TessaJane

Junior
  • Aantal berichten

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female
  • Adres
    Groeneweg 17, Gouda, 2801ZA, Nederland
  • Voornaam
    Tessa
  • Achternaam
    Halm
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    't Ruitje
  • Websiteadres
  • Skype

Bedrijfsinfo

TessaJane's trofeeën

  1. Goeiemorgen, Ik heb een vraag over het administratief verwerken van een soort ruil-afspraak. Even kort de achtergrond: Mijn partner heeft sinds begin 2006 een glas in lood atelier. Hij werkt nog 32 uur in loondienst, maar voldoet ook aan het urencriterium (hij is dus bijna altijd aan het werk). Tot nu toe hebben we het merendeel van de glasvoorraad specifiek per opdracht ingekocht. De huidige voorraad is dus niet heel groot. Nu heeft hij samenwerkingsafspraken gemaakt met een glaszetter in de buurt. De glaszetter heeft een grote voorraad mondgeblazen glas (hij deed vroeger ook glas in lood, maar is daar mee opgehouden) en gaat dat aan ons overdragen. De glaszetter krijgt nog regelmatig glas in lood gerelateerde opdrachten van zijn klanten en zal deze door ons laten uitvoeren. Betaling geschiedt dan door voor elke opdracht een deel van de "schuld" die wij bij hem hebben (voor het overnemen van de voorraad glas) in mindering te brengen. Uiteraard gaan ze eerst samen al het glas doorlopen en er een totaalprijs voor maken, zodat er geen onduidelijkheden zijn over wat het glas waard is. Hoe verwerk ik dit nu in de administratie? Zowel het inboeken van de voorraad glas als bij elke opdracht het verwerken van de kosten is me niet duidelijk. Wie helpt me! Alvast bedankt! Tessa
  2. Toch nog even op terugkomen... Mijn eerste persbericht heeft uiteindelijk (een maand na versturen) geresulteerd in 3 stukjes in lokale kranten, waarvan 1 met grote kleurenfoto (fotograaf van de krant is langsgeweest). Conclusie: als je er goed over nadenkt en 1 of 2, voor de journalist, interessante punten opneemt, dan is dit een hele goeie manier van gratis publiciteit. Ben best een beetje trots op mezelf :-)
  3. Ja, inderdaad. Ik gebruik al jaren de Logitech Trackman Wheel, maar kijk nu naar de Grip muis (zeg ik uit m'n hoofd, weet even niet meer zeker hoe dat ding heet). Dat is een verticale muis waarbij je hand/pols in een meer natuurlijke positie verkeert. Maar goed, ik heb nu maar een Ergo-winkel gevraagd of ik een proefopstelling van een split toetsenbord mag.
  4. Ja, die zaken had ik al geintroduceerd, een poos geleden. Ook de Twitch software (erg prettig). Maar gezien de tijd die ik achter de pc doorbreng en het werk dat ik verzet, is een ander toetsenbord echt een goed idee. Ik moet sowieso mijn huidige toetsenbord vervangen, want deze is gewoon te breed. Zeker omdat de muis er ook nog naast moet kunnen.
  5. Hoi, Weet iemand misschien of er ergens een mogelijkheid is ergonomische toetsenborden uit te proberen? Ik ben namelijk op zoek naar het toetsenbord dat het beste bij mij past (heb redelijke last van RSI). De toetsenborden die mij het beste lijken, zijn echter waanzinnig duur. En ik ben bang dat ik 300 Euro uitgeef voor een toetsenbord dat uiteindelijk niet de gewenste verlichting geeft. Iemand enig idee? groetjes, Tessa
  6. Dankzij de berichten op HL over het versturen van een persbericht, heb ik dat een week geleden gedaan. Een half A4tje geschreven met 2 duidelijke aandachtspunten en reclame-taal vermeden. Vervolgens heb ik het bericht per email gestuurd naar de redacties van alle lokale kranten (Gouda) met een heek kort inleidend berichtje. Het is me niet gelukt om afgelopen week elke dag de voormalig Goudsche Courant te kopen, dus ik weet niet of deze krant iets heeft geplaatst. Wel weet ik dat 1 van de gratis huis aan huis kranten (verschijnt elke woensdag) een klein stukje heeft overgenomen. Creatief knipwerk van de redactie leverde 13 regels kolom-tekst op. Gelukkig met een duidelijke kop, dus degene die interesse in het ondwerp heeft, zal 't zeker hebben gelezen. Conclusie: gratis reclame. Dus zeker wel even de moeite waard, zou ik zeggen.
  7. Duidelijk. Alleen: wat zijn "overlopende activa/passiva"? Ik zie wel dat ik mijn boekhoudkennis (laatst gebruikt op de Havo, zo'n 16 jaar geleden) moet gaan bijspijkeren....
  8. We hebben inderdaad een zakelijke bankrekening, want ik wil de administratie gescheiden houden van de privé administratie. Gewoon omdat dat veel overzichtelijker is en ik dan precies weet waar we met 't bedrijf aan toe zijn. Maar ik begrijp dat het misschien toch handig is een balans op te maken. Is een eenmalige balans, per 31 december a.s. voldoende voor de belasting? Of moeten ze een verschil zien tussen een balans per 1 januari jl en het einde van het jaar? Op zich is 't niet zo'n punt om een balans op te maken, want zo veel zal er (nog) niet op komen te staan :-)
  9. Wat bedoel je met hoe groot de administratie is? Neemt de Belastingdoenst genoegen met een duidelijk overzicht van inkomende gelden en uitgaande gelden?
  10. Ja, daar ben ik zeker mee geholpen, dank je. Begrijp ik het goed dat het pas zin heeft een balans op te stellen (en grootboeken etc) op het moment dat we aan het einde van het jaar winst maken? In hoeverre heeft de belastingdienst die informatie nodig?
  11. Hoi, Dit is misschien een hele domme vraag, but forgive me, I'm new to this stuff. Wij zijn dus in januari opgestart en werken allebei fulltime in loondienst naast ons bedrijfje. We stoppen totaal ongeveer 10 tot 12 uur per week in het bedrijf. Naar verwachting gaan we later dit jaar winst maken, maar we gaan die winst meteen gebruiken om investeringen te doen (dat is ook echt nodig). Op dit moment bestaat de boekhouding uit een duidelijk overzicht van facturen, zowel uitgaand en binnenkomend. Ik heb duidelijk de BTW losgetrokken, zodat in 1 overzicht te zien is wat we moeten afdragen (of niet, als we onder de grens blijven). Uiteraard heb ik ook een apart overzicht van onze uitgaande facturen. Ik heb nog geen balans gemaakt en hou dus geen grootboek bij met journaalposten. Naar mijn idee was 't nog niet nodig omdat we zo kleinschalig zijn. Maar na het lezen van diverse threads op 't forum begin ik te twijfelen. Doe ik 't fout?
  12. Mijn gevoel zegt ook inderdaad dat ik 't gewoon moet doen. Wat me tegenhoudt is dat we op dit moment gewoon met name hele kleine projecten doen. Simpelweg omdat we nog maar net zijn gestart en (zeker niet onbelangrijk) we doen dit nu nog naast onze fulltime banen in loondienst. Met andere woorden; de uren die we in 't bedrijf steken EN de omzet, zijn nog niet echt wereldschokkend. Overigens hoop ik dat de CAR verzekering voor ons niet verplicht is...
  13. Ik overweeg een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering af te sluiten voor mijn partner die naar de klant toe gaat. De activiteiten die hij bij de klant verricht verschillen van het simpelweg voeren van een verkennend gesprek tot het repareren en plaatsen van glas in lood ramen. We zijn in januari begonnen en tot nu toe hebben we te maken gehad met: 18 gesprekken 2 reparaties op lokatie 1 verwijderen en plaatsen van raam De meeste projecten zijn tot nu toe voor panelen geweest die sec geleverd worden en niet geplaatst. Nu twijfel ik of het voor een dergelijk aantal gesprekken en werkzaamheden op lokatie wel de moeite waard is. De goedkoopste verzekering die ik heb kunnen vinden kost €160,- per jaar en heeft een eigen risico van €125,-. Ik hoor graag ervaringen van jullie! groetjes, Tessa
  14. Zoals het er nu naar uit ziet gaan we in het laatste kwartaal winst maken. Dus ik zal er inderdaad rekening mee moeten gaan houden dat we een gedeelte reserveren voor de IB. Een accountant hebben we niet. Zolang we kleinschalig blijven ga ik er van uit dat ik de administratie gewoon zelf kan blijven doen. In elk geval bedankt voor jullie reacties!
  15. De omzet zal meer in de orde van ongeveer 2 duizend euro zijn, dit jaar. Dat betekent dat we wel winst gaan maken, maar niet veel. En nee, we halen inderdaad de ondernemersaftrek niet. We steken nu totaal ongeveer 15 uur per week in 't Ruitje. Ik had inderdaad 't idee dat we geld zouden moeten reserveren voor de IB, maar twijfelde.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.