• 0

Garantie en aansprakelijkheid

In de alg.voorwaarden kun je vaak lezen (kort weergegeven)Garantie alleen fabrieksgarantie enz enz Bij Aansprakelijkheid les je vaak. De aansprakelijkheid beperkt zich tot de bepalingen onder garantie. Op zich niks mis mee zou je zeggen, echter nu heb ik gelezen dat wettelijk de verkoper altijd aansprakelijk is mbt de gemiddelde levensduur van het artikel. Dus als bijv een televisie 12 jaar meegaat en je hebt 2 jaar garantie en na 5 jaar gaat er iets stuk dan is de verkoper alsnog aansprakelijk. Dus zijn al die artikelen in de alg.voorwaarden eigenlijk overbodig daar de verkoper toch aansprakelijk is. Of zit ik er nu helemaal naast. Je zal maar verkoper zijn bij Rolls Royce..........

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bewijslast ligt anders. Als je garantie hebt moet de leverancier bewijzen dat het probleem ontstaan is door fout gebruik o.i.d. Je krijgt dus altijd een oplossing voor je probleem tenzij de leverancier bewijst dat het je eigen schuld is. Na de garantieperiode is de bewijslast omgekeerd en moet jij dus bewijzen dat het een fabrieksfout is, wat uiteraard erg lastig is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

De bewijslast ligt anders. Als je garantie hebt moet de leverancier bewijzen dat het probleem ontstaan is door fout gebruik o.i.d. Je krijgt dus altijd een oplossing voor je probleem tenzij de leverancier bewijst dat het je eigen schuld is. Na de garantieperiode is de bewijslast omgekeerd en moet jij dus bewijzen dat het een fabrieksfout is, wat uiteraard erg lastig is.

 

 

Ik heb dit nog niet ergens kunnen lezen dat de klant na de garantieperiode moet bewijzen dat het een fabrieksfout is. Het gegeven is dat het product een x aantal jaren meegaat en dat de verkoper over die periode aansprakelijk blijft. In welke mate dat is mij niet duidelijk. Waar vind ik dit alles het zou toch ergens in het burgelijk wetboek moeten staan........

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je de wetsartikelen niet geven maar het komt er op neer dat je in princiepe niets hebt te maken met fabrieksgarantie. Je hebt een koopovereenkomst met de winkel. Zij moeten dan de afhandeling van de garantie op zich nemen.

 

De periode dat je garantie hebt is in princiepe de levensduur die je van een dergelijk product mag verwachten. Als je radio 1 jaar en 1 dag oud is (1 dag over de garantieperiode die meestal aangegeven wordt) dan moet deze nog kostenloos gerepareerd worden.

 

Als je een wasmachine koop voor €100,- en na 3 jaar gaat deze kapot (de verwachte levensduur van een wasmachine is +- 5 jaar) dan hoeft deze neit helemaal kostenloos gerepareerd te worden. Dan is het zo dat jij als koper 3/5 van de reparatiekosten op je moet nemen en de verkoper 2/5 (je hebt al 3 van de 5 jaar gebruik kunnen maken van je wasmachine). Ik dacht dat dit de coulance regeling was.

 

Zoals het hierboven staat heb ik het ooit eens uitgelegd gekregen. Dus pin me er niet op vast

 

Op onderstaande link staat een artikeltje over garantie

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.