 

- Kan / moet ik dit bedrag opgeven aan de belasting ( even voor alle

duidelijkheid ik ontvang op geen enkele wijze een uitkering)

en zo ja hoe ?

 

- verder zit ik er aan te denken om deze activiteiten wat te gaan uitbereiden

en het dan ook wat officiëler te gaan aanpakken...... dus toch inschrijven

als zelfstandig ondernemer enz enz.... maar dit alles zal zeker in het begin

kleinschalig blijven, dus doorgaan met het opgebouwde spaargeld, en de

eventuele winsten..... geen financieringen.

Maar een eventueel goedlopend bedrijf zal ik zeker niet uit de weg gaan.

Heeft het in dit stadium zin om dat te doen? of zijn er andere opties ?

Ik kan me voorstellen dat het een voordeel kan zijn dat bepaalde

aangeschafte onderdelen waar Btw op is geheven weer terug te vangen zijn

Maar daar staan weer ander belasting nadelen tegenover.

 

- Hoeveel procent van elke verdiende euro ben je globaal kwijt aan alle

soorten van belastingen en kosten is dat globaal 1/3 deel ?

 

 

- Kortom is het verstandig om dit nu al wat serieuzer aan te pakken,of kan

ik beter nog wat doorblijven gaan op de huidige mannier ? en zo ja waar

ligt de grens ?

 

 

Alle tips en opmerkingen zijn welkom.....

 

Bij voorbaat dank.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om er een paar kort te beantwoorden:

 

Kan / moet ik dit bedrag opgeven aan de belasting ( even voor alle

duidelijkheid ik ontvang op geen enkele wijze een uitkering)

en zo ja hoe ?

 

Tja, alles waar je geld aan verdient moet je eigenlijk opgeven aan de belasting. Aangezien je nu geen bedrijf hebt en deze bezigheden prive uitvoert zal het tellen als 'inkomsten uit overige activiteiten'.

 

Kortom is het verstandig om dit nu al wat serieuzer aan te pakken,of kan

ik beter nog wat doorblijven gaan op de huidige mannier ? en zo ja waar ligt de grens ?

 

De formele grens ligt op het punt waarbij je inschrijfplichtig bent voor het handelsregister, maar dat is geen bepaald bedrag aan omzet of winst. In principe ben je inschrijfplichtig als je het meer dan incidenteel doet.

 

Hoeveel procent van elke verdiende euro ben je globaal kwijt aan alle

soorten van belastingen en kosten is dat globaal 1/3 deel ?

 

Dit hangt af van hoeveel je verdient, en ook evt van hoeveel je partner verdient. Er zijn wat vaste bedragen (inschrijving kvk, kosten bankrekening, etc), maar vooral inkomensafhankelijke belastingen, die lopen van 0 tot 52 procent (over de winst ex btw dus).

Link naar reactie
  • 0

Beste Mart,

 

Als ik jou was zou ik zeker overwegen er een officieel bedrijf van te maken.

Ik neem aan dat de kinderen naarmate ze ouder worden al minder beslag op jouw tijd als huisvader gaan leggen. En je dus meer tijd in je bedrijf kunt gaan steken.

Met een officieel bedrijf kun je nu in ieder geval al wat btw en innvesteringsvoordelen pakken.

Begin eerst eenss met het een beetje uit te werken in een ondernemingsplan, je krijgt dan in ieder geval zicht op de economische kant van het verhaal.

 

Hou ook even rekening met je startlocatie, niet overal mag je zomaar een autobedrijf beginnen, daarvoor moet je op het gemeentehuis navragen wat er wel en niet kan.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit eens bij de Kvk met iemand gesproken die het opkanppen van motorfietsen, zijn hobby 'een beetje ernaast' wilde doenv oor een kleine vergoeding. Binnen een half jaar had hij een wachtlijst van een jaar. Als je een specifieke niche opzoekt (bijvoorbeeld oude Landrovers, classic mini's of Norton motorfietsen), kun je in eens een heel groot klantenpotentieel hebben. Er zijn veel liefhebbers van allerlei wazige oude modellen,die liever een liefhebber aan hun auto laten knutselen, met alle nadelen als lang wachten van dien, dan en paar van die motorvoeruigtechniekjongetjes bij een willekeurige garage.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.