• 0

Enquête voor haalbaarheidsonderzoek; hoeveel entry's?

Hallo,

al onderdeel van een haalbaarheidsonderzoek van een nieuw product heb ik een enquête samengesteld om de mening van de consument te krijgen. Deze enquête zal deel uit gaan maken van het business plan wat onder andere aan potentiële investeerders voorgelegd wordt.

Nu is mijn vraag redelijk simpel: wanneer is zo'n enquête 'goed', qua het aantal entry's?

Momenteel zijn er 108 mensen die de enquête hebben ingevult, hoeveel moeten hier nog bij om het een objectieve enquête te laten worden?

 

Mvg,

Michiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Meer of minder objectief kan een enquete volgens mij niet worden door meer respons, meer generaliseerbaar wel ;D.

 

Ik heb even voor je opgezocht hoe de populatiegrootte in relatie staat tot de steekproefomvang in Baarda & De Goede (1999, p. 169).

 

Hier staat dat met een zekerheid van 95% van de uitkomsten je bij een populatie van meer dan 500.000 personen (jouw potentiële markt???) je rond de 600 respons moet hebben voor een zekere betrouwbaarheid.

 

Als je dus ongeveer 600 respons hebt en de helft geeft aan dat ze zeker interesse hebben in je produkt, dan kun je met 95% zekerheid zeggen dat er tussen de 46 en 54 % van de populatie interesse heeft in je produkt (je hebt namelijk een marge van 4%!).

 

Maarrrr, dit is op basis van een populatie die verschilt op 1 variabele (bijvoorbeeld man/vrouw) en is dus 50% / 50% verdeeld. Jouw markt is waarschijnlijk veel gedifferentieerder, tenzij je een zeer specifiek product hebt. Ook is dit geldig voor een enkelvoudige steekproef, dus gewoon een aantal mensen uit een populatie random selecteren tot het invullen van een enquete.

 

Al met al, 108 mensen is niet genoeg denk ik om betrouwbare uitspraken te doen over het marktpotentieel van je produkt. Je zult zeker rond de 500 mensen moeten zitten denk ik, tenzij jouw markt zeeeeeeer specifiek is en bestaat uit enkele 100-en mensen.

 

Als je een globaal beeld wilt hebben van je produkt dan zou het misschien wel iets kunnen opleveren, maar om het als fundering van een investeringsplan te gebruiken...

 

Nog een laatste vraag, hoe is de enquete uitgezet? Heb je random mensen geselecteerd? Weet je ook wie er NIET heeft gereageerd? Dat is namelijk zeker zo belangrijk!!!!! Misschien heb je wel selectieve respons en heb je dus geen geldige resultaten voor je gehele markt!?

 

Maargoed, wat ik nu zeg is geen waarheid. Het zijn richtlijnen op basis van eerdere resultaten. Bryman (2001) zegt ook dat het van zoveel factoren afhangt dat er geen juist antwoord op jouw vraag is.

 

Kijk maar wat je met mijn commentaar doet, maar onthoud 1 regel:

 

MEER INGEVULDE ENQUETES = EEN HOGERE VALIDITEIT. 100 ENQUETES UIT EEN POPULATIE VAN 3000 HEEFT MINDER ZEGGINGSKRACHT DAN 700 ENQUETES UIT EEN POPULATIE VAN 10000000 Dit klinkt erg onlogisch, ik weet het, maar het is echt zo. Als je het wilt nalezen zie dan pagina 97 van Allan Bryman (2001) "Social Research Methods, second edition).

 

sorry voor de lange preek :-[

 

Groetjes Kees

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, ik waardeer je reactie. De potentiële markt is theoretisch gezien iedereen tussen de 10 en 50 jaar in Nederland (en later misschien in Europa), dus dat zijn er nog al wat.

Ik ga mijn best doen om minstens 1500 ingevulde enquêtes te halen, wat mijn originele doel al was. Hartelijk bedankt :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.