• 0

Correctiefactuur ivm 19%->0% BTW

Hoi,

 

Ik kwam er achter dat ik in 2005 bij een paar facturen onterecht BTW geheven heb (dit had 0% moeten zijn, export). Hoewel het netto - dankzij kleine ondernemersregeling - niets scheelt voor het uiteindelijke bedrag wat ik betaal/krijg, is het misschien toch wel handig om dit alsnog te corrigeren?

Ik dacht dus om correctiefacturen uit te schrijven.

 

Mijn vraag is: kan ik gewoon mijn factuur aanpassen (dus zelfde factuurnr behouden), en erboven zetten dat het een correctiefactuur is ('correctie 1'). Of moet ik een geheel nieuwe factuur (nieuw factuurnr) uitschrijven met de tekst "dit corrigeert factuur X" of "factuur X vervalt" of zoiets?

 

(Even voor de goede orde.. als ik eerst een factuur van 119 eur uitgeschreven heb incl. btw, wil ik hem niet opnieuw uitschrijven als 100 eur ex btw maar 119 ex btw, anders zou ik opeens geld aan klanten moeten geven [noot: ik communiceer duidelijk op mijn site dat alle prijzen incl. vat zijn])

 

Alles wordt nu in een nieuw administratieprog. ingevoerd, dus in dat laatste geval (nieuw factuurnr) zou het wel irritant zijn.. dan moet je eerst invoeren en boeken met btw enz.. en dan bij die nieuwe factuur weer.. tja.. de btw eraf ofzo.. beetje lastig.

Dan kan ik het misschien beter gewoon zo laten. Het zal toch wel niet strafbaar zijn om 19% btw te heffen op iets wat eigenlijk 0% had moeten zijn? (was niet helemaal duidelijk of mijn dienst hier of in het buitenland belast was namenlijk, nu wel... in het buitenland dus).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hm, net dit gevonden op de site van belastingdienst:

Een foutieve factuur kunt u herstellen door een nieuwe, juiste factuur uit te reiken. De nieuwe factuur kunt u doornummeren. De foutieve factuur bewaart u bij uw administratie. Het is aan te raden op de nieuwe factuur te verwijzen naar de vervallen factuur.

 

Heeft u onterecht (te veel) BTW op de factuur vermeld, dan moet u in beginsel deze BTW voldoen aan de Belastingdienst. Onder voorwaarden kan ook in deze situatie correctie plaatsvinden en eventueel afdracht achterwege blijven.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.