• 0

gemakkelijker broodbakken!

beste ondernemers, uitvinders en anders,

 

na een lange periode van onderzoeken en proefbakken ben ik tot de conclusie gekomen dat de ambachtelijke bakker(bij u op de hoek van de straat) op een veel snellere en gemakkelijker methode brood kan bakken.

Tevens heeft dit brood dezelfde en mogelijk een betere kwaliteit.

Ik ben een ondernemer die door schade en schande aan het begin staat van een compleet nieuwe uitdaging om bakkend Nederland en daarbuiten op zijn kop te zetten!

Hiervoor is veel lef en geld nodig, wie kan mij helpen om een goed ondernemersplan te maken en uit te werken. Misschien kan iemand mij helpen om alle opstakels te overwinnen en dit idee tot een super succes te maken.

 

(Ps. Ik kan het idee nog niet geheel presenteren ivm nieuwheid en bang voor snelle concurrenten.)

 

[titel ingekort om leesbaarheid te verbeteren - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bederft mijn feestvreugde niet, het is een vraag die ik duidelijk kon verwachten. Inderdaad de verdeling van omzet in Nederland is ongeveer 80% door grootwinkelbedrijf en 20% voor de ambachtelijke bakker. In de afgelopen jaren zijn er veel bakkers verdwenen, nu op dit moment is dit gestabiliseert naar een aantal van ongeveer 2250 aktieve bedrijven. Daarnaast wil graag mijn intrede doen in duitsland, hier vinden we nog altijd zo'n 17.000 aktieve ambachtelijke bakkerijen. Samen dus goed voor 19.000 stuks. Dit is in mijn ogen een potentieele markt!

Het idee van mij zit niet in het bakken maar in het proces wat er aan vooraf gaat, normaliter werkt een bakker in charges en iedere charge duurt ongeveer 3 uren. Dit afhankelijk van een aantal faktoren kan worden terug gedongen naar 1 uur. Een besparing van ruim 65%. Daarbij heeft het nieuwe systeem geen dure stroomvretende apparaten meer nodig die de energie kosten beduidend doen verlagen.

Het idee onderscheid zich in een werkwijze, waarbij een machine nodig is. Deze machine moet ontwikkeld worden(kosten), daarnaast is de bakker behoorlijk ouderwets ingesteld en zal doormiddel van demonstraties moeten worden overtuigd. hiervoor is een proefbakkerij nodig(kosten). Voordat je op een niveau van de zelfdragende omzet zit zal ik de reguliere kosten moeten financieren, etc. etc.

 

maar vertel iets van u zelf? Ik zie een mooi logo maar wat houdt dat in?

 

Tjitse

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij lopen er een aantal gedachten door elkaar.

 

Mijn eerste vraag is of het een probleem voor een bakker is dat zijn proces 3 uur duurt (hier bakken we brood binnen de 2 uur). Bakkers hebben vaak een redelijk goede verdeling van de werkzaamheden. Wat ze krijgen is dus een nieuwe indeling van de werkzaamheden.

Je hebt het over machines die bakkers nu gebruiken en stroom vreten, dat vervalt in het geval men op jouw technology overstapt.

Vergeet je hierbij niet dat jouw machine waarschijnlijk ook wel energie gebruikt ?

 

Dan het ontwikkelen van deze nieuwe machine en de proefbakkerij.

Het lijkt mij dat je geen bakkerij nodig hebt, slechts één bakker hoef je te overtuigen. In ruil voor demonstraties in de bakkerij geef je hem de machine cadeau of je werkt iets anders uit. Niet altijd hoeft er meteen een machine te zijn met een grote capaciteit, een machine die bijvoorbeeld een capaciteit heeft van 10 broden per uur kan vast een stuk kleiner en is voor het aantonen van de werking net zo goed en veel goedkoper.

 

Bakkers zijn misschien conservatief, maar als jij hun duidelijk kunt voorrekenen wat het hun bespaart als zij overgaan naar jouw technologie, dan zijn ze ineens wat minder gehecht aan hun oude spullen (tenzij zet net alles nieuw hebben).

 

Een andere optie is dat je zorgt voor een stukje bescherming (octrooi).

Met deze bescherming ga je eens praten met enkele fabrikanten van apparaten voor bakkerijen, een partnerschap heeft als extra voordeel dat je niet ook nog zelf een distributieketen op hoeft te zetten.

 

 

Ik neem aan dat je het innoviateland.org logo bedoeld.

Dat is een weblog waar een aantal mensen die iets met innnovatie hebben regelmatig artikels op plaatsen, het is geen bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst heb ik geargumenteerd waarom het naar mijn zinvol zou zijn om dit idee uit te werken voor de ambachtelijke bakkerij. Hierover hoor ik jou niet meer?

 

Uit jou reactie:"hier bakken we brood in 2 uur" begrijp ik dat ik een bakker voor me heb zitten?

 

Uiteraard heeft mijn machine energie nodig om te kunnen draaien, maar de huidige machines maken gebruik van verwarming en klima waarvoor veel energie nodig is, daarbij komt dat wanneer de productie over een kortere periode gerealiseerd kan worden dit ook besparend werkt.

Voor de bakker is het inkorten van het proces belangrijk zolang het maar niet ten koste gaat van de broodkwaliteit. Bakkers willen graag af van hun nachturen en hebben daarvoor geinvesteerd in zogenaamde rijsonderbrekings apparatuur. Maar deze apparaten doen tot op heden af aan de kwaliteit. Wanneer de bakker niet meer charge matig hoeft te werken omdat hij produceert voor de rijsonderbrekingsmethode(niet afhankelijk van ovencapaciteit) is hij gebaat bij een snellere methode.

En kan hij zijn werkplanning hierop aanpassen, ik kan dit weten want ik heb ruim 15 jaar ervaring in de bakkerij.

 

Jouw idee om bij een bakker een machine vrijblijvend neer te zetten is een goed alternatief in ruil voor het beschikbaar stellen van de bakkerij, een machine maken die lagere capaciteit heeft heeft volgens mij geen zin.

maar dit is in ieder geval behoorlijk kosten besparend.

 

Op dit moment zijn er ver gevorderde gesprekken met een producent die mijn idee kunnen verwezenlijken in een machine, deze partij kan ook de hele distributie etc. verzorgen. Octrooi is op dit moment één van items die ik overweeg, maar is dit zinvol? Wanneer zal de concurrent mijn idee willen copieren? Zorg voor een voorsprong en stop dit geld en energie in het promoten van mijn product.

 

Ik stel het bijzonder op prijs dat je me op scherp zet.

 

Tjitse

 

Link naar reactie
  • 0

Octrooi is op dit moment één van items die ik overweeg, maar is dit zinvol? Wanneer zal de concurrent mijn idee willen copieren?

 

Een octrooi kun je verkopen als de productie van het apparaat je boven het hoofd groeit, plus dat aandeelhouders,die misschien instromen om in de eerste grote financieringsbehoefte te voorzien, dit wel een zekerheidsstelling van hun kapitaal vinden.

 

Ik weet dat een ontwikkelaar van een separator voor de scheepvaartindustrie een octrooi heeft aaangevraagd, toen een informal heeft geintereseerd om een werkend prototype op een klein schip te bouwen, en daarmee de grote markt heeft aangesproken.

 

De informal stapt er nu uit en de technologie wordt vekocht aan een groter investeringsmaatschappij, die de exploitatie van de techniek ter hand gaat nemen. De oorspronkelijke ondernemer is er nog altijd de centrale schakel in (en aandeelhouder).

Link naar reactie
  • 0

OK ik zie er wel brood in ;D

 

We bakken hier thuis ons eigen brood van meel dat van de molen komt.

Dus geen beroepsbakker maar wel wat proces kennis, hoewel wij geen stoffen als broodverbeteraar, vet, suikers e.d. toevoegen.

 

De kennis heb je, dat is al een pre, je kent de eindgebruiker, dat is ook voor de bakker.

 

Octrrooi hangt van verschillende zaken af, o.a. of je een geheimhoudingsverklaring hebt laten ondertekenen met de mensen met wie je overleg voert en hun details geeft van de werking van de machine/apparaat.

 

Octrooistrategie hangt af van vele zaken, ik zal proberen er een paar uit te halen die voor jou van toepassing kunnen zijn.

 

Ik neem aan dat je alleen bescherming zoekt in enkele Europese landen, daarmee valt een wereldoctrooi af, dat scheelt weer wat in de kosten. Als het proces alleen voor Europees brood geschikt is, bepaalt dat ook een grens van je octrooi. Kijk even in de FAQ wat daar staat voor euopa aan kosten. Je kunt er ook voor kiezen alleen de grootste markten of de markten waar je concurrenten zitten af te schermen.

Stel dat er behalve in Nederland alleen machines in Italie gemaakt worden, dan vraag je daar octrooi aan.

 

Met een octrooi kun je licenties uitgeven aan verschillende fabrikanten die verschillende markten bedienen. Werk je met één fabrikant erg nauw samen, zorg dan dat er een inspanningsverplichting is opgenomen in het contract, doet de fabrikant niet zijn best om het product te verkopen, dan kun je het contract verbreken en met een andere producent in zee gaan.

 

Bedenk wel dat je met het octrooi ook eventuele geheimen prijsgeeft, wil je dat ook ?

Je kunt er namelijk ook voor kiezen , indien mogelijk, om het feitelijke proces van productie geheim te houden.

 

En niet onbelangrijk octrooi wordt in Europa alleen verleend op technische applicaties die voldoende nieuw zijn.

 

Ik raad je aan om eens contact op te nemen met de NOVU, dit is de Nederlandse branchevereniging voor uitvinders. Zij krijgen regelmatig dit soort vragen en hebben een netwerk van mensen die hun ervaring best willen delen, lidmaatschap heb je snel terug verdient.

 

Op zich wil ik je wel een stukje verder helpen maar ik ben bang dat we daarvoor te diep op de materie in moeten gaan, iets waar dit forum te openbaar voor is.

Mocht je denken dat ik je nog verder kan helpen dan mag je mij morgenochtend wel even bellen. Telefoonnummer staat in mijn profiel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.