• 0

Regelgeving voor horecabedrijf op snelwegparkeerplaatsen

Hallo allemaal,

 

Ik ben momenteel bezig met een nieuw horeca concept op de markt te brengen. Ben hierzelf al een hele tijd mee bezig om dit te verwezelijken.

Uiteindelijk heb ik ook al een investeerder gevonden, die al meer ervaring heeft met het opzetten van bedrijven, echter niet in deze branche.

Na een aantal brainstormsessies om de verschillende manieren om het concept op de markt te brengen is er iets nieuws naar voren geschoven, waar ik graag meer over wilt weten. Vandaar hier de vraag, wellicht dat iemand hier meer over weet.

 

Weet iemand hoe de regel en wetgeving in elkaar steekt, met het starten van een bedrijf op parkeergelegenheden langs de snelweg?

 

Alvast hartelijk dank,

 

Met vriendelijke groet,

 

Roel

 

[Edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Even naar 'consessies' en 'snelweg' zoeken op Google, je weet wel, die zoekmachine, levert dit resultaat op, een artikel uit Trouw:

 

Zeven jaar wachten op wegrestaurant

door Vincent Dekker

2005-08-05

 

Groot feest bij Van Landschoot: de Nederlandse horeca-exploitant opende gisteren na een halfjaartje voorbereiding in Duitsland twee wegrestaurants. In Nederland gingen begin juni langs de A1 de deuren open van De Poppe, na 95 vergaderingen en zeven jaar ergernis.

 

„Het is toch triest, zo lang als je als ondernemer in Nederland moet wachten om iets voor elkaar te krijgen”, verzucht Arjan Pouwer, voorzitter van de raad van commissarissen van Van Landschoot. En dan moet hij er nog bij zeggen dat hij de dienst Domeinen in Zwolle heel dankbaar is voor hun inzet: „Zij hebben heel positief meegewerkt; zonder hen had het nog véél langer geduurd.”

 

Pouwer spreekt op een drukke receptie bij de opening van twee restaurants annex tankstations aan weerszijden van de A31, iets ten oosten van Drente. In feite zijn de restaurants al eind mei en begin juni in gebruik genomen, negen maanden nadat Van Landschoot voor het eerst dacht daar misschien wat geld te kunnen verdienen. Pouwer: „Oktober vorig jaar werd duidelijk dat er iets aanbesteed zou worden, in november was er een eerste vergadering, in januari volgden er twee en in maart was met een vierde bijeenkomst alles rond.”

 

Een groter contrast met wat Van Landschoot in Nederland meemaakte, is niet denkbaar. ,,Het ministerie van economische zaken gaf ons in 1998 een concessie om langs de A1, aan de Duitse grens bij Oldenzaal, een restaurant te beginnen in de oude douanekantoren op het terrein de Poppe. Daarna heeft het zes jaar geduurd voordat we mochten gaan verbouwen.”

 

„Je hebt in Nederland met allerlei instanties te maken: de gemeente Losser op wiens grondgebied alles ligt, het ministerie van vrom voor bouwvergunningen, rijkswaterstaat wil minstens zoveel parkeerplaatsen op minimaal zoveel meter van de snelweg, Domeinen wil een hoge pacht voor de grond, de rijksgebouwendienst wil dat we de douanekantoren voor een hoge prijs kopen, maar het ministerie wil tegelijkertijd een deel van de gebouwen terughuren tegen een zo laag mogelijke prijs. Uiteindelijk raak je in een patstelling veroorzaakt door ministeries die onderling hun machtsvelden verdedigen.”

 

Bij directeur Arend Eggers van Van Landschoot raakte na vier jaar het geduld een beetje op. Eggers dreigt in 2002 met een rechtszaak tegen de staat over De Poppe. Dat blijkt een gouden zet. Roeland Schrama van de directie Domeinen in Zwolle neemt het heft in handen. „Het probleem was dat niemand zich verantwoordelijk voelde voor het acht hectare grote terrein. Er gebeurde niets en het gevolg was dat het verpauperde”, zo vertelt hij in het jaarverslag van Domeinen over 2004. Oktober vorig jaar komt dankzij Schrama de zaak eindelijk rond. Maar liefst 95 vergaderingen met instanties hebben de mensen van Van Landschoot dan achter de rug.

 

Het ministerie van economische zaken, de hoedster van de nationale bedrijvigheid, wil niet ingaan op het individuele geval De Poppe. „Maar in het algemeen probeert dit kabinet vergunningenstelsels en dergelijke simpeler en efficiënter te maken.” Pouwer gaat daar niet op wachten: „Het volgende restaurant komt denk in niet in Nederland. In Duitsland zijn we al wel met iets nieuws bezig.”

 

Een wereld van verschil

 

Op een steenworp afstand van De Poppe, maar dan in Duitsland, is ook een restaurant geopend door Van Landschoot. Pouwer: „Dat heeft een jaar gekost, lang voor Duitse begrippen.” Nu is er wel een groot verschil tussen wegrestaurants in Duitsland en Nederland. In Duitsland worden ze allemaal gebouwd door Tank und Rast, dat ze vervolgens verpacht aan bedrijven als Van Landschoot. Pouwer: „Inclusief de procedures die Tank und Rast moet doorlopen, ben je in Duitsland binnen anderhalf jaar klaar.” Dat is dan voor een restaurant inclusief tankstation. Bij De Poppe in Nederland mag Van Landschoot geen benzine verkopen. Pouwer: „De dichtstbijzijnde pomp ligt op 17 kilometer afstand. Dat moet minstens 20 kilometer zijn.”

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.