• 0

Inkomstenbelasting, waar moet ik rekening mee houden?

Hallo allemaal,

 

Vorige week ontdekte ik dit forum en ik heb er de afgelopen dagen veel informatie uit kunnen halen, waarvoor dank. Ik zit echter nog met een vraag waar ik 't antwoord op ontbreek.

 

Even een korte uitleg; mijn partner en ik zijn een klein glas in lood atelier gestart, per januari 2006. Wij werken beiden fulltime in loondienst en willen dit jaar gebruiken als een soort verkenningsjaar. Mijn partner is de ambachtsman en ik doe de administratie, marketing, etc etc.

 

Dit jaar blijven we allebei in elk geval nog fulltime in loondienst. Gezien de opdrachten die we in februari en maart hebben gekregen denk ik dat we, over het hele huidige jaar, een geschatte omzet zullen halen van enkele duizenden euro's.

 

Nu weet ik natuurlijk dat ik rekening moet houden met de BTW, maar op welk moment moet ik rekening houden met de inkomstenbelasting? Is dat al meteen? Met andere woorden, moet ik per direct geld reserveren voor de IB? Of is dat pas aan de orde als we winst gaan maken?

 

Elke hulp is welkom!

 

groetjes,

Tessa

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is dat u nu via beide werkgeverd loonbelasting betaald. Aangezien u aangeefte duizenden euro's per jaar omzet te maken is de kans op winst neem ik aan groot. Als u beide fulltime werkt zult u niet aan de 1225 uren komen en zodoende geen ondernemersaftrek genieten.

 

Nog afhankelijk van diverse factoren zult u straks over uw winst af moeten rekenen tegen een bepaald belastingtarief. Ik weet natuurlijk niet wat u verdiend in loondienst maar dit zal zeker 42% zijn.

 

Om een duidelijker beeld te kunnen geven heb ik toch echt meer informatie nodig.

 

Advies is om zeker een bedrag te reserveren.

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

De omzet zal meer in de orde van ongeveer 2 duizend euro zijn, dit jaar. Dat betekent dat we wel winst gaan maken, maar niet veel.

 

En nee, we halen inderdaad de ondernemersaftrek niet. We steken nu totaal ongeveer 15 uur per week in 't Ruitje.

 

Ik had inderdaad 't idee dat we geld zouden moeten reserveren voor de IB, maar twijfelde.

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals het er nu naar uit ziet gaan we in het laatste kwartaal winst maken. Dus ik zal er inderdaad rekening mee moeten gaan houden dat we een gedeelte reserveren voor de IB.

 

Een accountant hebben we niet. Zolang we kleinschalig blijven ga ik er van uit dat ik de administratie gewoon zelf kan blijven doen.

 

In elk geval bedankt voor jullie reacties!

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.