• 0

Evaluatie TOK krediet

Ik las laatst nog een evaluatierapport van het ministerie van EZ naar het Technisch Ontwikkelingskrediet, een kredietmogelijkheid vanuit Senter voor innovatieve technische bedrijven (soort Seed capital). Deze kredietmogelijkheid heeft een aantal jaren gelopen en is medio jaren negentig beeindigd.

 

Wat mij opviel in de evaluatie is dat men kwam tot een analyse van kredietaanvragen. Welek aanvragen bleken nu succesvol geweest te zijn en welke kenmerken hadden deze aanvragen.

 

In grote lijnen kon men 4 criteria aangeven welke succes bepaalden, deze waren:

 

1. richtte het bedrijf zich op B-to-C of B-to-B. Bij een consumentenmarkt bedrijf was de kans op succes veel minder groot.

 

2. betrof het een concreet produkt of een dienst. Bij een dienst was het succes veel minder groot.

 

3. Hoe ervaren was het management. Geen ervaring minder succes.

(Zie ook de bijdargen van Ties elders!)

 

4. Hoe ruim was de liquiditeit na dit krediet. Hoe krapper de liquiditeit hoe minder succes.

 

Wellicht allemaal niet wereldschokkend, maar als je deze criteria nu eens legt naast de aanvragen die bij ons binnenkomen en die wij honoreren dan herken ik daar wel veel in.

Ook wij hebben een voorkeur voor B-to-B, een produkt, een ervaren management en een bedrijf wat niet meteen klem zit qua kapitaal.

 

Ook in de discussies elders hier op dit forum zie ik deze aspecten terugkomen. Degene die moeite hebben met hun financiering zijn veelal B-toC gericht, hebben een dienst, en zijn onervaren.

 

En vooral als je dus in die positie zit als aanvrager moet je je realiseren dat je het moeilijk krijgt en je positieve kanten extra moet belichten.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een paar jaar geleden voldeed ik aan alle punten. Daarnaast had ik 114 bedrijven die een contract met mij hadden ondertekend voor de maandelijkse afname van mijn produkt, had ik leveranciers die voor kostprijs wilden leveren en had ik een derde van het investeringsbedrag als eigen vermogen. Helaas is er niets van terechtgekomen vanwege de risico's die het zogenaamd met zich meebracht (volgens de investeerders). Ik had notabene 114 klanten die maandelijks voor een periode van tenminste 3 jaar wilden afnemen. Banken hadden zogenaamd geen kennis van dit branche en wilden geen krediet verlenen.

 

Wat is er daarna gebeurd?

Niets helaas.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is een TOK krediet (TOP krediet zoals het later heette) wel handig, maar je moet je nogal in een spagaat dwingen om te voldoen aan de eisen, je moet omschrijven welke onoplosbare problemen je gaat tegenkomen en hoe je die gaat oplossen. Als je dat goed kan omschrijven, krijg je het krediet. Wij hebben een paar jaar geleden een bescheiden TOP krediet gehad.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.