Geplaatst: 17 februari 200619 j margareth 1 berichten 0 Trofeeën 0 Reputatie Hulp nodig :-\ vraagje: afschrijving en opbrengstverkoop boekwaarde inventaris beginbalans € 1650 op 1 september wordt bestaande inventaris verkocht voor €1275 moet ik dan eerst de waarde verminderen met afschrijving tm augustus. en daarna opbrengst verkoop boeken. en hoe moet er dan vervolgens geboekt worden
Geplaatst: 18 februari 200619 j A s 101 berichten 8 Trofeeën 0 Reputatie Op 17-2-2006 om 21:04, margareth zei: moet ik dan eerst de waarde verminderen met afschrijving tm augustus. en daarna opbrengst verkoop boeken. en hoe moet er dan vervolgens geboekt worden Hallo, Naar mijn idee moet je helemaal geen afschrijving boeken, omdat het boekjaar nog niet eens voorbij was ten tijde van de verkoop. Ik denk er eerder het tekort aan opbrengst te boeken op "boekverliezen inventaris" ( dit is een Verlies en Winstrekening ) dus: Kas ( debet ) het bedrag van de opbrenst Boekverlies inventaris ( debet) voor het verschil tussen aanschaf/opbrenst Inventaris ( credit ) het bedrag dat op de balans staat groeten Ad
Geplaatst: 18 februari 200619 j 2thePoint 1.1k berichten 8 Trofeeën 8 Reputatie **!!** In dit voorbeeld ga ik er gemakshalve even vanuit dat je verkoopbedrag ex-btw is.... **!!** Je behoort gewoon af te schrijven (tenzij je een handelaar bent en deze inventaris had gekocht om weer te verkopen)..... Je schrijft elke maand (dit mag je ook op het einde van het jaar doen, maar per maand is netter) 1/12*20%*1650 af = 27.50 totaal t/m augustus is dit 8*27.50=220 de boeking t/m augustus is dan: V&W REK :AFSCHRIJVING OP INVENTARIS 220.00 DEBET BALANSREK :AFSCHRIJVING OP INVENTARIS 220.00 CREDIT ter info: De afschrijvingen op inventaris doe ik altijd op een aparte rekening zodat je ten alle tijde de echte waarde van je inventaris kunt blijven zien en niet alleen de boekwaarde.... Je verkoopt tegen 1275, de boekwaarde was 1650 -/- 220 = 1430, dus je maakt nog eens 1430 -/- 1275 = 155 euro verlies op de verkoop. De verkoop boek je als volgt: BALANSREK :AFSCHRIJVING OP INVENTARIS 220.00 DEBET BALANSREK :INVENTARIS 1650.00 CREDIT V&W REK :BOEKVERLIES OP INVENTARIS 155.00 DEBET BALANSREK :DEBITEUREN 1517.25 DEBET BALANSREK :AF TE DRAGEN BTW 242.25 CREDIT ************************************************************* PS even voor de trouwe(oude) HL-Leden... Ja, ik probeer na een longonsteking en wat andere persoonlijke situaties weer online te gaan(/blijven)... ;) I'M BACK IN TOWN ;D Egbert Punter
margareth
Hulp nodig :-\
vraagje: afschrijving en opbrengstverkoop
boekwaarde inventaris beginbalans € 1650
op 1 september wordt bestaande inventaris verkocht voor €1275
moet ik dan eerst de waarde verminderen met afschrijving tm augustus.
en daarna opbrengst verkoop boeken.
en hoe moet er dan vervolgens geboekt worden